کاربرد گاز نیتروژن و مونو کسید کربن در صنایع مختلف

شناخت گاز ها در صنایع کاربرد بسیار زیادی دارد. با ما همراه باشید تا شما را با کاربرد گاز نیتروژن و مونوکسیدکربن که جزو پرکاربردترین گازها هستند آشنا کنیم.

کاربرد گاز نیتروژن و مونو کسید کربن در صنایع مختلف

انواع بسیار گوناگونی گاز از جمله گاز کریپتون ، گاز مونوکسیدکربن، گاز نیتروژن، اکسیژن، هلیوم، استیلن و... وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و کاربرد خود را دارند.

گاز نیتروژن
شاید جالب باشد که بدانید درصد بسیار زیادی از هوایی که ما تنفس می کنیم را گاز نیتروژن تشکیل داده است. این گاز بو، مزه و رنگی ندارد.دلیل نام گذاری این گاز به دلیل بی اثر بودن آن است. این گاز بسیار کاربردی است ولی باید توجه داشت که این گاز موجب خفگی هم می شود پس اگر با این گاز سر و کار دارید مسائل ایمنی را به شدت رعایت کنید.این گاز با N نشان داده می شود.

کاربرد گاز نیتروژن
مهمترین کاربرد نیتروژن در تهیه دارو است که از آن در ترکیب داروها استفاده می شود. کاریرد دیگر آن جلوگیری از فاشد شدن غذا است.وقتی غذایی را بسته بندی می کنید هوای داخل آن باعث می شود که غذا به سرعت فاسد شود ولی نیتروژن کمک می کند تا اکسیژن داخل آن از بین برود.این قابلیت آن باعث شده است که از آن در تولید فلز هم استفاده شودبه دلیل اینکه باعث ار بینرفتن اکسیژن می شود و برای فلزاتی که باید در محیط هایی به دور از اکسیژن باشند بسیار مناسب و کاربردی است. یکی دیگر از گاز های پر کاربرد مونوکسید کربا است که در زیر به آن اشاره می کنیم .

گاز مونوکسید کربن

این گاز که با co نشان داده می شود بسیار خطرناک وسمی است .این گاز بدون طعم و بی بو است . این گاز آتش زا است.حتما حوادثی مانند خفگی با بخاری به گوشتان خورده است یکی از دلایل آن همین گاز مونوکسید کربن است به دلیل اینکه به دستگاه تنفسی وارد می شود و اجازه نمیدهد که اکسیژن به اعضای بدن فرد انتقال پیدا کند.به همین دلیل باعث می شود که فرد بیهوش بشود و اگر در همان مکا نبماند باعث خفگی می شود.برای همین در خانه یا هر جایی که فضای بسته ای است بسیار باید مراقبت این گاز به شدت سمی و خطرناک باشید.

کاربرد گاز مونوکسید کربن
گاز مونوکسید کربن هم کاربردهای بسیار زیادی دارد.ایم گاز علاوه بر خطراتی که دارد اگر به مقدار اندازه مورد استفاد ه قرار بگیرد بسیار هم کاربردی است.به طور مثال تا به حال دقت کرده اید که بسته بندی گوشت ها بعد از چند روز هنوز هم رنگ قرمز خود را به خوبی حفظ کرده است؟این به دلیل وجود مونوکسید کربن است. از این گاز در پزشکی هم برای اینکه تشخیص بدهند که عملکرد ریه چگونه است هم استفاده می شود. از گاز مونوکسید کربن هم مانند گاز نیتروژن در تولید برخی از داروها استفاده می شود.در آخر برای تهیه انواع گاز ها با خلوص بالا می توانید به سایت هوامایع زاگرس مراجعه کنید .

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها