سیاست دوگانه استرالیا؛ ادعای نگرانی درباره مسلمانان شین جیانگ و قتل عام غیرنظامیان مسلمان در افغانستان

«آنگس کمپبل» فرمانده نیروی دفاعی استرالیا به کشتار غیرقانونی 39 شهروند افغانی توسط نیروهای ویژه استرالیا اعتراف کرد.

سیاست دوگانه استرالیا؛ ادعای نگرانی درباره مسلمانان شین جیانگ و قتل عام غیرنظامیان مسلمان در افغانستان

آنچه حیرت انگیز است، این است که در اکثر این پرونده های کشتار، قربانیان در حالی کشته شده اند که تحت کنترل و بازداشت ارتش استرالیا بودند و بیشتر قربانیان جنگجو و یا نظامی نبوده اند.

بدنبال انتشار خبر این کشتار در رسانه ها، حقایق بی رحمانه تری یکی پس از دیگری فاش شد؛ در یکی از این پرونده های قتل شهروندان افغانی، افسر استرالیایی به نظامیانش دستور داده است که با هدف تمرین تیراندازی، زندانیان افغانی را به گلوله ببندند!

در پرونده دیگر، نیروهای ویژه استرالیا با بی رحمی گلوی دو پسر 14 ساله را بریده و اجساد آنها را در کیسه گذاشته و به درون رودخانه انداخته اند!

ارتش استرالیا در مواجه با سرزنش های شدید، تلاش کرد عذرخواهی کند و یا غرامت بپردازد اما باید به این نکته توجه داشت که کشتار صورت گرفته شهروندان افغان به دست نیروهای ویژه استرالیا جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی به حساب می آید؛ اگرچه نخست وزیر استرالیا گفته است که سربازان متهم در این پرونده را تحت بازجویی قرار می دهد اما به هر حال این بازجویی ها نیز طبق قوانین خود کشور استرالیا صورت خواهد گرفت!

پس از حادثه «11 سپتامبر» در سال 2001 میلادی بود که ارتش استرالیا تحت رهبری آمریکا وارد افغانستان شد و مجموعه ای از خشونت های حیرت آور در افغانستان رقم زد که از آن میان می توان به قتل کودکی 6 ساله و تیراندازی و کشتار یک اسیر صرفا به این دلیل که فضایی در هلیکوپتر برای انتقال او باقی نبود، اشاره کرد.

این بار که جرمی بسیار وحشتناک تر یعنی کشتار 39 غیرنظامی افغان توسط ارتش استرالیا برملا شده است، این سؤال مطرح می شود که استرالیا چه جنایات ضد بشری دیگری مرتکب شده است که هنوز فاش نشده اند؟

آنچه باعث حیرت است، این است که این جلاد خونخوار که مسلمانان غیرنظامی در افغانستان را می کشد،‌ مدعی است که نگران وضعیت حقوق بشر مسلمانان در «شین جیانگ» چین است و با دروغ خود را محافظ مسلمان شین جیانگ معرفی می کند!

استرالیا حتی نهادی به نام «مؤسسه سیاست های استراتژیک استرالیا» را تاسیس کرده است که این نهاد تحت حمایت مالی وزارت امور خارجه آمریکا و دولت برخی کشورها، ناتو و سازندگان سلاح قرار دارد.

این مؤسسه، یک تبعه آلمانی به نام « Adrian Zenz» (آدریان زنز) را استخدام کرده است تا درباره شین جیانگ شایعه سازی کند؛ بحث های مربوط به «کمپین کار اجباری»، «کاهش جمعیت اویغور»، «بازداشت میلیون ها اویغور» و «عقیم سازی اجباری زنان اویغور» همه جزء «شاهکارهای» این تبعه آلمانی محسوب می شوند؛‌ این فرد آلمانی خود را چین شناس معرفی می کند اما این در حالیست که ماموریت او صرفا روی شین جیانگ و تبت متمرکز شده است.

استرالیا نیز مسائل حقوق بشری خاص خودش را دارد و مانند آمریکا، انتقاداتی در مسائل مرتبط با تبعیض نژادی در استرالیا در نشست های شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح می شود؛‌ با این حال، استرالیا نه تنها اهمیتی به این انتقادات نمی دهد بلکه از کمک به آمریکا برای فرار از محکومیت های حقوق بشری اش نیز دریغ نمی کند.

برای مثال،‌ در ماه ژوئن و در آستانه برگزاری نشست حقوق بشر سازمان ملل با موضوع قتل مرد سیاه پوست به دست پلیس آمریکا بود که استرالیا تلاش کرد تا با اصلاح متن پیش نویس طرحی که کشورهای آفریقایی علیه آمریکا به شورای حقوق بشر داده بودند، از شکل گیری توافق میان کشورهای آفریقایی در این زمینه جلوگیری کند و آمریکا را از آن بحران نجات دهد.

غرب مدعی است که حقوق بشر اصطلاحا یک ارزش جهانی محسوب می شود اما با این حال اینطور به نظر می رسد که استرالیا چنین نگرشی برای رعایت حقوق بشر نداشته باشد و در زمینه حقوق بشر صرفا بر حسب تفاوت های فرهنگی،‌ دینی،‌ ایدئولوژیکی و با توجه به منافعش عمل می کند.

متاسفانه، به دلیل دستگاه های تبلیغاتی قدرتمند غربی ها، جدی بودن آثار به کارگیری این نوع استاندارد دوگانه برای کل دنیا چندان مشخص نیست.







71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها