نخستین وزیر زن در افغانستان، از مجلس رای اعتماد گرفت

نخستین وزیر زن در افغانستان، از مجلس رای اعتماد گرفت

معصومه خاوری متولد سال 1364 در شهرستان «دره صوف بالا» استان سمنگان افغانستان است و با 35 سال به عنوان وزیر مخابرات مشغول به کار شد.

خاوری آموزش اولیه و پایه را در سال 1381 در جمهوری اسلامی ایران به پایان رساند و در سال 1388 در دانشگاه آنکارا در رشته علوم فناوری پزشکی دانش آموخته شده است.

وی سپس وارد دانشگاه پیام نور واحد کابل شده و در رشته حقوق، کارشناسی ارشد گرفته است و اکنون مشغول تحصیل در رشته مدیریت دولتی است.

خانم خاوری در کارنامه خود سابقه عضویت در مجلس نمایندگان، استاندار دایکندی در مرکز افغانستان، عضویت در کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و همچنین مشاور ریاست اجرایی دولت وحدت ملی را دارد.

هرچند دو زن دیگر در کابینه غنی برای به عهده گرفتن وزارتخانه های امور زنان و اقتصاد معرفی شده اند ولی تاکنون وی موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس شده است .

خانم خاوری پس از توافقنامه سیاسی بین عبدالله و اشرف غنی از طرف عبدالله عبدالله به عنوان نامزد وزیر وزارت مخابرات معرفی شده است.

وی هفته گذشته در مجلس نمایندگان حضور یافت و برنامه کاری خود را برای اعضای مجلس اعلام کرد.

او توسعه زیربنای دیجیتال،قانونمندسازی خدمات دیجیتال ،اجرای قوانین سایبری، تنظیم خدمات پستی، تعیین مرکز ملی صدور تصدیق ‏الکترونیکی، رسیدگی به قوانین و سیاست‌های پست الکترونیکی و پیشرفت صنعت فناوری اطلاعات را از اولویت‌های خود عنوان کرد.

خاوری افزایش سرعت اینترنت ،ارتقا آموزش و توسعه طرحهای دیجیتال را از دیگر برنامه های وزارت مخابرات عنوان کرده بود.

وزیر مخابرات افغانستان همچنین توسعه زیرساختهای مخابراتی و تکنولوژیکی ، افزایش سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی در بخش مخابرات، توانمند سازی و مشارکت زنان در بخش مخابرات از اولویت های خود دانست.

زنان در افغانستان پس از سقوط حاکمیت طالبان در سال 2001 بصورت چشم گیر وارد ادارات دولتی، تجارت، دانشگاه، مدارس و دیگر بخش های این کشور شده اند و اکنون از 249 کرسی مجلس نمایندگان 69 تن آنها زنان هستند.

زنان افغانستان طی 20 سال گذشته بصورت چشم‌گیر در عرصه ها و پست های مختلف از جمله استاندار، وزیر نماینده مجلس، حتی پلیس و ارتش مشغول فعالیت شده اند اما انها همزمان با گفت وگوها صلح با طالبان نگران به قدرت رسیدن این گروه و محدودیت حضورر در جامعه هستند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • دیریت پیرین
    0

    خاوری ما پیش شماس ؟ نکنه نرفته کاناادا . همین بغله !!!

  • .
    0

    دیگه پز انقلاب مشروطه را ندهید.الان ارزویمان رسبدن به دموکراسی عراقی و افغانستانی است.درود بر مردم افغانستان و عراق که گول شیادان را نخوردند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      درود بر تو افغانی مقیم ایران!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها