وضعیت نامناسب منابع آبی کرمانشاه

 مخارن آبی استان کرمانشاه باتوجه به کاهش بارش‌ها وضعیت مناسبی ندارد و با کاهش ۳۰ درصدی ورودی سدها نسبت به سال قبل روبرو شده است.

وضعیت نامناسب منابع آبی کرمانشاه

براساس اعلام اداره هواشناسی، پاییز امسال برای کرمانشاه کم بارش تر از سال های قبل است که این امر منجر به کاهش دبی رودخانه ها و در نتیجه ورودی سدهای کرمانشاه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه در این باره گفت: منابع آبی استان اکنون وضعیت مناسبی ندارد و در صورتی که شرایط ادامه داشته باشد با مشکل روبه رو می شویم.

بهرام درویشی افزود: مخازن سدهای استان نسبت به سال گذشته تاکنون ۳۰ درصد کاهش ورودی داشته است و نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۹۰ درصد کاهش بارش داشته ایم.

وی همچنین با اشاره به وضعیت روان آب ها در شرق استان و کاهش آن ادامه داد: بدلیل کاشت برنج و برداشت های غیرمتعارف بطور محسوسی سطح این رواناب ها کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه اعلام کرد: بدلیل کشت برنج در این بخش از استان تعداد چاه های غیرمجاز افزایش پیدا کرد و برداشت از آب سطحی بصورت نامتعارف روند صعودی داشت و این احتمال وجود دارد صنایعی که در پایین دست از آب زیرزمینی مجاز استفاده می کردند دچار مشکل کمبود آبی شوند.

وی افزود: چاه‌های کشاورزی نیز که در پایین دست قرار دارند دچار بحران و کم آبی می شوند که امیدواریم با بارش نزولات آسمانی از این شرایط سخت و بحرانی که در منابع آب استان پدیدار شده است خارج شویم.
۴۰ درصد سدها خالی است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به برنامه های این شرکت برای مدیریت سیلاب ها اعلام کرد که ۴۰ درصد آب پشت سدهای استان به منظور آمادگی برای فصل بارش تخلیه شده‌ است.

درویشی، ظرفیت آبگیری ۱۳ سد استان را یک میلیارد و ۱۷۴ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: اکنون بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای کرمانشاه قرار دارد.

بارش های موثر در نیمه دوم آبان

مدیرکل هواشناسی کرمانشاه نیزگفت: معمولا بارش‌های موثر پاییز از نیمه دوم آبان ماه آغاز می‌شوند، اما آنطور که نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد این بارش‌ها در استان به تاخیر خواهند افتاد.

محمدخسروی افزود: به نظر می‌رسد که هرچقدر به اواخر پاییز نزدیک شویم میزان و شدت بارش‌ها در سطح استان افزایش پیدا کند اما این بارش ها در مجموع از میانگین بلندمدت کمتر خواهد بود.

وی گفت: براساس پیش‌بینی‌های بلندمدت به نظر می‌رسد که میزان بارش‌های استان در فصل زمستان افزایش پیدا کند و حتی به بیشتر از حد نرمال نیز برسد.

خسروی در باره بارش‌های سال آبی گذشته اظهار داشت: از ابتدای مهر ماه سال ۹۸ تا پایان شهریور امسال به صورت میانگین ۴۶۰ میلیمتر بارش در سطح استان به ثبت رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۴۴ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت پنج درصد کاهش داشت.

وضعیت نامناسب منابع آبی کرمانشاه


میانگین بارش‌های کرمانشاه به ۲۴ میلی‌متر رسید

معاون اداره کل هواشناسی کرمانشاه نیز گفت: میانگین بارش‌های یک هفته اخیر استان که اولین بارندگی‌های پاییز امسال هم بود به ۲۴ میلی‌متر رسید.

علی محمد زوراوند اظهارداشت: بیشترین بارش یک هفته اخیر متعلق به پاوه با ۵۴.۲ میلی متر، روانسر با ۴۴.۳ و کرمانشاه ۴۰.۲ میلی متر بوده است.

وی ادامه داد: شهرستان های اسلام آبادغرب، کنگاور، سرارود، سنقروکلیایی، جوانرود، صحنه، ثلاث باباجانی، کرندغرب، کوزران، ماهیدشت و گواور نیز در این مدت بیش از ۲۰ میلی متر بارندگی داشتند.

زوراوند، همچنین از سومار، حمیل، قصرشیرین و گیلانغرب به عنوان کم بارش ترین نقاط استان طی یک هفته اخیر یاد کرد که میانگین بارش آنها کمتر از ۱۰ میلی متر بود.

معاون اداره کل هواشناسی کرمانشاه، میانگین بارش های امسال استان را ۲۵.۵ میلی متر ذکر کرد و گفت: این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی قبل که ۵۴.۱ میلی متر بود ۵۷ درصد و نسبت به دوره بارشی بلندمدت ۶۱ درصد کاهش نشان می دهد.

وی، پاوه را با ۶۷۱ میلی‌متر بارش، پرباران ترین شهر استان معرفی کرد و گفت: میانگین بارش شهر کرمانشاه در سال زراعی گذشته ۵۳۷ میلیمتر بود.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت و بیش از ۲۴ هزار کیلومتر مریع مساحت سالانه به طور میانگین بیش از ۴۰۰ میلی‌متر بارندگی دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها