وزیر دفاع آلمان شکایت ترکیه را رد کرد

وزیر دفاع آلمان شکایت‌های ترکیه را درباره بازرسی از یک کشتی باری ترکیه‌ای در دریای مدیترانه از سوی ناوچه آلمانی در ماموریت اروپایی رد و بر اقدام درست دریانوردان آلمانی تاکید کرد.

وزیر دفاع آلمان شکایت ترکیه را رد کرد

این رویداد که روز یکشنبه رخ داد باعث شد تا ترکیه دیپلمات‌های آلمان و ایتالیا را احضار کند و مدعی شود که کشتی باری "روزالین-ای" که برای لیبی محموله می‌برد، به صورت غیرقانونی از سوی پرسنل ناوچه آلمانی هامبورگ مورد بازرسی قرار گرفته است. این ناوچه آلمانی بخشی از ماموریت نیروی دریایی "ایرینی" اتحادیه اروپا بود که بر تحریم تسلیحاتی علیه لیبی نظارت دارد.

مقام‌های دولت آلمان می‌گویند، دستور برای بازرسی این کشتی باری از سوی مقر ماموریت "ایرینی" در رم صادر شد و در حالیکه گروه بازرسی بر روی عرشه بودند، ‌ترکیه با این بازرسی مخالفت کرده است.

ترکیه می‌گوید،‌ این بازرسی بدون مجوز و با زور انجام شده و تاکید کرد که مخالفت با انجام آن پیش از بازرسی مورد بی توجهی قرار گرفت.

آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان از اقدام دریانوردان کشورش دفاع کرد و گفت:‌ این مساله مهم است که اعلام کنم سربازان ارتش کاملا درست رفتار کرده‌اند. آنها آنچه را که از آنها خواسته شده بود در چارچوب ماموریت ایرینی اروپا، انجام دادند.

وی افزود:‌ درباره این ماموریت با ترکیه بحثی پیش آمده است. اما این برای من بسیار مهم است که در اینجا هیچ پایه و اساسی درباره این اتهام مطرح شده از سوی دولت آنکارا وجود ندارد.

این دومین رویداد بین نیروهای دریایی ترکیه و یک متحد ناتو است که بر تحریم تسلیحاتی لیبی نظارت دارد.

در ژوئن نیز ناتو بازرسی خود را درباره رویدادی بین ناوهای ترکیه و یک ناو نیروی دریایی فرانسه در مدیترانه انجام داد.

ترکیه از دولت مورد حمایت سازمان ملل در طرابلس علیه نیروهای رقیب مستقر در شرق این کشور حمایت می‌کند. ترکیه شکایت کرده است که عملیات دریایی اتحادیه اروپا تلاش‌های خود را بیش از حد بر دولت طرابلس متمرکز کرده و چشم خود را بر روی سلاح‌های ارسالی به نیروهای مستقر در شرق بسته است.

در آنکارا نیز خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفته که عملیات ایرینی از همان ابتدا نقص داشته و بر اساس بنیادهای قانونی بین‌المللی شکل نگرفته است. این رویداد بر خلاف قوانین و رفتارهای بین‌المللی و غلط است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز گفت، ترکیه به این رویداد پاسخ می‌دهد و بر روند قانونی و سیاسی احتمالی نظاره گر است.

او طی نشست خبری درباره اقدام عملیات ایرینی علیه کشتی ترکیه گفت: "هم در میدان پاسخ داده و هم پیگیر روند قضایی و سیاسی خواهیم بود".

چاووش‌اوغلو درباره بازرسی غیرقانونی از کشتی تجاری ترکیه گفت: هشدارهای لازم در این زمینه از طریق سفارت ترکیه در رم و مقامات وزارت خارجه داده شد.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین با بیان اینکه با سازمان ملل، ناتو و سازمان بین‌المللی دریانوردی نیز تماس برقرار کرده‌اند، اظهار داشت: "از سوی دیگر دیروز سفرای اتحادیه اروپا، ایتالیا و کاردار سفارت آلمان در آنکارا مراتب اعتراض خود به مداخله نیروهای عملیات ایرینی به کشتی باری ترکیه را اعلام کردیم. پیگیر ابعاد سیاسی و حقوقی این مسئله خواهیم بود".

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه آمده که این اقدام از سوی عملیات اتحادیه اروپا یک "قلدری" است و بر متحدانش تاکید کرد تا به قوانین دریایی بین‌المللی احترام بگذارند: ترکیه آماده افزایش همکاری لازم و هماهنگی‌ها برای جلوگیری از وقوع چنین اقداماتی و حفاظت از صلح و ثبات در منطقه است.

در همین حال، وزیر دفاع آلمان به این نکته نیز اشاره کرد که ترکیه، هنوز یک شریک مهم ناتو است. اما به این مساله نیز اشاره کرد که ترکیه به خاطر چگونگی تحولات سیاست داخلی‌اش یک چالش بزرگ محسوب می‌شود و اینکه دستور کار خودش را دارد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها