رئیس‌جمهوری موقت پرو انتخاب شد

پس از گذشت یک هفته از تظاهرات خیابانی و بحران سیاسی در پرو، سرانجام «فرانسیسکو ساگاستی» به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور انتخاب شد.

رئیس‌جمهوری موقت پرو انتخاب شد

به دنبال کشمکش های فراوان اعضای کنگره پرو پیرامون انتخاب رئیس‌جمهوری موقت این کشور، سرانجام «فرانسیسکو ساگاستی» قانونگذار ۷۶ ساله تا ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۱ (ششم مرداد ۱۴۰۰) قدرت را به دست گرفت.

به نوشته این رسانه، پس از گذشت یک هفته بحران سیاسی در این کشور آمریکای لاتین و همزمان با معضل شیوع گسترده کرونا، این نخستین گام به سوی حل و فصل تنش سیاسی در مسیر انتقال دموکراتیک و مسالمت آمیز قدرت به شمار می‌رود.

به دنبال برکناری «مارتین ویسکارا» رئیس‌جمهوری پرو به اتهام فساد و «ناتوانی اخلاقی»، «مانوئل مرینو» رئیس‌جمهوری موقت پرو روز یکشنبه (۲۵ آبان) بعد از گذشت کمتر از یک هفته نشستن بر مسند ریاست جمهوری استعفا کرد. این ترک سمت به دنبال آن انجام شد که قانون‌گذاران از او خواستند به خاطر کشته شدن دو نفر در جریان اعتراضات ناشی از برکناری ناگهانی رئیس جمهوری قبلی، استعفا دهد.

رئیس جمهوری سابق پرو که به خاطر تمایل به اصلاحات اقتصادی تا حدی از پشتیبانی مردمی برخوردار بود، قبل از برکناری در نطق تلویزیونی اعلام کرده بود در برابر فشار پارلمان استعفا نخواهد داد، اما وی که همواره اتهام‌های وارده را رد می‌کرد در نهایت مجبور به پذیرش اتهامات و استعفا شد.

تظاهرات گسترده مردم پرو علیه اقدام کنگره در برکناری ویسکارا و مخالفت آنها با رییس جمهوری جدید، با دخالت نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد.

پرو که از کشورهای آسیب پذیر منطقه آمریکای لاتین محسوب می‌شود که با بیش از ۹۳۸ هزار مبتلا به ویروس کرونا و افزون بر ۳۵ هزار جان باخته، در جایگاه چهارمین کشور آمریکای جنوبی از نظر میزان ابتلا به همه‌گیری قرار دارد.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها