استاندارد دوگانه آمریکا؛ ادعای همزمان مبارزه با تروریسم و سفید نمایی گروهکی تروریستی

وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه 15 آبان به وقت محلی در سایت خود اعلام کرد گروهک «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» را از فهرست گروه های تروریستی خود حذف می کند.

استاندارد دوگانه آمریکا؛ ادعای همزمان مبارزه با تروریسم و سفید نمایی گروهکی تروریستی

وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه 15 آبان به وقت محلی در سایت خود اعلام کرد گروهک «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» را از فهرست گروه های تروریستی خود حذف می کند. به دنبال آن، وزارت امور خارجه چین نیز مخالفت خود را با این اقدام ابراز کرد.

در پی نفوذ جریان «پان ترکیسم» به شین جیانگ یعنی از آخر قرن 19 تا ابتدای قرن 20، جدایی طلبان در داخل و خارج از کشور نیز آغاز به تشویق ایجاد رژیمی به نام «ترکستان شرقی» و جدایی شین جیانگ از چین کرده اند. براثر آن، گروهک «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» (ETIM) در سال 1997 توسط حسن محسوم (به اویغوری «ھەسەن مەخسۇم») تاسیس شد. محسوم اصالتا اهل شهر «كاشغر» منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ چین بود.

هرچند در سال 2003 حسن محسوم موسس گروهک ETIM توسط ارتش پاکستان به هلاکت رسید اما فعالیت های این گروه تروریستی در شین جیانگ ادامه داشته است.

این گروهک تروریستی تابحال حملات ترویستی بیشماری در شین جیانگ و دیگر شهرهای چین انجام داده که از میان آنها می توان به حمله به پل «جین شوی» میدان تیان آن من در سال 2013، حمله به ایستگاه راه آهن شهر «کوان مینگ» در سال 2014، انفجار انتحاری در ایستگاه راه آهن جنوب شهر «اورمچی» در 30 آوریل 2014 و حمله به یک معدن زغال سنگ شهر آقسو (آکسو) و کشتار 11 شهروند بیگناه در سال 2015 اشاره کرد. حملات تروریستی انجام شده توسط این گروهک قربانیان زیادی بر جای گذاشت و مردم شین جیانگ نیز به خاطر آن، مدتی طولانی با هراس و استرس زندگی کردند.

بدون شک، گروهک «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» یک سازمان تروریستی و افراط‌‌گرا است. برای اینکه اعضا مایل به فدا کردن جان خود باشند، کادرهای گروهک به شستشوی مغزی آنها پرداخته و در این کار حتی دست به زنان و کودکان روی آورده و آنها را برای انجام حملات تروریستی آموزش می دهند.

گروهک «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» عمدتا در شین جیانگ و مناطق مرزی چین با هشت کشور همسایه فعالیت می کند و در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه پایگاه هایی ایجاد کرده است. این گروهک برای انجام آموزش ها وانجام حملات تروریستی، همکاری با طالبان و القاعده را آغاز کرد. پس از آغاز جنگ داخلی سوریه نیز گروهک فوق با داعش ارتباط برقرار نموده و عناصر خود را به سوریه اعزام کرد. گروهک «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» یکی از گروه های تروریستی است که تروریستی بودنش توسط جامعه جهانی شناخته شده است.

گروهک «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» مدتهاست که در لیست سازمانهای تروریستی سازمان ملل قرار دارد. با توجه به همکاری گروه «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» با طالبان و القاعده، شورای امنیت در 11 سپتامبر 2002 نام این گروهک را به فهرست گروه تروریستی مورد تحریم که مطابق با قطعنامه های 1267 و 1390 ایجاد شده، اضافه کرد.

به علاوه، گروهک «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» در فهرست سازمان های تروریستی بسیاری کشورها نیز قرار گرفته است. مثلا انگلستان در جولای 2016 و ترکیه در آگوست همان سال نام این گروهک را در فهرست های سازمان های تروریستی خود قرار دادند.

آمریکا که یکی از بنیانگذاران کمیته 1267 برای تحریم طالبان و القاعده بود، نیز یکی از اولین کشورهایی بود که تروریستی بودن گروهک «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» را تأیید کرد. دولت «جرج دابلیو بوش» در آگوست 2002 این گروهک را گروه تروریستی معرفی کرده و هرگونه کمک دستگاه های دولتی و نهادهای خصوصی آمریكا به آن را منع كرد. این حتی زودتر از اقدام مشابه چین اتفاق افتاد زیرا وزارت امنیت عمومی چین در دسامبر 2003 این گروهک را گروه تروریستی اعلام کرد.

اما نکته قابل ذکر این است که رویکرد آمریکا نسبت به گروهک «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» همیشه ثابت نبوده و چندین بار تغییر کرده بود.

مثلا در جولای 2004 آمریکا به بهانه «ناتوانی گروه در انجام حملات سازمان یافته» نام این گروهک را از لیست سازمان های تروریستی بین المللی خود حذف کرد اما در سپتامبر 2016 دوباره نام آن را به این فهرست اضافه نمود. این بار هم که واشنگتن دوباره می خواهد این ترفند را تکرار کند، بار دیگر نشان داده که آن برای مقابله با تروریسم سیاست یک بام و هوا را در پیش می گیرد و برای رسیدن به مقاصد خاص خود، از این مساله سوء استفاده می کند.

ترویسم تهدیدی پیشروی همه کشورهای دنیا است و بسیاری کشورها از جمله چین، افغانستان، ایران و آمریکا قربانی این جریان هستند. برای ریشه کنی تروریسم همکاری همه کشورهای دنیا ضروری و این امر نیز به نفع تمام کشورها است. اقدام جدید آمریکا بدون شک بر خلاف این رویکرد کلان بین المللی است و این هم قطعی است که واشنگتن به هیچ وجه به هدف خود یعنی سفید نمایی گروهکی تروریستی به بهانه «ناتوانی در انجام حملات سازمان یافته» نخواهد رسید.

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • س.ح
    0

    در مورد تروریسم موافقم ولی در مورد پان ترکیسمش که ساخته ذهن بعضی هاستمخالف

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها