همه چیز درباره روسای جمهور آمریکا

کوتاه‌ترین و طولانی‌ترین دوره قدرت در ایالات متحده / روسای جمهوری که ترور شدند / یک باور اشتباه درباره احزاب آمریکا

حزب دموکرات قدیمی‌تر از حزب جمهوری‌خواه است. هرچند در ابتدا رقابت‌های انتخاباتی بین دو حزب جمهوری‌خواه-دموکرات و فدرالیست‌ها برگزار می‌شد.

کوتاه‌ترین و طولانی‌ترین دوره قدرت در ایالات متحده / روسای جمهوری که ترور شدند / یک باور اشتباه درباره احزاب آمریکا

به گزارش خبر فوری ، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حال برگزاری است و بسیاری از رسانه‌ها در حال رصد این اتفاق هستند. تا ساعاتی دیگر رئیس جمهور جدید آمریکا معرفی شده و معلوم می‌شود که کاخ سفید مستاجر جدیدی به خود می‌بیند یا نه.

به همین بهانه قصد داریم برخی نکات را در مورد مستاجران کاخ سفید یعنی روسای جمهور ایالات متحده ذکر کنیم.

دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان؛ کدام‌یک بیشتر رئیس جمهور داشته اند؟

آمار نشان می‌دهد که جمهوری خواهان بیشتر از دموکرات‌ها رئیس جمهور بوده اند. در واقع از بعد شکل گیری دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات و شکل‌گیری رقابت‌های انتخاباتی بین این دو، جمهوری خواهان ۱۹ و دموکرات‌ها ۱۶دولت را تشکیل دادند.

احزاب اصلی آمریکا را بشناسید

حزب دموکرات قدیمی‌تر از جمهوری‌خواه است. در واقع، در ابتدا رقابت‌های انتخاباتی بین دو حزب جمهوری‌خواه-دموکرات و فدرالیست‌ها برگزار می‌شد. بعد از مدتی با شکل‌گیری حزب ویگ این رقابت بین دموکرات‌ها و ویگ‌ها برقرار شد و بعد هم رقابت کلاسیک دموکرات - جمهوری‌خواه شکل گرفت.

یک باور اشتباه؛ یک دوره دموکرات یک دوره جمهوری‌خواه

این تصور که در تاریخ آمریکا یک رئیس جمهور دموکرات و یک رئیس جمهور جمهوری‌خواه به ترتیب و به صورت متوالی قدرت را به دست می‌گیرند، خطایی فاحش است. در واقع این حالت از زمان بیل کلینتون تا دونالد ترامپ برقرار بوده و قبل از آن بارها اتفاق افتاده که دو یا سه رئیس جمهور جمهور‌خواه یا دموکرات به صورت متوالی به قدرت برسند.

طولانی‌ترین دوره قدرت یک حزب

طولانی‌ترین دوره‌ای که یک حزب (از زمان شکل‌گیری رقابت دموکرات-جمهوری‌خواه) قدرت را در دست داشته و رئیس جمهور به کاخ سفید فرستاده، به سالهای ۱۸۶۹ الی ۱۸۸۵ برمی‌گردد که در این بازه زمانی ۱۶ ساله ۴ رئیس جمهور جمهوری‌خواه راهی کاخ سفید شدند. همچنین در طی سالهای ۱۸۹۷ الی ۱۹۱۳ و ۱۹۲۱ الی ۱۹۳۳ جمهوری‌خواهان به طور متوالی و با سه رئیس جمهور قدرت را در دست داشتند. البته این آمار مربوط به تعداد رئیس جمهور متوالی است وگرنه روزولت دموکرات با ۱۲ سال ریاست جمهوری متوالی طولانی‌ترین رئیس جمهور آمریکا بوده است. او برای دور چهارم نیز پیروز انتخابات شده بود که اجل مهلتش نداد و از دنیا رفت.

روسای جمهور یک ساله

در تاریخ آمریکا روسای جمهورهای بسیاری بوده‌اند که کمتر از یک سال در راس قدرت بوده و سپس به علت مرگ یا استعفا از قدرت کنار رفته‌اند. ویلیام هریسون در سال ۱۸۴۱ و آبرام گارفیلد در سال ۱۸۸۱ از این جمله‌اند.

معاونین رئیس جمهور

جان آدامز اولین معاون رئیس جمهور آمریکا است. او معاون جرج واشنگتن بود. مایک پنس آخرین معاون رئیس جمهور آمریکا بوده که به مدت ۴ سال معاونت دونالد ترامپ را بر عهده داشته است.

روسای جمهور ترور شده

برخی از روسای جمهور آمریکا در طول ریاستشان بر ایالات متحده یا بعد از اتمام دوره ریاستشان ترور شده اند. ویلیام مک‌کینلی، آبراهام لینکلن، جیمز آبرام گارفیلد و جان اف کندی از این جمله اند.

اولین روسای جمهور دو حزب

اندرو جکسون اولین رئیس جمهور دموکرات است که در سال ۱۸۲۹ به قدرت رسید. آبراهام لینکلن هم اولین رئیس جمهور جمهوری‌خواه است که در سال ۱۸۶۱ به قدرت رسید. البته نباید فراموش کرد که به علت تغییر دائمی احزاب آمریکا بسیاری افراد دیگری را اولین رئیس جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه معرفی می‌کنند.

روسای جمهور تک دوره ای

در تاریخ آمریکا، روسای جمهوری یک دوره‌ای نیز بسیار زیاد بوده‌اند. آخرین این روسای جمهور، جرج بوش پدر بود که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ قدرت را در دست داشت. جیمی کارتر دموکرات، جرالد فورد جمهوری‌خواه (که به عنوان معاون ریچارد نیکسونِ مستعفی رئیس جمهور شد)، جان اف کندی دموکرات (که ترور شد)، هربرت هوور جمهوری خواه، وارن هاردینگ جمهوری خواه (که در میانه ریاست جمهوری‌اش در گذشت) و ویلیام تافت و ویلیام مک کینلی جمهوری خواه سایر روسای جمهور تک دوره ای از ابتدای قرن ۲۰ تا کنون بوده اند که همگی به علل مختلف نتوانستتد بیش از ۴ سال سکان قدرت را در دست داشته باشند.

معاونینی که رئیس جمهور شدند

در تاریخ آمریکا، بوده اند معاونان روسای جمهوری که خود در انتخابات شرکت کرده و بعدا رئیس جمهور شده اند. آخرین نمونه از این افراد جرج بوش پدر بود. بوش معاون ریگان بود و بعد از او در انتخابات شرکت کرد. به علت اقدامات مثبت ریگان و محبوبیتش در آمریکا، بوش هم توانست پیروز انتخابات شده و برای ۴ سال رئیس جمهور باشد. جرالد فورد جمهوری خواه (معاون نیکسون)، لیندون جانسون دموکرات (معاون کندی)، ریچارد نیکسون جمهوری‌خواه (معاون آیزنهاور) و هری ترومن دموکرات (معاون روزولت) سایر نمونه‌های این چنینی از بعد جنگ جهانی دوم تا کنون بوده‌اند.

روسای جمهوری که دوره خود را تمام نکردند

از بین روسای جمهوری برخی نتوانستند به طور کامل دوره خود را به پایان برسانند. از بین این افراد، ۴ نفر به علت مرگ طبیعی (ویلیام هریسون، زاکری تیلور، وارن هاردینگ و فرانکلین دلانو روزولت)، ۴ نفر به علت ترور (آبراهام لینکلن، جیمز آبرام گارفیلد، ویلیام مک کینلی و جان اف کندی) و یک نفر به دلیل استعفا (ریچارد نیکسون)، مسند را ترک کرده‌اند.

کوتاه‌ترین و بلندتری دوره ریاست

در بین روسای جمهور آمریکا ویلیام هریسون با ۳۲ روز، کوتاه‌ترین دوره ریاست جمهوری و فرانکلین روزولت با ۱۲ سال، طولانی‌ترین دوره را طی کرده‌اند.

روسای جمهور دو دوره ای

تا پیش از ریاست جمهوری فرانکلین روزولت که در چهار دوره متوالی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد محدودیتی برای دوره‌های ریاست جمهوری در ایالات متحده وجود نداشت. اما بعد از این که در ۱۹۴۵ روزولت در حالی که رئیس‌جمهور بود درگذشت، اصلاحیه بیست و دوم قانون اساسی ایالات متحده به تصویب رسید که طبق آن هیچ فردی حق ندارد بیش از دو دوره رئیس‌جمهور آمریکا باشد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • کاربر ناشناس
    0

    سگ.زردبرادرشغال.است

    نظرات شما -
    • عبدالله عبدالله
      0

      آفرین واقعا که سگ زرد برادره شغاله

  • منصوری
    0

    اصلا به ما چه که کی رئیس جمهور میشه مگه فرقی به حال ما داره هم دموکرات هم جمهوری خواه اومدن ما رو تحریم کردین اگه یه رئیس جمهور آمریکا پیدا کردین که کمک حال ایران بوده باشه اسممو عوض می کنم

    نظرات شما -
    • کاظم
      0

      به حال مردم فرقی نداره ولی بایدن و اوباما یک و نیم میلیارد دلار به اینا پول داد

  • کمال. ن
    0

    تنها کسی که میتونه تو آمریکا رئیس جمهور بشه و به نفع ایران کار کنه روحانی اصلا کاری میکنه که هر ریال بشه سی هزار دلار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها