عزم دوباره قمی‌ها برای مقابله با کرونا

مردم قم بار دیگر با تشدید رعایت توصیه‌های پزشکی و بهداشتی و پایبندی به پروتکل‌ها و محدودیت‌های جدید کرونایی عزم خود را برای مبارزه جدی و ریشه‌کنی ویروس منحوس کرونا جزم کرده‌اند.

عزم دوباره قمی‌ها برای مقابله با کرونا

با افزایش روزافزون و نگران‌کننده مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در کشور و اعمال محدودیت‌های جدید، مردم و اصناف قم با در خانه ماندن و خودداری از ترددهای غیرضروری گام بلندی در مبارزه با این ویروس عالم‌گیر برداشته‌اند.

در طول ۹ ماه گذشته روزی نبوده که چندین خانواده قمی به دلیل درگیری یکی از عزیزان به کرونا یا فوت بستگان داغدار نشوند. قم شهری بود که نخستین نمونه کرونا را با تیزهوشی و مسوولیت پذیری متخصصان و کادر درمان خود کشف و اعلام کرد و قبل و بیش از همه مردم کشور با چالش جدیدی روبه‌رو شد که تا قبل از آن هیچ شناخت و تجربه‌ای از مبارزه با آن را نداشت.

عزم دوباره قمی‌ها برای مقابله با کرونا

هر چند با همراهی جمعی مردم موج اول کرونا با وجود از دست رفتن عزیزان زیادی با سربلندی پشت سر گذاشته شد و در برهه‌ای از فصل تابستان آمار فوتی و مبتلایان در آن به عدد یک‌رقمی نزدیک شد اما به‌یک‌باره با ساده‌انگاری و عادی پنداری عمومی کرونا در کشور و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، موج‌های دوم و سوم کرونا بی‌رحمانه‌تر از قبل به جان و سلامت مردم شبیخون زد و تعداد مبتلایان و فوتی‌های این ویروس در قم جهش غیرقابل‌باوری به خود گرفت.

از چند روز نخست اجرای این طرح حاکی است: رنج و زخم کهنه درگیری قمی‌ها با کرونا در موج سوم آن با افزایش قربانیان کرونایی بیش از گذشته خراشیده شده و همین مساله سبب شده تا اغلب مردم با آغوشی باز به استقبال محدودیت‌های جدید بروند.

مهدی خسروشاهی از کسبه اصناف قم هم گفت: ما مغازه‌ها و کسب و روزی خود را تعطیل کردیم که کرونا ریشه‌کن شود و از مردم درخواست می‌کنیم که استفاده از ماسک را از درب منازل خود انجام دهند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

عزم دوباره قمی‌ها برای مقابله با کرونا

وی ادامه داد: ضرب‌المثل معروفی است که می‌گوید "یک دست صدا ندارد" و اگر امروز فقط بخواهیم اصناف غیرضروری را تعطیل کنیم و محدودیت‌های رفت‌وآمد در برخی ساعات اعمال کنیم اما دورهمی ها، همایش‌ها و مناسب‌های پرتراکم مانند گذشته ادامه داشته باشد، وضعیت کرونایی قم بهتر نخواهد شد.

این کسبه قمی اضافه کرد: ما به‌حکم مسوولیت انسانی و سرنوشت جمعی دست از کار روزانه کشیده‌ایم اما از مسئولان درخواست می‌کنیم که فکری به حال چک‌های برگشتی و اقساط اصنافی باشند که به‌ناچار طی این دو ماه به تعویق خواهد افتاد.

خدیجه احمدی از زنان خانه‌دار قمی هم معتقد است: مردم از طولانی شدن روند مبارزه با کرونا خسته شدند اما کادر درمان خسته‌تر از همه است و برای قدردانی از نزدیک به یک سال از تلاش‌های شبانه‌روزی آنها، باید همه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی پایبند باشند.

عزم دوباره قمی‌ها برای مقابله با کرونا

وی ادامه داد: بسیاری از خدماتی که مردم به آنها نیاز دارند از طریق خدمات غیرحضوری و اینترنتی قابل‌دستیابی است و از فرصت کرونا باید سواد الکترونیکی شهروندان و همچنین خدمات غیرحضوری دستگاه‌های دولتی و فروشگاه‌های برخط تقویت و توسعه داده شود.

در همین حال از روز شنبه شبستان‌ها و صحن‌های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) هم خلوت‌تر از همیشه است و در مجموع مردم قم استقبال خوبی از محدودیت‌های کرونایی کرده‌اند و با در خانه ماند در منازل خود را به روی کرونا بسته‌اند.

در سطح خیابان‌ها و معابر شهری هم کمتر اثری از پلاک‌های غیربومی مشاهده می‌شود که عمدتا نیز مربوط به ساکنان قم است. همچنین، میزان تردد تا قبل از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح هم در مقایسه با گذشته کاهش‌یافته و تا قبل از دقایق پایانی روز و بازگشت شاغلان اصناف ضروری به خانه، کمتر ترافیکی در محورهای پرتردد قم مشاهده می‌شود، با این حال رفت و آمد خودروها در مناطق غیر مرکزی شهر هر چند کمتر از گذشت اما همچنان ادامه دارد.

عزم دوباره قمی‌ها برای مقابله با کرونا

همچنان تجمع و حضور همزمان مردم در برخی مراکز خرید مایحتاج ضروری، نانوایی‌ها، میوه‌فروشی‌ها و غیره زیاد است که این معضل در برخی مناطق شهری بسیار ملموس‌تر است.

همراهی اصناف قم برای مقابله با کرونا ضروری است

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری قم با اشاره به اجرای طرح ملی مدیریت جامع تجمع‌ها و ترددها در این استان گفت: در موضوع تردد وسایل نقلیه در قم مشکل خاصی نداریم و باید بیشتر وقت را بر روی اصناف بگذاریم و آنها را به مسیر اجرای این طرح هدایت کنیم.

بیژن سلیمان پور اظهار داشت: در مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه (س) نیز شاهد همکاری خوبی از جانب مردم هستیم و یک سری ضعف‌هایی داریم که باید برطرف شود.

وی اتخاذ شیوه و روش‌های ایجابی را به‌منظور تشویق و ترغیب مردم به‌منظور همراهی با ابن طرح ضروری دانست و گفت: ۹۰ درصد وقت ما برای اجرای طرح باید به قدردانی و تشکر از کسانی که مقررات و پروتکل ها را رعایت می کنند اختصاص یابد.

عزم دوباره قمی‌ها برای مقابله با کرونا

سلیمان پور همچنین حفظ سلامتی و محافظت از جان مردم را در کنار مسائل کلان دفاعی و نظامی کشور از اولویت های نظام اسلامی خواند و گفت: باید بیشترین وقت و انرژی را در این زمینه مصرف کنیم چرا که اگر راستگو باشیم و مردم به ما اعتماد کنند قطعا کمک خواهند کرد.

وی طرح هایی که برای کنترل کرونا آغاز شده را نوید بخش تحول در رفتار افراد جامعه و اقناع افکار عمومی دانست و گفت: مردم به این نتیجه رسیدند که باید با هماهنگی و تعامل با یکدیگر این مرحله را پیش ببریم و آثار و مخاطره های این بیماری را کاهش دهیم.

۴۵۸۵ بازرسی کرونایی در قم انجام شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم نیز اظهار داشت: بازرسان دستگاه‌های نظارتی قم طی ۲ روز گذشته و از آغاز اجرای طرح جامع مدیریت تجمع‌ها چهار هزار و ۵۸۵ مورد بازرسی از مراکز مختلف انجام دادند.

محسن اوروجی افزود: شناسایی پنج مورد تخلف، ارائه ۳۵ مورد اخطار کتبی و ۳۰۲ مورد تذکر شفاهی ماحصل این بازرسی ها بوده است.

عزم دوباره قمی‌ها برای مقابله با کرونا

مدیرکل مدیریت بحران قم گفت: روز گذشته نیز ۲ تَن از شهروندان به دلیل رعایت نکردن مقررات عبور و مرور در شهر از سوی پلیس راهنمایی رانندگی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال جریمه شدند.

اوروجی همچنین تصریح کرد: برغم بسته نبودن خروجی های قم ولی با توجه به وضعیت قرمز کرونایی در این استان هر خودرویی که از قم به استان های دیگر برود جریمه خواهد شد.

وی بیان کرد: باید در خصوص اصناف در رَسته های چهارگانه به مردم اطلاع رسانی شود چرا که این موضوع در بازرسی ها بیشترین وقت را می گیرد.

عزم دوباره قمی‌ها برای مقابله با کرونا

طرح جامع اعمال محدودیت ها برای کنترل کرونا با سطح بندی شهرها به مناطق قرمز، نارنجی و زرد از اول آذر ماه در سراسر کشور به اجرا گذاشته شد.

قم در حال حاضر جز شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی به شمار می آید و محدودیت ها نیز متناسب با همین شرایط در این استان اعمال شده است.

ویروس کرونا، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس کرونا در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات رایگان دریافت کنند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها