یارانه ۱۲۰هزار تومانی، مشکل‌گشاست یا مشکل‌آفرین؟ / افزایش نقدینگی، غول تورم را بیدارتر می‌کند

منتقدان طرح مجلس برای تخصیص یارانه ۱۲۰هزار تومانی می‌گویند افزایش یارانه‌ها جز گرانی بیشتر، فایده دیگری ندارد.

یارانه ۱۲۰هزار تومانی، مشکل‌گشاست یا مشکل‌آفرین؟ / افزایش نقدینگی، غول تورم را بیدارتر می‌کند

گرانی و تورم بی سابقه این روز‌ها نه تنها اقشار محروم و کم برخوردار جامعه را در فشار معیشتی قرار داده بلکه بخش زیادی از اقشار متوسط حتی کارمندان دولتی را هم برای گذران روزمره زندگی با مشکل مواجه کرده است.

به همین جهت نمایندگان مجلس با تصویب طرحی با عنوان تامین کالاهای اساسی به دنبال حل این مسئله هستند.

در عین حال دولت به صراحت مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و معتقد است که اجرای چنین طرحی بدون درنظر گرفتن کسری بودجه و آثار تورمی آن در نهایت به ضرر اقتصاد و منافع ملی خواهد بود و سفره‌های مردم را کوچکتر خواهد کرد.

براساس طرح تامین کالا‌های اساسی قرار است جدای از یارانه ‌ی نقدی و یارانه معیشتی ماهانه به حساب ۲۰ میلیون نفر از اقشار ضعیف جامعه نفری ۱۲۰ هزار تومان و به حساب ۴۰ میلیون نفر از دهک‌های بعدی نفری ۶۰ هزار تومان به مدت ۶ ماه پیاپی واریز شود تا بتوانند برای خرید مایحتاج اساسی هزینه کنند.

مساله‌ی مهمی که این روز‌ها موجب مخالفت دولت و حتی بسیاری از کارشناسان منتقد دولت با طرح کوپن الکترونیکی شده است آثار تورمی این طرح است که به ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

با این حال علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است: دولتمردان با سوءمدیریت خود کاری کرده اند که مردم به شدت از نظر معیشت در مضیقه هستند، مجلس به دنبال آن است بخشی از فشاری که از سوء مدیریت بر گُرده مردم وارد می‌شود را کاهش دهد.

سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این خصوص گفته، دولت حق اعتراض ندارد چرا که ۷ سال فرصت داشت تور حمایتی پهن کند!

با اینکه نمایندگان مجلس یازدهم با ۲۱۳ رای قاطع کلیات طرح تامین کالا‌های اساسی یا همان کالابرگ را تصویب کردند، اما مرکز پژوهش‌های مجلس طرح تامین کالا‌های اساسی را که چند روز پیش به تصویب بهارستان‌نشینان رسید، یکماه پیش مورد بررسی و نقد قرار داده بود. از نگاه بازوی پژوهشی مجلس هم اصلی‌ترین مشکل این طرح نداشتن منابع لازم برای اجرای آن است و این مسئله می‌تواند باعث شود که این طرح به ضد خود تبدیل شود!

سوال اساسی از نمایندگان ملت این است که آیا واقعا واریز مبالغ 60 یا 120 هزار تومانی به حساب افراد با نرخ امروزی کالاها و خدمات که سر به فلک کشیده و تنها برای تهیه یک کیلو گوشت بیش از 160 هزار تومان پول نیاز است می‌تواند گرهی از مشکلات معیشتی مردم باز کند؟ اگر همین طرح عامل افزایش بیشتر گرانی شود که با نظارت کارشناسی می‌شود آیا این طرح نتیجه عکس بر سفره مردم نخواهد داشت؟!

منبع: خبر فوری

18

حجم ویدیو: 7.86M | مدت زمان ویدیو: 00:02:47 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • راوی
    0

    دیروز هم در این مورد مطلب گذاشته بودید سر دبیر محترم سایت وزین خبر فوری لطفا در این مورد باید به شکل انتزاعی و خاص نگریسته شودمطمئنم که حضرتعالی از وضع اقتصادی و معیشتی کف جامعه مطلعید اگر این طرح به شکل اضطراری بهاجرا در نیاید عواقب اجتماعی ان به مراتب سنگینتر از اجرای طرح است دلایل مخالفان بعضا علمی و مستند ولی فارغ از درک شرایط خاص و بحرانی کشور است همه باید در این شرایط واقع بین باشیم بحرانهای اجتماعی بهدمراتب مخرب تر از مصلحت اندیشی های اقتصادی است باور بفرمایید..... ..

  • رضا شیخ الرییس
    0

    این کار جز تورم هیچ باری از روی دوش مردم بر نمی دارد چون با بررسی ادوار گذشته مشخص شده است هر چقدر در جیب مردم ریخته شده از جیب دیگرشان صد برابرش را بیرون کشیدند این کار جز افزایش قیمت دلار سکه خودرو و مسکن پیامد دیگری نخواهد داشت .

  • رضا شیخ الرییس
    0

    دولت باید به جای واریز کردن پول به حساب مردم با اختصاص یارانه به کالاهای اساسی و حمایت از تولید و جلوگیری از خام فروشی برطرف کردن مشکلات کارخانجات ورشکسته ایجاد اشتغال پایدار مدیریت صادرات مازاد محصولات کشاورزی به طوری که کشاورز ما نا امید نباشد بلکه پشتکارش چندین برابر شود جلو گیری از واردات بی رویه چرا آنچه را که خودمان توان تولید آن را داریم از بیگانه باید تمنا کنیم آموزش حرفه و فن به افراد بیکار با توجه به نیاز جامعه چرا تحصیل کرده های ما با مدارک بالا وارد بازار کار نمیشوند ؟ ایا دلیلش آن نیست که در دانشگاههای ما نود درصد کتب درسی حفظی هستند نه عملی که ان هم پس از یکسال اگر دوباره ازشان امتحان بگیرند اگر صفر نگیرند منفی بیست روی شاخشه- چرا بچه هایمان به جای اینکه وارد بازار کار شوند و باری از دوش خانواده بردارند سربار جامعه هستند؟چرا هر چیزی که گران میشود ما برای خرید آن صف میکشیم و در بازار تلاطم ایجاد میکنیم که این جز گرانی بیشتر چیزی در بر ندارد . چرا هر چیزی را به اندازه نیازمان نمیخریم و خیلی چیزها که میتوان در مورد آن بحث کرد . به نظر شما چه راه حل هایی برای مهار تورم وجود دارد؟

    نظرات شما -
    • آلن
      0

      جناب رضا شیخ الرئیس، دولتی که با کمبود بودجه مواجه است چگونه باید از صنایع حمایت کند؟!؟!؟تا کنون فکر کردی چرا همه دولت‌ها کسری بودجه دارند؟!؟ چون پنجاه درصد اقتصاد دست دولت نیست!!!!!! در ضمن از آموزش فنی و حرفه ای و حمایت از صنایع گفتی که باید خدمتتان عرض کنم در حال حاضر ما جزئی از کشورهای جهان سوم هستیم، چه باور کنی و چه نکنی و قطعا باور نمی کنی ما به علم و تکنولوژی غرب نیاز داریم در واقع دنیا بدین سمت و سو حرکت کرده است و شما نمی توانید مرزهای خود را ببندید و توقع پیشرفت داشته باشید همه چیز از تعمال با دنیا شروع می شود، اون چیزی هم که در مورد دانشگاه گفتید و کتب حفظی کاملا غلط است و مشخصه ارتباطی با دانشگاه ندارید و استنباط میشه درکی از صنعت و تکنولوژی ندارید

  • مهرداد ناظم
    0

    باز هم سیاست کاسه به دست کردن مردم ، از این قانون اساسی که اقتصاد را به گروگان گرفته فاصله بگیرید ، مدیرانی که فقط دم از شاه ستیزی و حوزه میزنند دوری کنید ، رو بیارید به تخصص گرایی ، نه اینکه دنبال جیره خوار گردن مردم باشید ، بترسید از روزی که شما را از لوله فاضلاب بیرون بکشیم.

  • rahmati
    0

    خداخیر تون بده هرچه زودترتصویب کنید تا کالای اساسی به مردم نیاز مند بدهندمجانی وباارائه کارت ملی. حتی جنس درجه د‌و وسه باشه تا بی نیازها اصلا نخوان دنبالش باشن

  • کاربر ناشناس
    0

    بادریافت حقوق های نجومی وچندین میلیونی مدیران وافزایش حقوق کارمندان ،نقدیندگی بوجود نمی آید اما اما با120 تومن برای مددجویانی که ماهی 100تومن کمیته امدادوبهزیستی با پوشک بیش از100هزارتومن سالمندان نقدیندگی دربازاربوج.د می آید بهتر مامحرومین که هیچ مدافعی از دفتر رهبرانقلاب تا مسؤلان دیگر نداریم روز انتخابات باسکوت درخانه مان خارج نمی شویم تا نقدینگی بوجود نیاید وپول نفت .گاز،بنزین ووووحق مستضعفان بخورید تا خدا ازشماها بگیرد

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      اگر همه مسئولین دو برابر کارمندان حقوق بگیرند وضعیت معیشتی همه حل خواهد شد

  • یکی از مردم
    0

    اوووووه! حالا کی داده کی گرفته؟ ای دولت تا بیاد بخودش بجنبه عمر ما گذشته و به نسل بعد میرسه!

  • ناشناس
    0

    اوایل حکومت روحانی چون میگفت یارانه باعث تورم میشه دوسال سبک سنگین میکرد تا پولی که منشا آن در اصل از مابه التفاوت قیمت سوخت بود یعنی از جیب مردم به جیب مردم بود وزورش میومد به کی بده وبه کی نده ، گرچه در اصل پول خود مردم بودکه سوخت میخریدند.عاقبت هم خیلی را محروم کرد.در صورتی که اگربه جای اینهمه اتلاف وقت ، دنبال اصلاح قوانین مالیاتی از افراد دلال وثروتمند با مالهای باد آورده میرفت نه تنها مسئله اصلی تورم درست میشد، بلکه پولهای زیادی هم جمع آوری میکرد وبه عدالت اجتماعی نزدیک میشد مثل اروپا . اصلا بلد نبود ویا نمیخواست که پیگیری کنه چون دلش به حال دلالها میسوخت.آخر عاقبت این شد که، دلالها که دیدند با یه چندر غاز مالیات بادرامدهای میلیاردی میتونن مسکن ودلارو ماشین وسکه را به راحتی باقیمت بالا بفروشن مثل قارچ زیاد شدند وهرکس از جمله زن خالو هم که دندون تو دهنش نبود ، شد دلال سکه وارز وخانه وماشین. حالاآهای مجلسیهاودولت امیدکه اغلبتون دارای مدرک مدیریت اقتصادو حسابداری کیلویی هستید ، به جای نگرانی برید مالیات سنگین به دلالان وملاکان و سپرده گذاران کلان ببندید تا تمام این مسائل حل شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها