خبرهای غیررسمی حاکی از برخی پیش شرط های ایران برای گفتگوی احتمالی با دولت آینده آمریکاست

راه سخت مذاکره با دولت بایدن / ترامپ چطور مسیر گفتگو را مین گذاری کرد؟

به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نگاه ها به تصمیم ایران برای گفتگو با دولت جدید ایالات متحده دوخته شده است. هرچند به نظر نمی رسد راه برای این گفتگوی احتمالی هموار باشد.

راه سخت مذاکره با دولت بایدن / ترامپ چطور مسیر گفتگو را مین گذاری کرد؟

در چهار سال گذشته به ویژه از سال 1396 تاکنون دولت آمریکا با پیشبرد استراتژی «فشار حداکثری»، کوشید تا ایران را بار دیگر به میز مذاکره فراخوانده و با عبور از توافق چندجانبه برجام، یک توافق دوطرفه میان تهران و واشنگتن موسوم به «ترامپ دیل» را جایگزین توافق هسته ای کند.

پاسخ ایران به این فشارها قاطعانه و هماهنگ بود. شاید برای اولین بار بود که همه جریانات سیاسی در داخل کشور یکصدا تاکید می کردند که خبری از مذاکره دوباره نیست.

به دنبال این فشارهای بیرونی، وضعیت اقتصادی کشور به شدت دچار بحران شد. قیمت دلار تا بیش از 30 هزار تومان افزایش یافت و بسیاری از کالاهای خارجی در ایران کمیاب شد. همین امر نگاه ها را به انتخابات سوم نوامبر آمریکا دوخت تا نتیجه این انتخابات، گره کور مذاکره را باز کند.

با توجه به اینکه جو باید وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات به برجام، همان توافقی که در زمان معاونت او در دولت ایالات متحده به امضا رسیده بود، بازخواهد گشت، خیلی زود پیروزی وی امیدها برای گفتگوهای دوباره ایران و آمریکا را زنده کرد.

هنوز این احتمال وجود دارد که دونالد ترامپ در چند هفته باقیمانده از دوران ریاست جمهوری اش، با اقداماتی لجاجت بار مانند تحریم بورس ایران و یا رقم زدن یک جنگ احتمالی، کار را برای بایدن به منظور رسیدن به توافق با کشورمان سخت تر از این کند

محمدجواد ظریف و حسن روحانی اما واکنشی محتاطانه به این پیروزی نشان دادند و تاکید کردند که آنچه باعث مذاکرات احتمالی خواهد شد، تغییر رفتار و نه گفتار دولتمردان آمریکایی است. با این حال از آنجا که حرف از انتخاب برخی دیپلماتهای موافق برجام برای پُست وزارت خارجه آمریکا در میان بود، انتظار می رفت تا این مذاکرات در مدتی کوتاه به نتیجه برسد.

با این وجود برخی منابع خبری اینطور گمانه زنی می کنند که ممکن است کشورمان برای گفتگو با آمریکا پیش شرط هایی فراتر از بازگشت واشنگتن به برجام داشته باشد و وعده جو بایدن برای پیوستن دوباره ایالات متحده به توافق به تنهایی نمی تواند ضامن گفتگوهای دوباره باشد، هرچند خواهد توانست فشار تحریم ها بر ایران را کم کرده و زمینه را برای آزادسازی بیش از 150 میلیارد دلار پول های بلوکه شده ایران فراهم آورد.

گفته می شود یکی از پیش شرط های ایران برای گفتگوی دوباره با آمریکا چه در دولت حسن روحانی و چه در دولت بعد، تعیین تکلیف قاتلان سردار سلیمانی است. در واقع ایران از دولت بایدن انتظار دارد تا زمینه را برای مجازات افرادی که در این ترور دخیل بوده اند فراهم کند. البته با توجه به اینکه بایدن در زمان این ترور، از اقدام دولت ترامپ رسما حمایت کرده بود، معلوم نیست پاسخی مثبت به این درخواست بدهد.

دیگر پیش شرط احتمالی که منابع غیررسمی به آن اشاره می کنند، جبران خسارت هایی است که در سالهای اخیر و به دنبال خروج ترامپ از برجام به ایران وارد شده است. مجموع این خسارتها که در پی تحریم های پیاپی بر کشور وارد شده، حدودا 250 میلیارد دلار است و اینکه آیا بایدن راضی می شود خسارت اقداماتی که دونالد ترامپ به ایران وارد کرده را جبران کند یا نه، سوالی است که فعلا سندی برای پاسخ مثبت به آن در دست نیست.

سومین پیش شرط احتمالی ایران، حذف اسنپ بک از توافق هسته ای است. اسنپ بک که در ایران به مکانیسم ماشه موسوم است، فرآیندی است که براساس آن هر عضو برجام به راحتی می تواند با ادعای عدم پایبندی کشورمان به برجام، تحریم ها را بازگرداند. این اقدامی بود که ترامپ برای استفاده از ان تلاش کرد اما دیگر کشورهای عضو توافق هسته ای از آن حمایت نکردند. با این حال چه تضمینی هست که یک دولت دیگر نخواهد از این تهدید علیه کشورمان استفاده کند؟

به این ترتیب فارغ از بازگشت بایدن به برجام، دولت او باید خود را آماده شروط سخت ایران برای ترمیم روابط ویران شده در دوران ترامپ کند. اگر بایدن این آمادگی را نداشته باشد و از سوی تندروهای داخل این کشور و یا لابی های عبری - عربی برای فشار بر ایران تحت فشار باشد، نباید امیدوار بود که تغییر در کاخ سفید بر وضعیت مناسبات دو کشور اثر آنی بگذارد.

این همه درحالیست که هنوز این احتمال نیز وجود دارد که دونالد ترامپ در چند هفته باقیمانده از دوران ریاست جمهوری اش، با اقداماتی لجاجت بار مانند تحریم بورس ایران و یا رقم زدن یک جنگ احتمالی، کار را برای بایدن به منظور رسیدن به توافق با کشورمان سخت تر از این کند.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • محسن
    0

    نه ایران شروط آمریکا رو میپذیره و نه آمریکا شروط ایران رو میپذیره.تنها نگرانی ترامپ و احتمال شروع جنگ از سمت آمریکا در این چند هفته است مخصوصا که مارک اسپر رو اخراج کرد کسی که کلا مخالف تنش نظامی و جنگ با ایران بود و مانع ترامپ برای شروع درگیری بود. اما حالا نیست و ترامپ هم به دلیل امتیازی که ایران بهش نداد (مذاکره کردن با آمریکای ترامپ منظورم هست) اول تحریم میکنه و احتمال شروع درگیری هم با توجه به سفر های آبرامز و پمپئو به اسرائیل و تغییرات در پنتاگون و هماهنگی خط عبری_عربی و فرستادن تروریست ها به مرز های شمال غرب ایران بیشتر از قبل شده و تنها یک بهانه مانند ایجاد مزاحمت برای کشتی های ایرانی یا آمریکایی لازم است.. یا سناریوی ورود عامدانه پهباد ها و یا جنگنده های آمریکا به آسمان ایران و اقدام مشروع و دفاعی ایران در هدف قرار دادن اهداف متخاصم و سپس واکنش آمریکا و شروع جنگ که آمریکا هم ادعای این رو داره که اهدافی که ازش زده شده (کشتی یا پهباد یا جنگنده) در مرز های ایران نبودن و در حال حفظ امنیت منطقه بودن و ایران پیش دستی کرده , در همین حین نیروهای آمریکایی و اماراتی به جزایر سه گانه ایران که امارات ادعای پوچ مالکیت بر اونها رو داره حمله ور میشه و در نتیجه یک جنگ گسترده علیه ایران و انتقام شخصی ترامپ از ایران و دموکرات ها خواهد بود که خاورمیانه رو به خون و آتش میکشه و دو, سه کشوری هم عملا فلج و نابود خواهند شد که ایران جزو اونها نیست... اول از همه امیدوارم درگیری چه گسترده چه محدود ایجاد نشه و اگر هم ایجاد شد به جنگ جهانی و استفاده از بمب اتم ختم نشه

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      قصه ی خوبی بود لذت بردیم.

    • بینام
      0

      اون قسمت که درباره نقشه های ترامپه ممکنه اتفاق بیافته ولی حمله امثال امارات به جزایر ایرانی جزو محالاته و اصولا هیچکدام از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در اندازه ای نیستن که بخوان به ایران حمله کنند ضمن اینکه اتفاقا در صورت بروز جنگ واقعی این ایرانه که ممکنه به این کشورها حمله کنه چرا که اولا با همدستی آنها با اسرائیل دیگه جایی برای سازش با اونها نیست و دوم اینکه غنیمت های فراوانی در این کشورها هست که خیلی به درد ایران میخورن.

  • ali
    0

    متاسفانه مسئولین مملکت ما همیشه به فرصت سوزی مشهور هستند و الان فکر میکنند چون ترامپ رفته دیگه آمریکا به دست و پای ایران میفتد که اینطور نیست . بیشترین هجمه و دشمنی با کشور ما با همسایگانمان هست و خصوصا بزرگان اعراب مانند سعودی که در حال حاضر رابطه بسیار بسیار خوبی با اسرائیل دارد . پس بجای گفتن اراجیف و پیش شرط با کمی فکر کردن و پیدا کردن چند کشور درست و حسابی بتوانیم حرفمان را به کرسی بنشانیم . کشورهائی مانند روسیه و چین را آمریکا به راحتی تحریم میکند و خودشان درگیر هزار مشکل هستند و همیشه در مواقع بحرانی طرف مقابل را محق میدانند.و روسیه به راحتی با گرفتن دلار از عربستان وقعی به ما نمدهد

  • یاسر
    0

    اینقدر دلتون رو صابون نزنید مذاکره بی مذاکره در برجام چی گیرمون اومد که حالا میگید مذاکره دلار 30000تومنی پراید 150000000تومنی گوشت 120000تومنی پیاز 15000تونی مسکن میلیاردی روغن 150000تومنی از برکات برجام که روحانی و نمایندگان غربگرای مجلس گفتند برجام بیاد آب و نونمون به راهه

  • فرياد
    0

    باباشما مثل خر تو گل گير كردين شرط ميگذاريد

  • بینام
    0

    اون قسمت که درباره نقشه های ترامپه ممکنه اتفاق بیافته ولی حمله امثال امارات به جزایر ایرانی جزو محالاته و اصولا هیچکدام از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در اندازه ای نیستن که بخوان به ایران حمله کنند ضمن اینکه اتفاقا در صورت بروز جنگ واقعی بین ایران و آمریکا این ایرانه که ممکنه به این کشورها حمله کنه چرا که اولا با همدستی آنها با اسرائیل دیگه جایی برای سازش با اونها نیست و دوم اینکه غنائم فراوانی در این کشورها هست که خیلی به درد ایران میخورن.

  • ملول
    0

    میخوای بایدن به گریه و التماس بیوفتد؟

  • ایرانی
    0

    بهترین گزینه رفراندوم برای حکومت ایران است . بس !!!

    نظرات شما -
    • هر کس
      0

      مزدور خان چیه شما و کدخدایت نمی توانید حکومت عوض کنید روی به اراجیف اوردین؟

    • ۶۸
      0

      جناب هرکس از لحن و بیانت مشخصه کی مزدورِ!توی عرزشی جیره خوار و امثال توی ظالم بزودی در دادگاه عدالت واقعی توسط ملت زجرکشیده ایران محاکمه خواهید شد

    • متولد۶۷
      0

      چند کشور در دنیا رفراندوم برای حکومت گذاشتند؟ حتی آنهایی که انقلاب داشتند؟ که ایران دوباره رفراندوم بذاره؟ سال ۵۸ رای آورد هرچند که الان هم اگه باشه رای میاره ما همون آدم ها هستیم

  • محمدرضا کیانفر
    0

    محمدحسن آصفری نماینده اراک در مجلس گفت: لغو تحریمها شرط بازگشت به میز مذاکره است. آقای آصفری، شرط شما قبل از 3نوامیر بینهایت منطقی بود با بی‌خردی بر بادش دادیم شرایط را رئیس جمهور آینده آمریکا تعیین می‌کند که ناچاریم بپذیریم. بعد از آن‌ش از قفس بیرون فکند طوطیک پرید تا شاخ بلند. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی، 2- به رسمیت شناختن حق #آزادی_بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی، با تشکر از توجه شما،

  • حمید
    0

    هنوز هم معلوم نیست بایدن ریس جمهور باشه و ترامپ برگ برنده رو دقیقه ۹۰ رو میکنه اگر هم بایدن باشه به همین راحتی نیست که برگرده تو برجام حداقل مذاکره به عمر این دولت کفاف نمیده

  • سعید دلاور
    0

    چیزی که من میبینم سود دولت امریکا و حکومت ایران و زیان مردم ایران از شرایط موجود است و عدم انتشار این پیام توسط خبرفوری. ملت ایران بازیچه این سودجویان پشت پرده هستند و شرایط به همین منوال ادامه خواهد یافت. ملت ایران ملت در قفس

  • 123
    0

    نویسنده فضای بین المللی را با بنگاه معاملات اشتباه گرفته . در سیاست خارچی کمتر هزینه بدهی برنده هستی. طرح این توهمات بعنوان خواسته و پیش شرط فقط منعکس کننده یک چیز است و ان اینکه افسار این ملت به دم چه الاغ هایی بسته شده که بعد از بیش از 40 سال جفتک پرانی هنوز نمی خواهند راه را از کوره را تشخیص بدهند.

  • سهیل
    0

    مذاکره شما برای باج دادن و تاراج است پس از اساس ایراد دارد

  • کاربر ناشناس
    0

    این مسئولین ما دوست ندارند رابطه با آمریکا عادی بشه چون به نفعشون نیست با این وضعیت فعلی بهتر میتونن از مردم سواری بگیرن حالا میخوان یک شروطی بگذارند که آمرکا زیر بار نره یکی گفت میخوام ننه ام را بفروشم مردم سرزنش کردند گفت یک قیمتی میگم که کسی نخره

  • نگین
    0

    ترامپ رییس جمهور اینده امریکاست جوی دغلکار و دروغ‌گو باید با شرمندگی فرار را بر قرار ترجیح بده ان موقع است که یا باید شرایط چهارده گانه را ایران بپذیرد که نمی پذیرد چون نفعش در نپذیرفتنه ان موقع بوی جنگ می اید البته مردم چیزی برای از دست دادن ندارند چین کمونیست هم که کلا مردم یه لقمه نونی گیر می اوردند ان هم از دستشان لیز و خورد و در رفت و مفتخوران و اختلاسگران با پول مفت فرارو بر قرار ترجیح می دهند با هویتی جدید که تو استین دارند در می روند و یک ایران ویران می ماند

  • مهدی
    0

    قاسم سلیمانی هم روی اون سیصد هزار نفر که تو جنگ عراق به کشتن دادید

  • یه آبادانی
    0

    اونابایستی شرط بزارن نه ایران.مطمئن باشیدکه هیچوقت مذاکره نمی کنن چون تحریم بهترین راه کسب درآمدبرای کاسبان تحریمه

  • سندباد
    0

    حالا ایندفعه را ببخشید دیگه تکرار نمیکنند

  • لزط
    0

    اقای هر کس جیره خوار الان نود درصد مردم از نظر شما مزدور هستندچون قبولتان ندارند ده درصد مملکت را چپاول کرده اید زمین ونهاد وقرارگاه و....

  • یه بنده خدا
    0

    دیگه با ترور سردار سلیمانی هرکی حرف از مذاکره بزنه خائنه

  • رضا
    0

    خب هرگز این اتفاقات نخواهد افتاد،به نظرم اگه بایدن چراغ سبز بده ایران بلافاصله و بدون هیچ شرطی نرمش قهرمانانه نشان خواهد داد چون اقتصاد ایران فروریخته و چاره ای دیگری ندارد،یک کلام دیگه نمیتونن با این تحریم ها کشور را اداره کنند تا الان هم دولت با دزدی از مردم هزینه ها را فراهم کرده مثل گران کردن طلا،دلار،خودرو،مسکن،دارو،بورس و.....

  • داود فاتحی فرد
    0

    با سلام هر چیزی که به نفع مملکت ومردم باشد تا شرایطه بهتری برای مردم ودولت باشد بهتر هست به فکر این مردم ستم کشیده باشید که به پای شما 42 سالههمراه نظام اسلامی هست وخواهد ماند مردم آ برویی این نظام هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها