روایت داوود نماینده از مسیری که کیارستمی طی کرد تا فیلمسازی جهانی شد

گوینده مستند «سیاره زمین» معتقد است با وجود مشکلات فراوان در عرصه تولید و نمایش مستند، برگزاری جشنواره‌ها و تمرکز مدیران فرهنگی بر این حوزه به جوانان انگیزه می‌دهد.

روایت داوود نماینده از مسیری که کیارستمی طی کرد تا فیلمسازی جهانی شد

داوود نماینده گوینده و دوبلور مطرح است که کار دوبله و نریشن مستندهای زیادی را انجام داده است. او از نقش چهاردهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» در فراهم کردن بستری برای حضور جوانان در کنار هنرمندان باسابقه و اهمیت استفاده جوانان از تجربه بزرگان عرصه مستند، گفت: کسی که می‌خواهد وارد حوزه مستندسازی شود باید حداقل برای چهار استاد این عرصه شاگردی کند. حضور جوان‌ها در این جشنواره‌ها و ارائه کارهای آن‌ها اتفاق خوبی است، جوانان باید خامی‌ها و بی‌تجربگی‌های خود را با کمک پیشکسوتان این عرضه رفع کنند. سرجو لئونه کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی سال‌ها در کنار ویلیام وایلر شاگردی کرد تا توانست «روزی روزگاری در غرب» را بسازد. تشویق جوانان بهترین ایده است اما در کنار تشویق باید آن‌ها را از مایه‌های فکری، تجربه‌ها و مطالعات بهره‌مند کرد یا آن‌ها را با پیشکسوتان این عرصه آشنا کنیم. به علاوه از پیشکسوتان بخواهیم جوانان را آموزش دهند و آن‌ها را آگاه‌تر کنند.

گوینده مستند «راز بقا» ضمن اشاره به روندی که عباس کیارستمی برای پیشرفت در عرصه مستندسازی طی کرد، افزود: خدا عباس کیارستمی را بیامرزد و به امثال محمدرضا اصلانی طول‌عمر دهد؛ این‌ هنرمندان، بزرگ و تکرار نشدنی هستند. عباس کیارستمی پیش از آنکه «گزارش» و «مشق شب» را بسازد، تجربه کرد. در واقع مسیر و سلوکی مطالعاتی را پشت سر نهاد و با این روند به عباس کیارستمی و فیلمسازی جهانی تبدیل شد.

روایت داوود نماینده از مسیری که کیارستمی طی کرد تا فیلمسازی جهانی شد

این دوبلور باسابقه درخصوص همکاری نهادها و سازمان‌ها با مستندسازان بیان کرد: در همه دنیا سازمان‌ها و نهادها به مستندسازان کمک ویژه‌ می‌کنند اما در کشور ما این اتفاق نمی‌افتد. با این شرایط رفته‌رفته انگیزه مستندسازان از بین می‌رود. کسی که برای اولین‌بار مستندسازی را آغاز می‌کند برای این کار انگیزه دارد. اگر توانایی‌های این فرد تقویت نشود، انگیزه او منجر به عشق به مستند نمی‌شود. برای اینکه مستندساز انگیزه داشته باشد باید امکانات در اختیار او قرار گیرد و نهادها با او همکاری کنند. دلخوشی‌های یک مستندساز مجوزی است که می‌گیرد و هیچ گونه ابزاری در هیچ استانی در اختیار او قرار داده نمی‌شود.

گوینده مستند «حس برتر» ادامه داد: کسی که می‌خواهد مستند بسازد باید چند سال به دنبال مجوز آن بدود. من ۵۰ سال در رسانه کار کرده و این مشکلات از نزدیک لمس کرده‌ام. یک مستندساز برای تولید فیلم مستند باید آماده خون جگر خوردن باشد و با این شرایط روحیه و اندیشه‌ای برای ادامه مسیر نخواهد داشت.من مستندساز بزرگی می‌شناسم که فیلم‌های او برنده جوایز متعددی شده اما امروز خانه نشین است. چه کسی به داد این مستندسازان می‌رسد؟ این حقیقتی تلخ است که سینمای مستند مظلوم واقع شده است.

نماینده توضیح داد: اگر حرکت‌های موثر مدیریتی انجام شود سینمای مستند از سینمای داستانی سطح بالاتری دارد. سینمای مستند تماشاگر را به فکر و اندیشه درباره روابط فرهنگی و اجتماعی جامعه وا می‌دارد. هرکس در این عرصه دستی بر آتش دارد ‌می‌تواند به جوان‌هایی که تازه وارد این حوزه می‌شوند، کمک کند. باید انگیزه را در جوان‌ها حفظ و آن‌ها را راهنمایی کرد تا به ایده‌های خود شاخ و برگ دهند. برگزاری جشنواره‌ها یکی از راههای انگیزه دادن به هنرمندانی است که در این عرصه و با وجود مشکلات کار می‌کنند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ به صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

منبع: خبر آنلاین

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها