مروری بر تغییر استراتژی نیروی دریایی ایران

ناو اقیانوس‌پیمای ایرانی که تمام معادلات آمریکا را به هم می‌ریزد / راهبرد جدید دفاعی برای حفظ امنیت خلیج فارس / عکس

ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی شناوری سنگین، چند منظوره و دوربرد است که قابلیت حمل و عملیاتی کردن انواع هواپیما، پهپاد و سامانه‌های موشکی، پدافندی و راداری را دارد.

ناو اقیانوس‌پیمای ایرانی که تمام معادلات آمریکا را به هم می‌ریزد / راهبرد جدید دفاعی برای حفظ امنیت خلیج فارس / عکس

به گزارش خبر فوری ، الحاق ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی اتفاقی مهم در عرصه دریایی کشور است که به زودی می‌تواند باعث تحولات عمیق استراتژیکی در ایران و منطقه شود.

پیش از پرداخت به این موضوع، ابتدا باید کمی در مورد خود این ناو و مختصاتش توضیح دهیم و سپس به تحول راهبردی حاصل از الحاق این ناو به نیروی دریایی سپاه بپردازیم.

آشنایی با ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی

ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی شناوری سنگین، چند منظوره و دوربرد است که قابلیت حمل و عملیاتی کردن انواع هواپیما، پهپاد و سامانه‌های موشکی، پدافندی و راداری را دارد.

بر اساس گزارش‌ها، این ناو با وزن ۱۲ هزار تن و طول ۱۵۰ متر و عرض ۲۲ متر دارای رادار آرایه فازی سه بعدی، موشک‌های سطح به سطح، سطح به هوا، سامانه‌های مخابراتی یکپارچه بسیار پیشرفته جنگال و موشکی سوم خرداد با قابلیت حمل بالگردها، پهپادها و شناورهای عملیاتی است که همه آنها از تولیدات داخلی است.

ناو سنگین رزمی، اطلاعاتی و پشتیبانی شهید رودکی به مثابه یک شهر دریایی متحرک است که با تمام تجهیزات و امکانات لازم آماده انجام مأموریت‌های اقیانوسی با ایجاد امنیت پایدار خطوط مواصلاتی دریایی و امدادرسانی به ناوگان تجاری و صیادی جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه‌ای می‌باشد.

استراتژی دوگانه دریایی ایران

بسیاری از ژورنال‌های نظامی و سایت‌هایی مانند نشنال اینترست معتقدند ایران دو استراتژی دریایی متفاوت دارد. استراتژی که متعلق به سپاه پاسداران و ارتش است.

روش نیروی دریایی ارتش مقابله کلاسیک با دشمنان است و تجهیزاتش هم ناوچه‌ها و ناوهای دریایی است. برخلاف آن، سپاه اصولا سعی دارد با قایق های تندرو خود و با اتکا به سرعت به اهداف خود برسد.

در تاکتیک‌های جنگی نیز روش نیروی دریایی سپاه متفاوت از ارتش است. نیروی دریایی سپاه بر خلاف نیروی اصلی ارتش سعی دارد از تاکتیک جنگ‌های نامتقارن در آب‌های آزاد استفاده کند؛ عمده محل رفت و آمد و مانور این نیرو نیز آب‌های خلیج فارس و دریای عمان است که محل مناسبی برای پیشبرد جنگ‌های نامتقارن است. این در حالی است که ارتش در اقیانوس‌ها و پهنه‌های آبی وسیع عمل کرده و تاکتیک جنگ‌های نامتقارن را هم جز در موارد ضروری دنبال نمی‌کند. در واقع، بر خلاف دریای عمان و خلیج فارس که محل مانور نیروی دریایی سپاه و به خصوص قایق‌های تندرو است، آبهای اطراف یعنی دریای سرخ و دریای عرب، محل عبور و مرور و قدرت نمایی نیروی دریایی اصلی ایران و کشتی های بزرگ تر و ناوچه‌هایش هستند.

تغییر استراتژی سپاه؛ یک چالش جدید

وبسایت فوربس مدتی پیش در مقاله‌ای به تغییر استراتژی سپاه و عبور از حوزه آبی خلیج فارس اشاره کرد و آن را مقدمه‌ی تقابل ایران با نیروهای بزرگ دانست. با الحاق ناوهای بزرگ و اقیانوس پیما به نیروی دریایی سپاه (که معمولا از آن استفاده نکرده و قایق‌های تندرو سرعتی را ترجیح می‌دهد) راهبرد سنتی سپاه تغییر کرده و دیگر در انحصار آب‌های خلیج فارس و دریای عمان نخواهد ماند.

فوربس این اتفاق را بی‌سابقه می‌داند. توضیح آنکه، عمده مخالفت و درگیری نیروی دریایی آمریکا و موتلفین منطقه‌ایش با سپاه پاسداران است. اصولا نیروی دریایی آمریکا در بیرون از خلیج فارس همواره سعی دارد فاصله مناسب را با کشتی‌های ایران حفظ کند، اما در خلیج فارس به علت حضور قایق های تندرو سپاه، گاهی این فاصله از بین رفته و نیروهای دو طرف حتی در آستانه جنگ مستقیم نیز پیش می‌روند. نمونه‌های فراوانی از این موارد وجود دارد که در گزارشی جدا می‌توان به آنها اشاره کرد.

از طرف دیگر، طبق گزارش فوربس، آمریکا همواره مخالف حضور نیروی دریایی ایران در اقیانوس هند بوده و این مخالفت را حتی در زمان پهلوی نیز نشان داده است.

با کنار هم قرار دادن این مقدمات، مشخص می‌شود که با خروج نیروی دریایی سپاه از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان احتمال تقابل ایران و آمریکا در آب‌های آزاد و اقیانوس هند بالا می‌رود.

طبق تحلیل نویسنده فوربس، از سال 2015 سپاه جمهوری اسلامی ایران سعی کرده حضور دریایی خود را گسترش دهد. در این سال، برخی کشتی های ایران وارد اقیانوس اطلس شدند. از آن سال تا 2019 حضور دریایی ایران گسترش بیشتری پیدا کرد و در یک سال آخر، کشتی های ایران توانسته تا آفریقا و سوئز نیز پیش بروند.

حالا با ساخت و تجهیز ناوهای اقیانوس‌پیما این تئوری تقویت می‌شود و مشخص می‌شود که پهنه و فضای استراتژیک سپاه در حال بزرگ‌تر شدن است.

استراتژی جدید؛ دنیای جدید فرصت و تهدید

تغییر استراتژی سپاه اگر اتفاق بیفتد، نشان از این دارد که یک دنیای جدید "تهدید و فرصت" به روی ایران باز می‌شود. ایران و سپاه پاسداران از طرفی باید آماده مخالفت آمریکا و موتلفینش با این افزایش عمق استراتژیک باشد. اما از طرف دیگر، همین اتفاق می‌تواند فرصت‌های بسیاری را برای ایران به وجود بیاورد. افزایش ارتباط با کشورهای خارجی، ورود به آبهای آزاد و اقیانوس اطلس و آرام، افزایش قدرت مانور در آب و ارائه تاکتیک‌های نظامی متنوع و به خصوص ترس بیشتر دشمن از آزادی راهبردی ایران همه و همه از جمله منافع این تغییر استراتژیک احتمالی است.

* گزارش فوربس در رابطه با تغییر استراتژی نیروی دریایی ایران را اینجا بخوانید.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 100
  • کارشناس
    0

    چرا چرند مینویسد همه عالم و آدم میدانند که این یک کشتی از از رده خارج است که عرشه آن شبیه يک ناو شده.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      روز از ظهرهم گذشته تو هنوز خوابی!!!!

    • علی
      0

      شماهنوزپدرت راازمادرت تشخیص نمیدی زودی میخوای ناوجنگی را با کشتی باربری تشخیص بدی توبرو یک چیزی گیربیارخو دتاسرگرم کن نظرراواگزارکن به وطن وناموس پرستان

    • 1
      0

      باز خوبه مثل آمریکایی ها نگفتی فتوشاپه

    • داود
      0

      باسلام . چرا هر کار مهمی که بدست ایرانی انجام می شود ازنظر بعضیها الکی و بی ارزش تلقی می شود؟ همین حرکتهای جوانان سلحشور و میهن پرستی همچون شهید تهرانی مقدم باعث شده دشمنی همچون امریکا روی هر برخوردش با ایران جانب احتیاط را بگیرد . بجای افتخار به این تجهیزات که باعث ارتقای امنیت ملی می شود چرا باید خودزنی کرده و دشمن را شاد کنیم چون نوچگان ایرادگیر بی عرضه او نمی خواهند ابتکارات و زحمات عزیزان حافظ وطن را قبول کنند . زهی شرم بر این دریوزگان خوار و خفیف وطن فروش . بارها ثابت شده اگر عزم و همت. جدی باشد هیچ دشمنی نمی تواند در برابر ملت مقاومت کند مثل جنگ تحمیلی و قیام دلیران تنگستان که با دست خالی ابرقدرت زمان را از خلیج فارس تارومار و اخراج کردند .

    • کارشناس
      0

      علی توفکرمیکنی پدر ومادرت راشناختی توبا وجود داشتن هزارپدر به دیگران میگی پدران تونو نشناختید توی یک شهراگربخواهی دنبال پدرت بگردی هزاران پدربرات پیدامیشه

    • کاربر ناشناس
      0

      درود بر دلیر مردان خدا قوت

  • صید
    0

    بابا ول کنید تورو خدا کشتی باربری خالیش کردین اسمشو گذاشتین ناو مثل اون اسباب بازی که تشخصیص کرونا رو از فاصله دور میداد کیو سر کار گذاشتین

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      بابا بااین حرفات فکر نکنم نتانیاهو راضی بشه با خانواده برین دست بوسی وپاشوی باورکن

    • ناشناس
      0

      حقیقت رو گفتی

  • ایران
    0

    با درود فراوان براین غیور مردان سرزمینم دست مریزاد یه سوال ؟چرادولت ساخت خودرورابه سپاه نمیده واقعاً چرا ؟؟؟!!!!!!! مگه رهبر نگفت باید این کار را بکنید ؟!

    نظرات شما -
    • دلباز
      0

      چون همین ناو به اصطلاح اقیانوس پیما به نقل از خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه که گفته این ناو یه رو رو تجاری ایتالیایی که از رده خارج شده بود را برداشتن دو تا تجهیزات گذاشتن روش. این یعنی هیچ قابلیت تهاجمی و دفاعی ندارد یعنی هدر رفو منابع

    • ابوذر
      0

      سپاه اجازه خواست اجازه ندادن چون موازی کاری میشه

    • کاربر ناشناس
      0

      همین حالا هم ساخت خودرو دست سپاهه! مدیران اصلی ایران خودرو و سایپا سپاهی بودن و هستند!

  • رسول
    0

    شکرت خدا

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      دست شما درد نکند افرین برسپا

  • هادی
    0

    یک کشتی باری معادلات کدوم حساب و کتاب امریکا رو قراره بهم بریزه مثلا؟؟ کلا یه دونه کشتی باری قراره با کل فلیت نیروی دریایی امریکا مبارزه بکنه؟؟دوم اینکه استفاده از قایق تندرو هم یک ترجیح و انتخاب نیست، بلکه چاره ای نیست بزرگوار. سعی شود متن منبع رو مقطع نکنید و کامل قرار بدید ممنون!

    نظرات شما -
    • داود
      0

      شایددبادیک کشتی معادلاتدنظامی بهم نخورد ولی اصل مهم در دکترین دفاعی ایران روحیه سلحشوری و جانبازی و شهادت طلبی است که این تجهیزات را هدفمند و موثر می کند . مهم این است که این کشتی جنگی در دستهای رزمندگانی مدیریت می شود که مجهز به ایمان راسخ برای شکست دشمن بهر قیمت ولو فداکردن جان شیرین خود در راه خدا هستند . این نکته باعث ترس عمیق دشمن و بازدارندگی دفاعی است . حال به یاد آن عده افراد خودباخته و ترسو که در کمال بیشرمی این افتخارآمیز را به سخره می گیرند و آب به آسیاب دشمن می ریزند می آوریم روزهایی که لشکر صدام با موشک و هواپیما شهرهای ما را می زد و بعلت نداشتن موشک نمی توانستیم مقابله بمثل کنیم . امروزه با همت مدافعان وطن ابزارهای دفاعی بحدی ارتقا یافته که هر دشمنیخود اجازه نمی دهد چپ نگاه کند . البته امید دشمنان به همین ستون پنجم و ترسوهاست تا با ایجاد جو ترس و وحشت به اهداف شوم خود برسند . ولی زهی خیال باطل " ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد"

  • کوروش
    0

    دورود بر دریادلان ایران زمین.به امید پیشرفتهای بیشتر وطن پرستان ایران.

  • عمار
    0

    برای برخی از مردم ، مرغ همسایه غاز است !!! موشک می سازن ، برخی دنبالِ روی بی بی سی میگن ، ماکت است ! کشتی میسازند ؛ میگن این کشتی از ضایعات است و باربری ست و ... // ب والله قسم انقدر ک ما از بعضی منافقین داخلی ضربه میخوریم از دشمنِ روبرو ک حرکاتش قابل رصد و تحلیل و پیش بینی ست نمیخوریم !!! // کاش بعضیا میفهمیدن اگر ایران زمین بخوره ، توی ایرانی ب مراتب بدتر له و لگد مال گرگ صفتها میشی ...

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      تو ک هر کامنت بذاری حقوتو میگیری طبق تعرفه، خسته نباشی ارتش سایبری ، خسته نباشی همیشه درصحن ، ولی زیاد حرص نزن و واست خوب نیست برو دوغتو بنوش

    • در پاسخ ب ایرانی !!
      0

      ایرانی ! تهمت زدن و ناسزا گفتن کار کسانی ست ک منطقی پشت حرفهاشون ندارند و ب تخریب پناه میبرند . اینو گفتم ک بدونید دوره ی این ادبیات فاخر !! ب سر اومده .. هنرمندید عاقلانه و با پشتوانه نقد کنید

  • مهدی
    0

    خخخخخخ ناو جنگی؟؟؟؟؟ مطمعنید؟؟؟ خخخخخخ

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خخخخخ آره ه هه

  • ارژنگ
    0

    کدوم ناو جنگی بابا؟این که لو رفت کشتی تجاریو رنگ کردن گفتن ناو جنگیه

    نظرات شما -
    • 1
      0

      منبع: کارشناس نظامی اینترنشنال خخخخخخ

    • کاربر ناشناس
      0

      چقدر تو تیزبینی ارزن

  • کاربر ناشناس
    0

    ای بابا اگر شما این همه کار بلد هستید چرا دان مرغ و ماهی درست نمیکنید مرغ شده کیلویی سی و پنج تومن؟!!!!!! مسخره کردید

    نظرات شما -
    • ابوذر
      0

      مگه مسول دانه مرغ با سپاه بی سواد اون با کسایی که رای دادی بهش

    • ا.فدایی
      0

      هر چیز بجای خود.این بنده خداها هم که کار میکنند درحقشون نامردی نکنید

  • ناشناس
    0

    از اینا تو اسباب بازی ها میفروشن

    نظرات شما -
    • علی
      0

      بدن ایران خودرو و سایپا ب تولید انبوه برسه، آره

    • 1
      0

      موشک نقطه زن هم که روش نصبه می فروشن؟

    • کاربر ناشناس
      0

      آره یادمه پاپا نتانیاهو برات گرفته بودشب تولدت

    • ابوذر
      0

      خب بیچاره اول اگه اینو نسازیم بعدا که نمیتونیم بهترشو بسازیم اگه دوست منافقت می ده تا بخریم

    • شواهد
      0

      بدین توی هنرستان های فنی و حرفه ای بچه ها بسازند

    • چنگیز
      0

      از مخچه تو هم ، تواسباب بازی فروشی هست؟؟؟منتها مدل چینی اش با اینکه پلاستیک هست ولی از مال تو بهتر هستش....

  • سیاووش
    0

    خزعبلات نوشتن و گفتن نشانه داشتن فظیلت و خردمندی تیست،! کل نیروی دریایی ایران به اندازه کشتی های غرق شده در نبرد میدوه در آقیانوس آرام اونهم در جنگ دوم جهانی نیست! ...این گنده گویی ها به ما قدرت و توانایی نمیده بهتر است به جای این که مثل مردمان خاورمیانه ایی اولدروم بولدرم کنیم دنبال قدرت واقعی باشیم تا درصورت بروز خطر واقعی مورد تمسخر جهانیان قرار نگیریم!.

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      هی وای ........ژنرال راجرز کاپیتان وینسنس زورنزن

  • بهمن امامیان
    0

    اصلا شبیه ناو نیست به لنچ بیشترمیاد.

  • ک ش
    0

    دورود بر دلیر مردان سپاه.

  • سید
    0

    خداوکیلی این درست حسابیه؟ اصلا بهش نمیخوره بیشتر شبیه کشتی های تجاریه

    نظرات شما -
    • 1
      0

      حالا اینترنشنال یه چیزی گفت! تو چرا باور می کنی؟ روی اسن سامانه سوم خرداد نصب شده- میدونی یعنی چی؟

  • علی
    0

    دیگه بیش از این ایران رو مزحکه دنیا نکنید. عصر اطلاعاته، نمیشه کشتی از رده خارج رو رنگ کنید جا ناو جنگی جا بزنید.

  • کاربر ناشناس
    0

    امریکا از نظر نظامی هیچ غلطی نکرده و نمی‌تواند بکند

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      شما یه غلطی بکنید و ارزانی کنید

    • شاه عباس فرخی
      0

      جناب خائن وطن فروش فشار بهت آمد،چرت و پرت ازدهنت میاد

    • خ
      0

      از قرارداد ۲۵ ساله چین چه خبر ؟حالا بگو وطن فروش کیه حیفه نون مفت خور‌(آقای فرخی)

  • بی بی
    0

    باز ماستهارو ریختن تو قیمه .

  • عباسی
    0

    چرا نظر منو نمی نویسی خبر فوری ؟

  • رضا
    0

    کدام ناو

  • 1
    0

    یک زمانی موشک های نقطه زن ایران رو هم می گفتن فوتوشاپ هست تا اینکه 120 نفر ضربه ملایم مغزی شدند!!!

    نظرات شما -
    • کیخسرو
      0

      دمت گرم .خیلی طنازی .حسابی خندیدم

    • نانشناس
      0

      لابد درقابلمه کرونا یاب سپاه و فراموش کردید

  • سرهنگ ارتش
    0

    ناو ارتش رو برداشتن رنگ کردن شد ناو سپاه. دیده بودیم مرغ رو رنگ کن خروس بفروشن. ولی اینو یکی رو نه

    نظرات شما -
    • احمد کرمانشاهی
      0

      لعنت خدا بر هرچی وطن فروش

  • احمد کرمانشاهی
    0

    وهابی زاده های داخل هیچ چیز را باور ندارند!!!

    نظرات شما -
    • ۹
      0

      توی احمق باور کن

    • عباد
      0

      جناب احمدکرمانشاهی سرکاری بدسرکاری ده قرن بعد هم متوجه نمی شی.

  • شهروند
    0

    ناو؟ این یه قایقه که یه هلیکوپتر و چهارتا پهپاد روش گذاشتن. یه نگاه به ناوهای دنیا بندازید، هرکدوم ۱۰۰ تا جت جنگنده روشونه. حداقل بگید کشتی جنگی، نه ناو!!! ملت ایران رو مسخرهِ دستِ منتظرِ فرصت‌های خارجی نکنید.

    نظرات شما -
    • ا
      0

      ماکه نفهمیدیم این چگونه ناوی بود اون هم ناو جنگی وهواپیمابر بنده اطلاعات بسیار اندکی در این مورد دارم ولی هنینقدر میدانم حتی ناوچه هم وزنش بیشتر از۱۲۰۰۰ تن است ناوهای صد سال پیش که ناوجنگی بودن حدود ۱۰۰۰۰۰ تن وزن داشتن ازجمله آنها ناوبیسمارک آلمان یاناوجنگی هود که به وسیله بیسمارک غرق شد هرکدام یکصدهزار تن کزن داشتن حالا این ناواقیانوس پیمای دوازده هزارتنی ایران چه عجوبه ای خواهد شد باید درآینده دید چه آشی پختن

  • کاربر ناشناس
    0

    شما که نظر میدید کدومتون متخصص هستید

    نظرات شما -
    • تو
      0

      شما در چه زمینه ای هستید.ما هم همون

  • علی
    0

    درود بر دلاوران وطن که راه دلیران تاریخ ایران را خوب ادامه دادند و میدهند، اگر ایادی استکبار کوچکترین امیدی برای پیروزی در مقابل ایران داشتند لحظه ای درنگ نمیکردند، ولی دیگر کنترل از دست آنان خارج شده، به زودی شاهد اتفاق بزرگی خواهیم بود، و آن یک ضرب شصت وحشتناک به مجموعه کسانی خواهد بود که آخرین نفس های استکباری خود را میکشند. به زودی همه دنیا شاهد ظهور ابرقدرتی بزرگی خواهند بود که تمام پایه های استکبار را شکسته و آنها را برای همیشه تاریخ به درک ارسال خواهد کرد.

  • مولود
    0

    یه جور بادش کردید انگار ناو هواپیمابر دارای موشکهای بالستیکه اصلا ضخامت بدنه اش چنده ؟ توان یه موشک ارپی جی ۷ یا ۱۱ رو داره

  • علی
    0

    اون وقت میگن شما به رسانه داخل اعتماد ندارید این یه کشتی تجاری ۲۷ساله ایتالیایی بوده که رنگش کردن و...با آبروی یک ملت بازی نکنید مکن کاری که هوشیاران بخندند

    نظرات شما -
    • محمدرضا
      0

      لطفا برای حرفت سند و مدرک ارائه بدهید

    • مهدی
      0

      داش علی اگه هم بوده خب به تو چه ، به منافقین چه مربوط ، برید بابا اینا نخ نما شده

  • کاربر ناشناس
    0

    منافق ومزدورهای خارجی از پیشرفت کشور ناراحت می شوند

    نظرات شما -
    • کاربرشناس
      0

      جیره خوار داخلی هم کم نیست

  • کاربر ناشناس
    0

    مرگ بر منافق باید اجنبی ها بیایند مادر و خواهر کسانی که اراجیف می گویند و این را قایق می پندارند.........

    نظرات شما -
    • آ
      0

      فکر میکنی از تو بی شعور تر ودهن لق تر وجود داشته باشه اگر داشتی مثل انسات مطالبتو مینوشتی کاری هم باخواهر ومادر دیگران نداشتی این نشانه ای است که خواهرومادر خودت چکاره اند برو اول اونهاراجمع کن بعدبیا عرض اندام کن

    • محسن
      0

      کاربرناشناس. مطمئنا وقتی که باید صرف تربیت شما می شد، در جای دیگر مصرف شد. شاید در پای منبر برخی بزرگان از نظر شما.

  • ک ش
    0

    روی همین ناو که منافق ها آن را قایق میپندارند،سامانه بومی 15 خرداد قرار دارد که گلوبال هاواک آمریکایی را زد.پهبادهایی روی آن هست که با آن آرامکو عربستان را زدند و سامانه تات و پاتریوت آمریکایی نتوانستند آن را رهگیری کنند.موشکهایی دارد که عین الاسد آمریکا را با خاک یکسان کرد و باز هم سامانه های راداری آمریکا نتوانستند آن را رهگیری کنند. قایق های تندرو قرار دارد که شده کابوس ناوهای آمریکایی و .....حالا بزار منافق بسوزند و آن را قایق فرض کنند...

    نظرات شما -
    • قلی
      0

      بلمی به سوی ساحل....واقعا مردم را خر فرض کردن شما عرضه ندارید قیمت مرغ را کنترل کنید اونوقت میگید ناو اقیانوس پیما ساختید من خودم یه ارتشی هستم همش دروغ هست دروغ دروغ دروغ ما ارتشیان داریم از گرسنگی میمیریم پول دارو خریدن نداریم باشه وقت ما هم می رسه

    • علی
      0

      قدرت ایران ناو نیست، قدرت ایران سربازان ناوی هست، که یک نفر از آنها، تمام برنامه ریزی های چندین ساله همه استکبار، از آمریکا و اسرائیل گرفته تا انگلیس و فرانسه و ... را برباد داد، قاسم را شهید کردند، دریغ از اینکه از خونش قاسم هایی روییدند که تیربار موشک بالستیک و ناو قدرتمند با صدها قاسم دیگر رو به سوی سرزمین هایی که جولانگاه شیاطین است در حرکت اند. خدا به همراهتان، ما از اول هم میدانستیم که شما در شکستن شاخ استکبار، بیست و پنج سال صبر نمیکنید. آفرین بر افتخارآفرینان عزیز کشور قدرتمند ایران.

    • مهدی
      0

      وطن فروشا از این همه پیشرفت شاکی میشن اونو با قیمت مرغ تخم مرغ میخوان کم رنگش کنن ، آهای منافق اگه اربابت جرات داره حمله کنه تا ببینی چطور پارش میکنیم این یه تهدید نیست فروغ جاویدان هم نیست خخخ این یه واقعیته ابله ها

  • آرش شجاعی
    0

    کمک کنید چینی ها بیشتر ماهی صید کنند.

  • ملا محمد
    0

    جون میده باهاش قاچاق کنن.

  • ابوذر
    0

    حالا دیگه میتونیم هواپیمایی رو که توی خلیج فارس ایرانی ها رو خارج میکنن بزنیم بترکونیم

  • مهدی
    0

    جان عزیزاتون یه چند تا موشک اتمی هم بهش اضافه کنید تا دنیا آزمون حساب ببره ، ما باید توان رزمی خودمونو افزایش بدیم با خرید هنگفت اسلحه های پیشرفته توسط عربستان امارات بحرین و،،، ایران باید قدرتمند بشه البته بمب اتمی راهکار فوق‌العاده‌ای برا بستن دهان اعرابه

  • احمدی
    0

    به هر صورت هیچ کشوری یک روزه به فناوری سلاحهای پیشرفته دست پیدا نکرده در همین حد هم باعث افتخار مردم ایران است اما شما که نظرت همراه با فحش و ناسزاست یقین داشته باش امثال تو هیچ ارزشی برای این کشور نداری فقط مایه ننگ این ملتی

  • مهدی ت
    0

    میدونی چه چیزی می‌تونه دهن این وطن فروشا را ببنده فقط خبر غرور آفرین ساخت سلاح هسته ای توسط غیور مردان ایرانی ، ای جانم فکرکنم مریم جون رجوی خودشو پاره کنه ، راستی برادران منافق خوشگلم از مسعود رجوی خبر ندارید آخه یه مدتی گور به گور شده نیست

    نظرات شما -
    • هادی
      0

      از کی تا حالا آرزوی بمب خوشبختی آورده واسه ملتی تهیدست و اسیر چپاولگران !!! غرور نداشته ضد ایرانیت رو به قیمت نابود کردن زندگی 80 میلیون هموطن در ازای داشتن بمب اتم مخدوش نکن چراکه امثال تو دو آتیشه داخلی فرقی با مسعود و مریم وطن فروش ندارین

  • احسان
    0

    آقا اینا رو بیخیال. کی وانتش رو میسازیم؟؟؟؟

  • ایرانی
    0

    وطن فروشها و منافق ها ایران ساخت ناو خود با دماوند شروع کرد و تا اینجا چندین ناو و زیردریایی ساخته و به امید خدا از این بهتر هم میسازه تازه شروع شده خدا به این عمر کثیف شما برکت بده تا ببینین و بسوزین و اینکه به همین زودی آمریکا را از خلیج فارس بیرون میکنیم.

    نظرات شما -
    • دروغگو
      0

      منظورتان رنگ آمیزی بود

  • علی
    0

    لازم نیست بحث کنید. چه بخواهید چه نخواهید راه انقلاب ادامه دارد . البته چون انقلاب خیلی با ارزش است دشمنان زیاد و خطرناک و بی وجدانی دارد. اگه غیر ازاین بود که استکبار این همه هزینه نمیکرد تا مهارش کنه . همه میدانیم که برای بقای انقلاب و عزت ایران خونهای پاکی ریخته شده و حقیقتا انقلاب خیلی خیلی ارزشمند است . پس دست قدرت خداوند شکست ناپذیر پشتیبان ماست و ما پیروز هستیم و اوضاع بسیار سخت امروز به نفع ایران عزیز و ملت نازنین تغییر خواهد کرد.

  • علی
    0

    اگرارتش وسپاه نبود الان کشوردست اعراب خارجی بود مشگل مملکت ما اختلاص گران واحتکارکنندگان ویک مشت دلال بی وجدان هاهستن .البته آن هم ازضعف مدیران است

  • کورش
    0

    این خبرهای بیهوده راچاپ نکنید لطفا اخباراقتصادی چاپ کنید مثل قیمت روغن و مرغ.

  • محسن
    0

    خبر فوری، شما یک مشت بسیجی بی سواد هستید که اسم رسانه روی خودتان گذاشتید. چرا خیانت؟ تا کی این سانسورها و دیکتاتور بازیهاتونو ادامه می دید؟ طرف همفکرت هر مزخرفی که لایق خودش و خانواده اش هست را می گوید، جنابعالی بازتاب میدی.آنوقت یک عده که درد دارند و ناو را به قیمت از دست رفتن لقمه دهان زن و بچه شان نمیخوان ،نظر میدن سانسور میکنی. ننگ بر تو که مثل تمام رسانه های این مملکت،هستید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دوست عزیز تو تمام دنیا خصوصا دنیای سیاست سیاستمداران هیچ مملکتی چه بلوک شرق چه بلوک غرب حرف راست را به مردم نمیزنن ! اینجا که ایرانه !

  • ایرانی
    0

    به امید روزیکه بتوانیم ناو بسازیم نه ما کت و ...

  • اصغر
    0

    سلام آقا محسن خدا هدایتت کنه

  • ناشناس
    0

    کشتی مذکور یک کشتی ایتالیایی هستش که تغییر کاربری داده شده و چند سامانه بروی اون نصب شده .از بدی این کشتی به این نکته باید اشاره کرد که قسمت زیریت با بالایی ارتباط ندارد و سامانه ها از دربی که از پشت کشتی باز میشه وارد قسمت زیری میشند

  • مهدی
    0

    میگن یو اس اس اینترپرایز از اون روز که این خبر رو دید دیگه اون ناو سابق نشد!! در افق اقیانوس ارام همینطوری رفته گم شده از حقارت!

  • وطن پرست (ایران آبادوقدرتمند
    0

    اساس استقلال واقتدار یک نظام ومملکت برپایه قدرت نظامی ونیروی مخلص نظامی هست که به مثابه دیوار دور خونه هست نیروی مخلص با جانفشانی ۴۰ سال این نظام را با تمام سختی ها وشرارت ها ی داخلی وخارجی سر پا نگه داشته و حالا نوبت به قدرت نظامی هست کاری که یک موشک انجام میده یک هواپیمای جنگنده نمیتونه انجام بده برای همین این همه ترور دانشمندان صورت میگیره ! محمدرضا شاه پهلوی هم این را فهمیده بود ولی نیروی مخلص وفداکار نداشت ویک سری افراد مزدور که دور وبرش بودن با یک چشم برهم زدن جیباشون را پر کرده بودن وجلو تر از شاه از ایران فرار کرده بودن و با جنایتی که انجام داده بودن همه را سر شاه خراب کردن وخودشون را نجات دادن ! شاه با اکثریت اقشار پایین جامعه غریب بود در حالی که خمینی با اونها مانوس بود شاه قدرت نظامی را از مزدوران خارجی میخواست که درظاهر بااو بودند ولی درباطن دشمن او بودند ! شاه با اون ارتشی که درست کرده بود وشکم اونها را پروراند شکست خورد ولی خمینی با همون سربازان ساده و مخلص یک جنگ هشت ساله با اون همه تحریم وتهدید را پیش برد وخیلی از ادوات جنگی را در دوران تحریم وجنگ سرداحیاءو بقول بعضی ها رنگ کرد و دانش اون را نهادینه کرد! مجاهدین(منافقین) با اون همه تشکیلات وید وبیضاء با خیانت و وابستگی به همین خارجی ها بدون پشتوانه اکثریت مردم از مملکت فراری وآواره شدند!مملکت ایران ما هنوز هم خیلی وطن پرست داره که بدون چشم داشت و بدون تعصب به هیچ حزب وگروهی دارن تلاش میکنن تا مملکتشون را دوباره سر پا نگه دارن حالا قیمت مرغ وگوشت بشه مجانی یا خدا تومن ! ایران برای قدرتمند شدن نیاز به وحدت ویکپارچگی واتحاد داره ! ابرقدرتها دستشون به ما برسه تکه بزرگه گوشمون هست فکر نکنین فرش سرخ برای ما پهن کردن ! باید اینقدر مقاومت وتلاش کنیم تا دیوار خونه که همون قدرت نظامی که از نوع هسته ای وبازدارنده هست برقرار بشه بعد نوبت سروسامان بازارواقتصاد هم میشه !

  • پرسشگر
    0

    اگر به یکی از بنادر جنوب کشور سفر کرده باشید مشابه این کشتی را در حالیکه کانتینرهای بسیاری را با خود حمل می کنند مشاهده می نمایید . حالا ما هر ادعایی بخواهیم داشته باشیم فقط در عمل قابلیت های این کشتی تغییر کاربری داده شده مشخص خواهد شد . از آنجایی که ناو جنگی دارای باند پرواز هواپیما بوده و ناوچه ها دارای باند پرواز هلیکوپتر می باشند این کشتی با توجه به ابعاد آن در اصل جزء ناوچه های جنگی بزرگ به حساب می آید که البته با توجه به شکل ظاهری قدرت مانور کمتری نسبت به ناوچه ها دارد .

  • نادان
    0

    هیچ ایرانی وطن دوستی از پیشرفت واقتدار کشورش که باعث بهترشدن وضعیت کلی چه ازنظر اقتصادی وچه امنیت وارامشش بشه ناراحت نمیشه ***اگه کمکی به امنیت مردم میشه خدا روهزاران مرتبه شکر باید کرد *

  • علی خوش روان
    0

    درود بر دلیر مردان سپاه پاسداران که روز به روز به عزت کشور می افزایند اما حیف است که کفتار سفتان داخلی با ایجاد مشکل اقتصادی برای مردم این سربلندی روز افزون را کم اعتبار میکنند ومردم را دل نگران میکنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها