مشاهده یک موجود عجیب در آب‌های استرالیا

پژوهشگران نوعی ماهی مرکب را در آب‌های استرالیا کشف کرده‌اند که به ندرت دیده می‌شود.

مشاهده یک موجود عجیب در آب‌های استرالیا

به گزارش خبر فوری و به نقل از نیوساینتیست ، پژوهشگران برای نخستین بار، موجودی نادر و عجیب را در عمق بیش از دو کیلومتری آب‌های استرالیا کشف کرده‌اند.

"دبورا استرهیج"(Deborah Osterhage)، پژوهشگر موسسه تحقیقاتی"CSIRO" استرالیا و همکارانش طی بررسی‌های خود در سواحل جنوبی خلیج بزرگ استرالیا، به نوعی ماهی مرکب برخوردند.

استرهیج گفت: از آنجا که من همیشه در حال بررسی اعماق دریا هستم، دقیقا می‌دانستم که چه دیده‌ام. این نوع ماهی‌های مرکب به ندرت در جهان دیده می‌شوند. پیش از این تنها سه بار مشاهده این ماهی مرکب در نیم‌کره جنوبی ثبت شده بود.

این موجود نادر که از تیره "سرپاور درازباله"(Bigfin squid) یا "مگناپینا"(Magnapinna) است، باله‌های بزرگی دارد که موجب می‌شود پهنای بدن آنها به اندازه طول آن به نظر برسد. همچنین، شاخک‌های بسیار بلند و رشته مانندی دارد که مانند آرنج خم می‌شوند. این شاخک‌های رشته‌ای، قابل جمع شدن هستند و مکنده‌های کوچکی روی خود دارند که می‌توانند از آنها برای تغذیه استفاده کنند.

پژوهشگران، این ماهی مرکب را برای نخستین بار در عمق بیش از ۲۱۰۰ متری و با کمک یک دوربین که زیر کشتی نصب شده بود، مشاهده کردند.

این ماهی مرکب بارها طی بررسی‌های متوالی مشاهده شد. استرهیج ادامه داد: ما توانستیم تفاوت را در نسبت بدن و طول بدن آنها ببینیم و تایید کنیم که در بررسی‌ها، پنج ماهی متفاوت را دیده‌ایم.

نزدیک‌ترین فاصله، بین دو مورد از پنج مورد مشاهده شده بود که ۳۰۰ متر از هم فاصله داشتند.

استرهیج گفت: یافتن چند ماهی مرکب بزرگ در چنین فاصله نزدیکی، غیرعادی بود. معمولا گزارش‌ها از مشاهده یک یا دو مورد خبر می‌دهند.

وی افزود: از آنجا که اطلاعات کمی در مورد این ماهی مرکب وجود دارد، به مشاهدات بیشتری نیاز است تا نحوه پراکندگی آنها مشخص شود.

این پژوهش، در مجله "PLOS" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها