پوتین: جمهوری آذربایجان و ارمنستان با آتش بس کامل موافقت کردند

کاخ کرملین اعلام کرد: رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان و رئیس جمهور روسیه بیانیه ای را مبنی بر اعلام آتش بس کامل و رفع تمام خصومت ها در منطقه درگیری قره باغ از ابتدای امروز سه شنبه امضا کردند.

پوتین: جمهوری آذربایجان و ارمنستان با آتش بس کامل موافقت کردند

ولادیمیر پوتین روسیه بامداد سه شنبه در بیانیه ای گفت: بر اساس توافقنامه امضا شده بین سه طرف، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در مواضع خود متوقف و نیروی حافظ صلح فدراسیون روسیه در امتداد خط تماس در قره باغ و جمهوری ارمنستان مستقر می شود.

همچنین آوارگان و پناهندگان به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برمی گردند و تبادل اسرای جنگی، سایر افراد بازداشت شده و اجساد کشته شدگان انجام می شود.

در همین راستا کنترل ارتباطات حمل و نقل، با کمک مقامات سرویس مرزبانی روسیه انجام می شود.

پوتین گفت: ما تصور می کنیم که توافقات صورت گرفته شرایط لازم را برای حل و فصل طولانی مدت و تمام عیار بحران در اطراف قره باغ به صورت عادلانه و به نفع ملت های ارمنستان و آذربایجان ایجاد خواهد کرد.

وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد روسیه با هواپیمای حمل و نقل نظامی حافظ صلح، 470 قطعه تجهیزات نظامی را به قره باغ کوهستانی اعزام خواهد کرد.

این وزارتخانه گفت: "برای کنترل آتش بس و درگیری ها در منطقه درگیری قره باغ، یک گروه صلحبان فدراسیون روسیه شامل یکهزار و 960 سرباز، 90 زره پوش، 380 واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر می شود. "

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هم در صفحه فیس بوک خود نوشت با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رهبر جمهوری آذربایجان الهام علی اف بیانیه ای را برای پایان دادن به جنگ در قره باغ کوهستانی امضا کردیم.

وی گفت» "من بیانیه ای را با روسای جمهور روسیه و آذربایجان برای پایان دادن به جنگ قره باغ امضا کردم. من این تصمیم را در نتیجه تجزیه و تحلیل عمیق گرفتم او گفت که "او تصمیمی بسیار بسیار دشوار گرفت".

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۶ مهرماه گذشته آغاز شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین‌المللی سه بار توافق آتش بس میان طرفین حاصل شده، این درگیری‌ها بیش از یک ماه بود که همچنان با شدت ادامه داشت.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • .
    0

    اردوغان لاف زن کجاست؟

  • کاربر ناشناس
    0

    آخر این جنگ هم صلح میشد چه اگر زمان بیشتر ادامه داشت . آنهای که سر میز می‌شنید با هم تبانی کردن.حتما روسیه و ترکیه با هم توافق کردن و بین خودشان حل کردن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها