ورودی‌های شهر یاسوج لکه‌ای زشت بر قلب پایتخت طبیعت

کج سلیقگی در معماری شهری و عدم اعتبارات مالی باعث بهم‌ریختگی ورودی‌های پایتخت طبیعت ایران شده ‌است.

ورودی‌های شهر یاسوج لکه‌ای زشت بر قلب پایتخت طبیعت

شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که سالهاست لقب پایتخت طبیعت ایران را یدک می‌کشد، در سایه سوءمدیریت‌ها و بعضاً سیاست زدگی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

همه ما در سفر به هر نقطه‌ای، اولین چیزی که چشم با آن روبرو می‌شود ورودی آن می‌باشد، ما حتی در ورود به ساختمان و خانه نگاهمان به ورودی و نمای بنا جلب می‌شود.

شهر یاسوج را از هر طرفی که به آن ورود کنیم، به هم ریختگی و ترکیب زننده بناها، انباشته شدن زباله در اطراف مسیر، کپرهای دست‌فروشان، وانت‌های دستفروش، اصنافی نظیر پنجرگیری، تعویض روغنی، در کنار اصناف مواد غذایی و رستوران‌ها نشان از بی‌توجهی مسولان و مدیران مدیریت شهری دارد.

نه تنها ترکیب نامناسب بناها در وردی‌های شهربلکه ضعف در زیباسازی، درختکاری مناسب، استفاده از اِلمانهای جذاب و تناسب با فرهنگ و ادب و... را نیز باید به کمبودها اضافه کرد.

متاسفانه عدم نظارت بر ساخت و سازها باعث گردیده‌است که در ورودی‌ها و حتی نقاطی از شهر حریم جاده به درستی رعایت نگردد و فاصله اندک اصناف و منازل با خیابان باعث ایجاد مشکلات متعددی گردد.

رییس سازمان همیاری و شهرداری‌های کشور در جمع مدیران استانی در یاسوج نیز نسبت به موضوع نامناسب بودن ورودی‌های شهرهای استان به ویژه شهر یاسوج واکنش نشان داد و گفت: برای انجام برخی از امور علاوه بر وجود اعتبار و منبع مالی، سلیقه و تخصص نیاز است.

وی بیان کرد: برای زیباسازی ورودی شهر‌ها بیش از آنکه اعتبار نیاز باشد، سلیقه نیاز ایت، شهر یاسوج با توجه به طبیعت بکر و پتانسیل‌های گردشگری موجود ورودی‌های آن بسیار نامناسب است، و این نتیجه عدم نظارت در جانمایی برخی از اصناف است.

احد جمالی سرپرست معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، معتقد است که معماری شهری باید دارای هویت باشد، و عدم هویت معماری باعث بروز تخلفات در ساخت و سازها و بروز مشکلات و معضلات دیگر می‌شود.

گرچه عزیز فیلی معاونت اسبق عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در نشست با اعضای شورای شهر یاسوج در تیرماه سال جاری خبر از بهسازی و زیباسازی مبادی ورودی شهر‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد داد، و بر ضرورت مشارکت فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، بخشداری و دهیاری‌ها تاکید نمود و خلوتی شهرها به دلیل محدودیت‌های کرونایی را بهترین فرصت برای این موضوع دانست، اما با گذر پنج ماه از این جلسه و شروع فصل سرما خبری از زیباسازی ورودی‌ها نیست و هر روز بر زشتی آن افزوده می‌شود.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها