منطق تحریم می‌گوید که نباید تحریم را ادامه داد تا همچنان تهدید موثری باشد

بایدن یا ترامپ؛ هرکدام رای بیاورند خبری از تحریم نیست

جو بایدن وعده داده در صورت پیروزی در انتخابات به برجام بازخواهد گشت. دونالد ترامپ هم مدعی شده در هفته‌های نخست پس از پیروزی، با ایران به توافق خواهد رسید. این حرفها نشانه چیست؟

بایدن یا ترامپ؛ هرکدام رای بیاورند خبری از تحریم نیست

یک هفته دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده برگزار می‌شود. نظرسنجی‌ها فعلا خبر از پیروزی نامزد دموکراتها می‌دهد اما ترامپ‌هم با سرعت خوبی در حال افزایش محبوبیت میان رای‌دهندگان است.

دو نامزد کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد در کمپین‌های انتخاباتی‌شان از ایران سخن می‌گویند اما همان چند اظهارنظر صورت گرفته نیز نشان توافق و کاهش چالش با تهران دارد.

جو بایدن که معاون اول اوباما در زمان امضای برجام بود، دستکم در سخنرانی‌هایش از برجام دفاع می‌کند. هرچند او ممکن است پس از پیروزی سخن از بازگشت مشروط به توافق کند، اما فعلا بدجام را به "ترامپ دیل" ترجیح می‌دهد.

از دیگرسو، دونالد ترامپ هرچند دست‌کم در ظاهر، فشار و تحریم علیه ایران را ادامه داده و در تازه‌ترین اقدام، ۱۰روز مانده به انتخابات، وزیر نفت کشورمان را تحریم کرده است، ولی همچنان امیدوار به توافق با ایران است. توافقی که البته از نظر او، با پیش‌گامی تهران و تنها "سه هفته" پس از انتخابات صورت خواهد گرفت.

بنابراین از نظر کاندیدای جمهوری‌خواهان، از حالا باید منتظر پایان فشار حداکثری تا یک ماه دیگر بود.

اما چرا بایدن و ترامپ از چایان تحریم و حل و فصل منازعه ایران سخن می‌گویند؟ برای پاسخ به این سوال باید به منطق درونی تحریم پرداخت.

سیاست تحریم اساسا متکی بر تحمیل انزوای اقتصادی بر دیگر کشورهاست. تحریم، بازار یک کشور را از ورود کالا و سرمایه دیگر کشورها منع کرده و اجازه صادرات هم به آن کشور نمی‌دهد.

از یاد نبریم که ترامپ پس از حوادث دی‌ماه ۹۶ از برجام خارج شد و سردار سلیمانی پس از حوادث آبان ۹۸ به شهادت رسید

بنابراین تحریم اگر طولانی شود، کشورها به سمت اقتصادی درون‌زا، بی‌نیاز به کالا و سرمایه خارجی می‌روند. مانند کره شمالی که سالهاست اینگونه خود را در برابر تحریم واکسینه کرده است.

انزوای خودخواسته کشورها، نتیجه‌اش بی‌اثر شدن تحریم‌هاست. اینکه واشنگتن هر روز ایران را تحریم می‌کند اما برای کره شمالی سیاستی دیگر را در پیش گرفته شاید به این دلیل است که کره شمالی را در برابر تحریم مقاوم‌تر یافته است.

بنابراین تئورسین‌های تحریم برای حفظ کارکرد آن، به‌طور مداوم جریان تحریم را قطع و وصل می‌کنند تا ایران به‌طور کامل از جامعه جهانی جدا نشود. از سال ۹۴ تا ۹۶ به مدت دو سال که پس از امضای برجام انواع کالاهای خارجی وارد ایران شد، اقتصاد کشور یک‌بار دیگر به جریان جهانی اقتصاد پیوست تا پس از آن تحریم معنادار شود.

اگر در کشوری مردم ماشین پژو یا رنو نداشته و سوار ایرباس نشده باشند، خروج این برندها پس از تحریم بی معناست. بنابراین هیچ‌گاه تحریم‌های شدید، بیش از دو تا سه سال در دستورکار نبوده است.

از دهه ۱۹۹۰ میلادی که تحریم داماتو علیه ایران آغاز شد، تاکنون همواره در پریودهای دو تا سه ساله تحریم‌های شدید کاهش یافته تا اقتصاد ایران پس از یک دوره اعتیاد به وابستگی دوباره تحت تحریم قرار گرفته و مجبور به امتیازدهی شود. همان راهبردی که غرب آن را "تغییر رفتار ایران" می‌نامد.

حالا پس از قریب به ۳ سال تحریم شدید، چه بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شود، چه ترامپ، آمریکا سیاست کاهش تحریم را در پیش خواهد گرفت. چون استراتژیست‌ها می‌دانند تحریم بیش از این، عملا ایران را به سمت اقتصاد خودکفا برده و پرونده تحریم را می‌بندد. شاید برای همین است که پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی از همین حالا خبر از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ می‌دهند، بی‌آنکه نشانه‌ای از گشایش وعده‌داده شده روحانی باشد.

تئورسین‌های تحریم برای حفظ کارکرد آن، به‌طور مداوم جریان تحریم را قطع و وصل می‌کنند تا ایران به‌طور کامل از جامعه جهانی جدا نشود

تهران از دهه ۱۳۸۰ شمسی تاکنون می‌خواسته در مسیر خودکفایی اقتصادی گام بردارد اما فشار فرهنگی-رسانه‌ای و لابی واردات مانع از این اقدام شده است. اگر از آن زمان ایران نه مانند کره شمالی که به‌سان چین یا روسیه به اقتصاد داخل توجه می‌کرد و به جای نگاه به غرب و شرق، توجه‌ خود را معطوف به ظرفیت‌های داخلی می‌ساخت، شاید امروز تحریم یک شوخی محسوب می‌شد.

به‌نظر می‌رسد که برای جبران گذشته، هنوز هم می‌توان با استفاده از شرایط سخت کنونی، به‌جای وابستگی به بیرون در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، روبه سوی تولید داخل آورد تا یک‌بار برای همیشه، سلاح تحریم از کار بیفتد.

تکیه بر واردات محصولات اروپایی و آمریکایی، معنایی جز دعوت به تحریم‌های بیشتر ندارد و اگر به‌راستی ضدتحریم هستیم، با کنار گذاشتن علاقه به تسلیم بازار داخلی به کالاهای خارجی، از تولید داخلی حمایت کنیم.

اگر دولت به دلایل سیاسی فعلا انگیزه‌ای برای اعتماد به تولیدکنندگان داخلی ندارد و یا برداشتن تحریم‌ها را شرط رونق تولید می‌داند، مردم می‌توانند این فرهنگ را در پیش بگیرند و از فرصت کاهش تحریم، برای صادرات کالای داخلی و واردات مواد اولیه بهره برده و بازار ایران را به معنای واقعی ایرانی کنند.

تجربه نشان داده که تنها پادزهر فشار خارجی، انسجام و بسیج ملی داخلی است. از یاد نبریم که ترامپ پس از حوادث دی‌ماه ۹۶ از برجام خارج شد و سردار سلیمانی پس از حوادث آبان ۹۸ به شهادت رسید. اگر به‌جای تفرقه، اتحاد ملی شکل بگیرد و به جای واردات بی‌رویه، از تولید داخلی حمایت موثر شود، نه خبری از فشار حداکثری خواهد بود نه عشوه‌های سیاسی غرب و شرق. بیایید یک بار هم که شده با "نه" گفتن به مافیای وابستگی، این فرصت که برندهای داخلی را رشد دهیم را تجربه کنیم.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 63
  • اشنا
    0

    کی‌بدزددوبخورد

  • عادل k
    0

    باز هم تحلیل های تخدیری و تفسیر به رای ..ممکن است بر فرض این طور باشد اما در مقابلش چیزی نخواهند خواست؟؟؟؟لا اقل تیتر را متناسب با متن بزنید......

  • مری
    0

    یعنی دلتونو خوش باشه فعلا دهنتون سروریسه

    نظرات شما -
    • م پ
      0

      نای یا مری؟

  • کاربر ناشناس
    0

    تروخدا دیگه خبر ی از انتخابات آمریکا ونزاااارررریییدحالم بهم خورد لطفاً

  • وطن پرست
    0

    از واردکننده ها تا صاحبان صنایع بزرگ همگی خود حضرات و آقازاده ها هستن..خبر فوری تو به ما مردم عادی میگی رعایت کنیم؟؟ اصلا کسی نظر ما را می پرسه...

  • علی
    0

    مشکل اینجاست که هر وقت تحریم ها کم شده دو گروه فرصت بدست آمده را سوزانده اند . گروه اول خودکفایی و تکیه بر تولید داخل و رونق تولید داخلی را رها کرده و تنها تکیه بر اقتصاد نفتی کرده اند و گروه دوم با اختلاف افکنی و تقسیم همدیگر به خودی و ناخودی تنش داخلی و تنش با کشورها زمینه تحریم بعدی را آماده کرده اند و این چرخه 40 سال است که ادامه دارد.نتیجه هرچند سال تحریم و کشور همچنان متکی به نفت و وابسته

    نظرات شما -
    • ش.معلم
      0

      خائن برادر من. خائن. ما در داخل هزاران و میلیونها خائن به ملت داریم. مثل اشغال ایران در دوران خلیفه دوم.

    • محمد
      0

      خیلی هادارند درداخل نون تحریم هارو میخورند،پس خوش خیالی که اونابذارن تحریمها برداشته بشه،اوناازصهیونیستها هم بدترند،خدالعنتشون کنه

  • حرف حق
    0

    من یه سوال دارم چرا با وجودکرونا انتخابات آمریکا برگزار میشه ؟؟؟ چراپس زمان انتخابات در ایران که یک سال دیگه است همه میگن کروناست نبایدانتخابات بشه ؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ب
      0

      البته این روزها چون دولت امید به پیروزی بایدن و گشایش اقتصادی دارد برای مقابله با کرونا جدی تر شده . نمیبینید تازه دوباره یاد تعطیلات هفتگی و قرنطینه افتاده اند.

    • آشنا
      0

      در مورد نحوه رای دهی امت حزب الله آنجا بیشتر مطالعه و تحقیق کن

    • ی ط
      0

      در آمریکا در تاریخ خودش برگزار شد تا ۱۳ آبان. در ایران هم درموقع خودش برگزار میشه. موقع انتخابات ایران حدودا ۱سال دیگه هست. نگران نباش.

    • محسن
      0

      نه حاجی. این تعطیلات و آمار زیاد مربوط به سالگرد جوشش آبان ماه است. تهران را تعطیل کنید. عبورومرور راهم ممنوع و حداقل کنید.شاید اینطوری بتونید جلوی جوشش انقلابی را بگیرید. به هر حال ملت مسلح شدند و مثل پارسال نمیتونن بزنن و برن.مطمئن هستندبابرخورد با مردم،ضرر میکنند. کرونا در ایران کاملا هوشمند عمل میکنه.بعد از اتفاق مذکور، خودش میره و کم میشه. خیلی ساده و نخ نما شده این برنامه ها.ولی هنوز برای ملت ایران جوابگوست و اثربخش.

  • الن
    0

    تحلیل بالا فوق العاده آبکی است.

  • حسن
    0

    لطف کنید و مستندات علمیتون رو برای افاضات تحریمی فوق بنویسید

  • کلاه قرمزی
    0

    این فرمول مال قبل بود ، الان دو استعمارگر آمریکا و انگلیس با هم متحدن.

  • sk
    0

    زحی خیال باطل ... برای خبر فوری متاسفم که تجزیه و تحلیل سیاسی خیلی سطحی داره و چه فکرهای خامی داره ... فقط خوشم می یاد که چطور دنبال کننده های خودتون رو اینطوری سر کار میزارید ....

  • علی
    0

    اگر کره شمالی از محصولات ساخت خودش استفاده میکنه .درواقع از رده بالای جامعه تاپایین ترینشون مثل هم زندگی میکنند نه در مملکت ما آقازده ها سوار گرانترین ماشینهای خارجی میشن وسایل زندگیشون همش خارجیه بچه هاشون تو خارج درس میخونند وزندگی میکنند تو خارج سرمایه گذاری کردن بهتری وبیشترین حقوق را میگیرند .فقط مردم طبقه ضعیف جامعه دارن ازبین میرند تورا خدا ترامپ ی کاری بکن تااینا جمع کنند برند 41ساله مردم رابیچاره کردن مردند دیگه اینمردم

  • یه کسی
    0

    تروخدا یه کامنتی ،تیتری ازظریف بزارین یه چندتا فش جدیدیادگرفتم بهش بگم رودلم مونده

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      چقدر نفهمی تو. تنها کسی که تو این چهل سال در وزارت خارجه، سرش به تنش می ارزیده ، همین ظریف بود. نکنه فکر میکنی ولایتی خوب بوده.یا اینکه خرازی؟ خیلی بی سوادی و ...

    • فاضل
      0

      بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریم

  • سعید
    0

    یک جمله میگم نتیجه گیریش با خودتون خر همون خره فقط پالونش عوض شده دشمن دشمنه چه بایدن و جه ترامپ پس حماقت بسه

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      این دشمن رو شماها ساختید و باهاش 42 ساله دارید عشق و حال میکنید!!! بخور...بخور...تند تند بخور!!!

  • پرتوی
    0

    بایدن به برجام برمی گردد مشروط براینکه ایران در زمینه موشکی و محدود کردن ارتباط با حزب الله ،حماس، .... با قدرت های دنیا مذاکره کند خصوصا در محدود کردن برد موشک به عقیده من حداکثر ۱۸۰۰ کیلومتر توافق می کنند. اگر ترامپ برنده شود هم همین سناریو اتفاق می افتد . ما مقاومت می کنیم بعد می شکنیم .بهتر است تدبیر به خرج بدهیم تا نشکنیم با شرط حفط قوانین بین المللی.

  • ذوالقرنین
    0

    اره راست میگن تهیه بمب های سنگر شکن توسط اسرائیل خبر خوبی نیست

    نظرات شما -
    • salvador
      0

      اگر مغزهایی مثل شما نباشند اسرائیلی باقی نمی مونه

  • .
    0

    متاسفم که مردم ایران را با کره شمالی مقایسه می کنید. اخه برا چه بخاطر چه ما باید با غرب سر ناسازگاری داشته باشیم. سر فلسطین. به ما چه ربطی داره . اعراب و اسراییل با هم صلح کردند ان وقت ما دایه دلسوز تر از مادر شده ایم. ملت ایران با هیچ کشوری و ملتی دشمن نیست . و هرگز مثل کره شمالی مسخ حکومت گران نخواهند شد

    نظرات شما -
    • محمدجواد
      0

      چون تا امثال تو اینطور فک میکنن ما بازیچه دست بقیه ایم و هروز پس رفت میکنیم ک پیشرفت نمیکنیم آره ما با هیچ کشوری جنگ نداریم ولی اون بی شرفا هستن که با جنگ نرم و جنگ روانی و جنگ اقتصادی به کشورمون حمله کردن و دارن غیرت مارو ازمون میگیرن ، دارن فرهنگ مارو خراب میکنن

  • نیما
    0

    جواد خیابانی:فعلا با مداد اسم برنده رو بنویسید،کسی که برنده بشه قطعا پیروز این انتخابات است

  • حسام
    0

    اقایان بالانشینی که ذکر شب و روزتون نه و عدم مذاکره هست و حتی جرات ندارید خودتونو ی روز جای اکثریت مردم ایران که در فقر و بدبختی گرفتارن بذاربد، بسه بقران بسه دیگه، دیگه ملت چطوری بگن خسته شدن از انزوا تحربم تحریم، دیگه بسه ،والا شعب ابی طالب هم سه سال بود ما بیشتر الان گرفتاریم،بخاطر ملت یکاری بکنید که یه روز نشینید بگید دیر شده.

    نظرات شما -
    • Emk
      0

      تا مثل لیبی نشه دست بر نمیدارید البته نظر شما و ما پشیزی ارزش نداره کسایی که باید تصمیم بگسرن خودشون مطلع هستن

  • اسدی
    0

    تحلیل شما صحیح نمی باشد این که ترامپ می گوید پس از انتخاب مجددش ایرانی ها به او زنگ خواهند بر اساس یک تحلیل عمقی ومعنی دار است

  • آریو
    0

    خریت بالایی میطلبه ک باز با این وضع مدعی باشی تحریم بی تاثیره البته برای مقامات مسولین منصوبین نظام عزیز ک مطمعنا بی تاثیره کسایی ک وعده میدادن فقط اگ درامد اوقاف دستمون باشه برا اداره کشور کافیه الان دیگ با هیچی سیرمونی ندارن و ملت رو ب گدایی انداختن #خدعه

    نظرات شما -
    • مرتضی
      0

      بابا اینا چه میدونن گرونی چیع. بدبختی چیه. اجاره خونه چیع وخلاصه.... در عجبم از مردم خوب مردم شناختن تا مشکل و گرونی برای مردم زیاد میشع میدونن مردم دیگه تحمل از دس دادن دوتا شهید میارن. دوتا یا حسین و دوتا مراسم زیارت عاشورا و دوتا دعای عرفه. فوقش دوتا قرص توکیک یا مومو و....همه چی تموم! مردم که..! دوباره روز از نو رگ خواب تو دس دارن تحریم کیلوی چن. مرگه برای اونا کع تحریم برداشته. چی میگی شما

  • نگین
    0

    ترامپ برنده میدان است و سیستم اگر موارد چهار ده گانه را نپذیرد وضع بسیار بغرنج می شود ترامپ از رو کار می کند زیر ابی معنی ندارد مثل هیلاری و اوباما که ساختو پاخت کردن با سیستم با امدن ترامپ خاور میانه از کشت و کشتار اواره در بدرو ویرانی و پولهای سرازیر شده این مملکت به هدر نرفته در امان مانده است پا را بیشتر از این بر گلوی این مردم نفشارید که دودش بر چشم همه خواهد رفت

  • اریو
    0

    پراید ۱۵۰ میلیونی مبارکتون

  • انسانم آرزوست
    0

    گور بابای آمریکا و برجام. وقتی خودمون ده ها هزار خرزاده و دلال و محتکر بی ناموس داریم که پا روی گلوی مردم گذاشتن از ترامپ یا بایدن چه توقعی میشه داشت.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      دمت گرم. زدی تو خال

  • محمد
    0

    نظر شما درست است اما نه برای کشور ما که تولید کنندگان داخلی به محض توقف واردات شروع به تولید کالا با کیفیت پایین و شروع به احتکار جهت گران شدن کالا میکنند . پس اول باید تولید کننده داخلی با غیرت و دلسوز داشته باشیم تا بتوانیم به تحریم بخندیم

  • سردار اذربایجان
    0

    ان نگین پادشاهی چیست بر سر پادشاه در جواب این خون دل منو و خون دل شما مارا به یغما گرفتن این پادشاهان خطاب به ان کسانی که خود را ایرانی فرض میکنند و به کشور خیانت می کنند یاشاسین اذربایجان جنوبی

  • ایران مقتدر
    0

    امیدوارم به زودی کشورمون ایران به اون جایگاه اقتدار و عظمتش دست پیداکنه،و این کابوس لعنتی به پایان برسه،و حداقل تکلیفمون با دنیا و خودمون معلوم بشه،اگر قراره صلحی و برجامی دیگر درکار باشه صورت بگیره و اگر قراره جنگی دربگیره زودتر انجام بشه،وااااقعا مردم دیگه خسته هستن و درمانده.....

  • جمال
    0

    جمال صحبت میکنه دیگه تحریمی نمونده حالا باید غنی سازی ۶۰ درصد رو انجام بدیم موشک قاره پیما بسازیم و کشور رو صنعتی کنیم خدا کنه روحانی بعد انتخابات امریکا توافق جدیدی نکنه بدبختر میشیم روحانی جان مادرت خودتو فریز کن هیچ حرکتی نکن مرا بخیر تو امید نیس شر مرسان

  • کاربر ناشناس
    0

    بزی که نباشد دوغازش یه غاز / چه درگله باشد چه درگله ها

  • آزاد
    0

    کورخوندین برا اینه دارین وصله پینه میکنین تا بایدن بیاد یه پدری از مسولین کاخ نشین در بیاره که برگردن به زندگی دوره قبل انقلاب دوباره یه حکومت قوی و منطقی میاد رو کار این دوره حکومت مذهبی رو ایران نسبت به تمدن های دیگه تو تاریخش کم داشت(کلیسا تو اروپا زمین بهشت رو به مردم میفروختن)تا اینده هر موقع این دوره سیاه رو مرور کنه حالت تهوع بگیره و به فکر نفوذ مذهب به حکومت نباشه

  • کاربر ناشناس
    0

    متاسفانه تعداد هستند که فقط بفکر جیب خودشان هستند ودولت هم کمک می کند به واردات چون نمی خواهند از بپای خودش به ایستد زیرا منافع خودشان در واردات دنبال می کنند

  • علی
    0

    اگر حل این مشکل با همین « همبستگی » بود تا الان هزار بار مردم منسجم شده بودن. شما بفرمایید که منظور از تحریم کالاهای خارجی اینه که خودروی داخلی بخریم؟ حاضریم سنگین تریم هزینه ها را بدیم ولی خودرویی که حتی اگر بهترین خودروی جهان باشه ولی با لابی تولید بشود را سوار نشویم. اگر لابی ها را معرفی کنید و سپس از بین ببرید در اینصورت حاضریم بدترین خودرو را سوار شویم.

  • ایرانی
    0

    اولا که ممنونم که پیام منو فول آرد نکردین دوما مگه بده حاله مردم دله مردم خوب نیست چطور برای ی کارمزد بانکی سریع لایحه تصویب میشه.. اجرایی میشه اونوقت برای معیشت مردم نمیتونن کاری کنن.. خودشون ریشه گرونی هستن.. حضرت بایدن و حضرت ترامپ چیکار کنن.. هر روز میگن سربازان گمنام اینو گرفتن اونو گرفتن.. پس چرا نمیتونن اختلاس گرا رو بگیرند چرا نمیتونن جلوی ورود قاچاق رو بگیرند.. بخداو ندی خدا تبارک دارند که مردم رو دور از جون احمق فرض کردند.. مردم از گشنگی دارند دست و پا می‌زنند.. اونوقت به فکر جنگ قره باخ هستن.. انشالله روزی ظریف و امثال روحانی و یه عده از آقازاده ها.. سرشون توی سطل آشغال باشه.. گرونی یعنی دولت.. روحانی آدرس خونتو بده تا نامه های لعن رو بفرستن درب منزلت..

  • خاطی
    0

    تا زمانی که افرادی مثل وزیر مسکن سابق دولت که می گفت از افتخارات من این که حتی یه خونه نساختم در همه جای ساختار حکومتی این طرز تفکر وجود داره مردم اصلا نیازی به دشمن خارجی ندارند و همین افراد به گند کشیدن همه چیز کافیه

  • کار بر ناشناس
    0

    هر کدوم شون بشن هیچ تاثیری در روند سیاست شوندر تحریم ها نخواهد داشت. مگه تا حالا این همه رئیس جمهور تو آمریکا عوض شده سیاست سلطه شون تغییری داشته که انتظار داشته باشیم با عوض شدن ترامپ تحولی صورت بگیره!شکی نیست دنباله رو سیاست هم هستن! ضمنا مشکلات ما به عدم برنامه ریزی و مدیریت است.مگه زمان جنگ ما خودمون مشکلات خودمون حل نکردیم . پس چطور در زمینه های دیگه باید چشم مون به کسانی باشه غیر از منافع خودشون به چیزی فکر نمی کنند. زهی خیال باطل.

  • فاطمه پورنظر
    0

    حالا خوبه شعارانقلاب نه شرقی نه غربی بود خدارو صدهزارمرتبه شکر که بعداز چهل ودوسال ایران روشاخ سبیل شرق وغرب میچرخه اون از شرقیامثل روسیه وچین که باید بیان اقتصاد ی رو که تواین مدت مسئولین با عرضه وباسواد وباوجدان به فنا دادن نجات بدن که بعید میدونم اوناهم جیبشونو پرمیکنن ومیزارن میرن اونم از غرب که مسئولین باشعور وفهیم از بیچارگی دوسه ماهه مملکتو رهاکردن نشستن ببینن ترامپ رای میاره یا بایدن بلکه هم‌ چیزی نذرکردن که بایدن رای بیاره نجاتشون بده کلا مملکت رو هواست

  • مصطفی
    0

    بله فرصت بدیم به تولید کنندگان داخلی که مثل ایران خودرو و سایپا و بقیه برند داخلی خوب مارو بچاپونن و اخر اخر همین ریس محصولات داخلی اقازاده ها هستن نه اصلا کالای ایرانی پشم تو این شرایط فقط واردات میتونه رهگشاه بشه دقت کردین از وقتی جلو قاچاق رو گرفتن مردم بیشتر از قبل بدبخت تر شدن بازم صدرحمت به قاچاقچیان محترم تا دولتیا نامرد بی رحم خون مردم رو تو شیشه کردن

  • تورج میرآب
    0

    میگن ترامپ به روسای ایران گفته اگر مرگ بر آمریکا پس بچه هاتون باید از کشور ما برن بیرون بد نبود حرفش بایدن بیاد با دزدای داخلی بهتر میبرن

  • سید علی احمدی
    0

    تازمانی که تغییر از بالاترین هرم قدرت انجام نشه هیچ اتفاقی نمیوفته . تا زمانی که افراد بالای هشتاد سال برای کل مردم تصمیم میگیرن وضعیت همینه . بدتر میشه که بهتر نمیشه . همه آقایان حرف از جوانگرایی میزنن‌ولی مسئول دفتر و مشاوران و اطرافیانشون بالای هشتاد سال سن دارن . هیچ امیدی به اصلاح نیست .هر بار نزدیک انتخاب میشیم ی جریان امید واهی به مردم میدین . و آخرش هیچ اتفاقی نمیوفته و مردم مقصر میشن

  • کاظم
    0

    تحریم وقتی برداشته میشه که ایران در مقابل آمریکا زانو بزنه(این لفظ خودتون است)پس نرمش قهرمانانه ۲ در راه است

  • به تحریم خورها برنخوره!!!!
    0

    مردم کره جنوبی قبل از 57 میومدن ایران کار میکردن چون اوضاعشون بد بود ...کره وقتی دید از کل کل با آمریکا به هیچ جا نمیرسه باهاش توافق کرد بعد از اون یکی از بزرگترین تولیدکنندگان صنعتی و صادر کننده شد اینقدر که با خود آمریکا محصولاتش رقابت میکنه!!! برای خودکفا بودن و تولید نه تنها نیازی به تحریم نیست که تحریمها تولید و صادرات رو نابود میکنه

  • کار بر ناشناس
    0

    تغییرفقط در سن نیست در تفکره! خیلی ها سن بالا دارن دل جوان. مگر شهید گرانقدر سردار سلیمانی عزیز که چهره شناخته شده ای تو عالم شد جوان بود؟! تواضع و فروتنی از چیزهای بارزی بود که به این شهید عزیز ارزش داد. و در مقاابل حق تسلیم بودن نه گارد بگیرن.

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      از منفیها باید بفهمی این حرفها دیگه بین مردم ایران خریدار نداره بهتره روشتون رو عوض کنید!!!!

  • امیر ۱
    0

    تحریم و ما یعنی اقایان بر سر ما اوردن کی میخواد بر داره زیاد میلشون نیست بر داشته بشه .

  • عباس.کریمیان
    0

    ماتنها کشور جهان هستیم که مرگ برامریگا میگویم ..ولی.ولی تمام قیمتهای اجناس ومعملات داخلی به پول امریکا بستگی دارد ..بعد 44سال هنوز جنس اولی شویندها به دلار بستگی دارد ..حالا هرکی باشد ..ما 44سال فقط مصرف کنند هستم وخواهبم ماند ..این فلاکت است ...نه تدبیر ..

  • ناشناس
    0

    ترامپ و بایدن هم بخوان توافق کنن این مسئولین و دولت توافق نمی کنه! اینا دلشون میخواد هر چی گفتن آمریکا بگه چشم. خخخخ تو همین خیال باشین.

  • ناشناس
    0

    اولا هرکی بیادچه ترامپ وچه جدوابادترامپ تحریم هستیم دوما عامل تمام گرانی وبدبختی خیانت کارا هستن وطن فروشانی ازاین راه جیبشان پرمیشه

  • صائب
    0

    ملت بد بخت شدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها