مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان:

هر ۲۰ ثانیه، یک پای دیابتی قطع می‌شود

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر خوزستان گفت: در اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در همه زمینه‌ها، میزان متفاوتی کاهش پیش‌بینی شده اما در زمینه دیابت تنها هدف ما ثابت نگه داشتن میزان بیماری دیابت و چاقی است.

هر ۲۰ ثانیه، یک پای دیابتی قطع می‌شود

کوروش نعمانی با اشاره به نامگذاری ۱۴ نوامبر به عنوان روز جهانی دیابت، اظهار کرد: امسال شعار "پرستاران در دنیای دیابت تغییر ایجاد می‌کنند"، برای این روز جهانی انتخاب شده است.

پرستاران به عنوان یک عضو بسیار ارزشمند جامعه، کارهای برجسته‌ای برای حمایت از افرادی انجام می‌دهند که با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی زندگی می‌کنند، افرادی که با دیابت زندگی می‌کنند یا در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند نیز به حمایت پرستاران نیاز دارند.

وی افزود: پرستاران در تشخیص دیابت و برای اطمینان از درمان سریع، ارائه آموزش و پشتیبانی روان‌شناختی برای افراد مبتلا به دیابت برای جلوگیری از بروز عوارض و مقابله با عوامل خطر برای دیابت نوع ۲ به منظور جلوگیری از بیماری نقش کلیدی دارند.

نعمانی با اشاره به وضعیت دیابت در جهان، بیان کرد: در سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگ‌ترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است و بیش از ۴۸۳ میلیون نفر از مردم ۲۰ تا ۷۹ سال جهان مبتلا به دیابت هستند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران به بالغ بر ۷۰۰ میلیون نفر برسد. اکنون بیش از یک میلیون کودک و نوجوان در سراسر دنیا مبتلا به دیابت نوع یک هستند.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. از طرف دیگر ۳۷۴ میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله مؤثر، بسیاری از آن‌ها مبتلا به دیابت خواهند شد.

یک چهارم دیابتی‌ها از بیماری خود خبر ندارند

وی افزود: در ایران نیز بیش از پنج و نیم میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند و به عبارت دیگر حداقل ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می‌برند و حداقل ۲۵ درصد این بیماران از بیماری خود آگاه نیستند.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: با توجه به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط، جمهوری اسلامی ایران متعهد شده است که سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال ۱۴۰۴ متوقف کند. همگام با ادغام برنامه مراقبت‌های ادغام‌یافته بیماری‌های غیرواگیر، اطلاع‌رسانی همگانی در زمینه اهمیت بیماری دیابت همزمان با هفته ملی دیابت انجام خواهد شد.

عوارض دیابت از کوری تا قطع عضو

وی با اشاره به عوارض دیابت، تصریح کرد: دیابت یکی از علل اصلی بیماری قلبی و عروقی است و یکی از چهار بیمار مبتلا به دیابت، نتیجه عوارض قلبی و عروقی است. دیابت عامل اصلی از بین رفتن بینایی در بزرگسالان (در یک‌سوم افراد دیابتی) است.

نعمانی ادامه داد: از دست دادن عضو، یکی از عوارض ترسناک دیابت و یک مشکل عمده پزشکی در سراسر جهان است. همچنین افراد دیابتی دو تا سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. شیوع بیماری کلیوی در مرحله پایانی در افراد مبتلا به دیابت نیز تا ۱۰ برابر بیشتر است.

نیمی از موارد دیابت بارداری، به دیابت مبتلا می‌شوند

وی بیان کرد: نیمی از زنان مبتلا به دیابت بارداری، پنج تا ۱۰ سال پس از زایمان به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا خواهند شد. همچنین از هر هفت تولد، یک نوزاد تحت تأثیر دیابت بارداری است.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: زنان باردار نیازمند دسترسی بهتر و غربال‌گری، مراقبت و آموزش استاندارد به منظور ارتقای سلامت خود و فرزندان‌شان هستند. دوران قبل و بعد از بارداری و همچنین اوایل کودکی باید در برنامه پیشگیری از دیابت نوع ۲ لحاظ شود. همچنین دیابت و دیابت بارداری باید بخشی از ویزیت‌های پیش از بارداری باشد.

وی تصریح کرد: مراقبین بهداشت نیز باید در زمینه شناسایی، درمان، مدیریت و پیگیری دیابت در بارداری آموزش ببینند.

بیماران دیابتی دو تا چهار برابر بیشتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند

نعمانی با بیان اینکه ۷۵ درصد مرگ در بیماران دیابتی به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است، گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت‌، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن ریوی، ۸۲ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را به خود اختصاص داده‌اند. بیماران دیابتی دو تا چهار برابر بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. این بیماران، چهار برابر بیشتر به نارسایی قلبی مبتلا می‌شوند. امید به زندگی بیماران دیابتی نیز ۵ تا ۱۰ سال کاهش می‌یابد.

وی بیان کرد: هر ۲۰ ثانیه یک پا به علت دیابت قطع می‌شود. مهم‌ترین علت بیماری‌های کلیه و نارسایی کلیه (دیالیز) دیابت است. در اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در همه زمینه‌ها، میزان متفاوتی کاهش پیش‌بینی شده اما در زمینه دیابت تنها هدف ما ثابت نگه داشتن میزان بیماری دیابت و چاقی است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها