استعفایی که یک بحث قدیمی را زنده کرد/ با طب سنتی چه کنیم؟

استعفای معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت علاوه بر همه حواشی‌ها یک بحث قدیمی را زنده کرد، طب سنتی چقدر برای درمان بیماری‌ها مفید و موثر است.

استعفایی که یک بحث قدیمی را زنده کرد/ با طب سنتی چه کنیم؟

شب ۳۰ آبان ماه خبر غیرمنتظره استعفای رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در رسانه‌ها منتشر شد. هرچند که حرف و حدیث‌ها از علل استعفا زیاد بود اما گفته می‌شد که مهمترین دلیل استعفای دکتر ملک زاده، اعتباربخشیدن به طب سنتی در درمان کروناست و اوچنین رفتاری را فاقد پشتوانه علمی و موجب تضییع حق بیماران دانسته است.

در متن هم آمده بود:«ادعاهای بی اساس جنابعالی و سازمان غذا و دارو در خصوص موثر بودن داروهای گیاهی که به اعتقاد اینجانب بدون هیچ مبنای علمی و پژوهشی و مطالعات بالینی کافی صورت گرفته و همچنین دفاع و اقدام جنابعالی از ادغام طب سنتی در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور که می تواند شبکه بهداشت و درمان ایران را ناپایدار و در دراز مدت تضعیف کرده و مردم را از حقوق خود در بهره مندی از درمان های پیشرفته پزشکی مدرن محروم سازد.»

نگاه‌های مخالف و موافق

این انتقاد معاون سابق وزیر البته نظرات موافق و مخالف زیادی داشت، عده‌ای علیه این موضع صف‌کشی کردند و برخی هم پرچم حمایت از ملک‌زاده و مخالفت با استفاده نادرست از طب سنتی را به اهتزاز درآوردند.
از جمله موافقان معاون وزیر بود. او در یاداشتی نوشت: دکتر ملک‌زاده را از روزی که به دانشگاه شیراز وارد شدم، می‌شناسم.ایشان به عنوان استادی با نگرش علمی و به عنوان پزشکی دلسوز و طبیبی که به پزشکی براساس شواهد اعتقاد داشت، همیشه مورد احترام جامعه پزشکی و شاگردانشان بوده است.

این پزشک تاکید کرد:درمان‌های حاشیه‌ای و غیرعلمی از جمله طب سنتی و گیاهی (بدون گذراندن مراحل علمی برای اثبات اثر) در همه کشورها وجود دارند و این موضوعی نیست که بتوان آن را حذف کرد. اما موضوع اصلی دفاع و حمایت مهم‌ترین مدیر سازمان علمی، بهداشتی و درمانی ایران یعنی دکتر نمکی از این روش‌های عجیب است.

او نوشت: لازم است متذکر شوم خیلی از داروهای مورد استفاده و استاندارد در پزشکی از گیاهانی تهیه می‌شود که همه مراحل اثربخشی را در تریال‌های علمی و استاندارد طی کرده‌اند اما اینکه وزیر بهداشت و درمان یک کشور، معرکه مدعیان استفاده از درمان‌های سنتی را این‌چنین جانانه حمایت کند و در مقابل اعتقادات علمی معاون پژوهشی و فناوری خود که فردی شناخته‌شده در جامعه علمی بین‌المللی است، بایستد و در دفاع از شبه‌علم، علم را زیر سؤال ببرد، برای جامعه پزشکی و مردمی که وزارت بهداشت را معتمد سلامت خود می‌دانند یک علامت سؤال بزرگ است.

استعفایی که یک بحث قدیمی را زنده کرد/ با طب سنتی چه کنیم؟

از جمله مخالفان صحبت‌های ملک‌زاده بود.
او گفت: تعجب کردم که آقای ملک‌زاده در نامه استعفا چطور به مسائل درمان‌های دارویی کرونا نقد وارد می‌کند و از وزیر شاکی است. در جلساتی که بنده در کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا بودم فقط ایشان نظر می‌داد و مدیریت کرونا در کشور در اختیار ایشان بود، وزیر انصافا در این مسائل جزئی شرکت نمی‌کرد. بحث واکسن را دکتر ملک‌زاده بارها عنوان کرده بود که واکسن تاثیری ندارد و تاثیر آن کم است و تا ۵۰درصد بیشتر واکسن تاثیر ندارد و مردم دلسرد می‌شدند یا بحث گرمای هوا و اثرگذاری آن بر کنترل کرونا که صحبت می‌شد و همه مردم می‌رفتند و در جنوب کشور عروسی می‌گرفتند، همه از نظرات ایشان بود!

هاشمیان در تشریح چرایی استعفای ملک‌زاده شب قبل از آغاز محدودیت‌های جدید کرونایی، گفت: اینها از ابتدا با قرنطینه مخالف بودند. به ایمنی گله‌ای اعتقاد دارند. کسی که خود پروژه ایمنی گله‌ای را به‌صورت عملی در دنیا راه‌اندازی کرد، دکتر ملک ‌زاده بود و صحبت‌ها و نوشته‌های ایشان وجود دارد. باور ایشان به ایمنی گله‌ای است. قرنطینه را ایشان قبول ندارد و می‌گوید همه باید بیمار شوند و یک تعدادی هم فوت می‌کنند و این مهم نیست ولی درنهایت کسانی که زنده می‌مانند، ایمنی پیدا می‌کنند. می‌گفتند واکسن هم ۵۰درصد بیشتر اثر ندارد اما الان می‌بینیم واکسن‌ها در دنیا ۹۵درصد تاثیرگذار است. ایشان ایمنی گله‌ای را از واکسن بیشتر قبول دارند. قرنطینه را هیچ‌یک قبول ندارند. یکی از دلایل حتما همین است. وزیر بهداشت کلا دکتر ملک‌زاده بود. چند سال است که ایشان است. ایشان از زمان دکتر فاضل در وزارتخانه بود و تا الان هست. تمام ساختار وزارت بهداشت دست دکتر ملک‌زاده است.

نظر مردم

در طی یک نظرسنجی از مردم پرسیده شد که تاثیر و نتیجه داروهای گیاهی را در درمان کووید۱۹ چطور ارزیابی می‌کنند؟برخی از کاربران معتقد بودند که طب سنتی ممکن است در درمان برخی از بیماری‌های ساده کاربرد داشته باشد اما نمی‌توان از آن برای بیماری های پیچیده کمک گرفت. در مقابل این گروه اکثر طرفدار طب سنتی و گیاهی بودند و معتقد بودند که طب سنتی در درمان بیماری هایی مانند سرطان هم موفق بوده است و می‌توان علائم کرونا را با استفاده از داروهای گیاهی درمان کرد. این گروه تجربه‌های موفق خود در درمان کویید۱۹ با استفاده از طب سنتی را روایت کردند و معتقد بودند که استفاده از این داروها سبب شده که بیماری آنها سریع تر درمان شده و با عوارض و شدت کمتری همراه باشد.

: «طب سنتی مربوط به زمانی بود که دانش و ابزار برای تشخیص بیماری‌ها و درمان وجود نداشت با علم و دانش امروز به هیچ وجه توجیه استفاده ندارد.»، «طب سنتی در مورد یک سرماخوردگی معمولی شاید مفید باشد اما در مقابل کرونا حرفی برای گفتن ندارد. این ویروس که از راه تنفس منتقل می شود با توجه به یافته‌های پاتولوژیک شبیه ویروس هپاتیت رفتار می‌کند که از راه خون منقل می شود. فعلاً پیشگیری تنها راه است و نه هیچ داروی شیمیایی و نه هیچ داروی گیاهی روی این ویروس تاثیر ندارد.»

استعفایی که یک بحث قدیمی را زنده کرد/ با طب سنتی چه کنیم؟

در مقابل کاربران زیادی از کاربرد داروهای گیاهی در درمان کرونا نوشته و این طب را بسیار موثر دانسته بودند. آنها نوشتند: «خیلی مخالفم که طب شیمیایی هیچ بیماری را درمان نمیکند. در بسیاری از درمان‌های شیمیایی تا آخر عمر باید دارو مصرف کرد که عوارض مختلفی به همراه دارد ولی طب سنتی بارها در درمان ناباروری که در طب نوین هزینه زیادی به همراه دارد، موفق عمل کرده است.»، «ما خانوادگی کرونا گرفتیم و شدید هم بود در حدی که پزشکان نگران شدند. ولی با طب سنتی در ۳، ۴ روز خوب شدیم و بسیار عالی جواب گرفتیم.»

دکتر محرز چه می‌گوید؟

می‌گوید: ببینید طب سنتی چیزی است که در کتاب‌های پزشکی از آن به عنوان طب مکمل یا Alternative medicine نام می‌برند و مثل هومیوپاتی، طب سوزنی، طب گیاهی و ... طب سنتی زیرمجموع این گروه است. ما باید به عنوان پزشک این درمان‌ها را بلد باشیم اما در استفاده از آن زیاده‌روی نکنیم، چراکه ممکن است با پیامدهای این کار در بیماران روبرو شویم.

محرز می‌گوید: «در اینجا مردم را به عطاری عادت داده‌اند و متاسفانه این خطرناک است. چون ما اصلا نمی‌دانیم گیاهی که در عطاری وجود دارد اصلا چه چیزی است. کسانی که عطاری راه‌انداختند طب سنتی را به یک مسیر بسیار غلط بردند. این طب سنتی که دانشکده و متخصص دارد را باید از عطاری‌ها جدا کرد، ما عطاری‌ را به هیچ‌وجه قبول نداریم.همچنین متخصصین ایران هم باید روی اثرات داروهایشان تحقیقات بیشتری کنند و با متدولوژی درست کار کنند، وقتی این داروها از نظر تحقیقاتی جواب معنادار داشته باشد، از آن استفاده و ما هم آن را قبول می‌کنیم، بالاخره پایه خیلی از داروها گیاهی است.»

استعفایی که یک بحث قدیمی را زنده کرد/ با طب سنتی چه کنیم؟

او ادامه می‌دهد:«ببینید طب سنتی وجود دارد، حتی دانشکده و متخصصین خودش را دارد. این‌ها باید مقداری با روش‌های جدید تحقیقاتشان را انجام بدهند تا حرفی برای گفتن داشته باشند. در اینجا مردم را به عطاری عادت داده‌اند و متاسفانه این خطرناک است. چون ما اصلا نمی‌دانیم گیاهی که در عطاری وجود دارد اصلا چه چیزی است. کسانی که عطاری راه‌ انداختند طب سنتی را به یک مسیر بسیار غلط بردند. این طب سنتی که دانشکده و متخصص دارد را باید از عطاری‌ها جدا کرد، ما عطاری‌ را به هیچ‌وجه قبول نداریم.همچنین متخصصین ایران هم باید روی اثرات داروهایشان تحقیقات بیشتری کنند و با متدولوژی درست کار کنند، وقتی این داروها از نظر تحقیقاتی جواب معنادار داشته باشد، آدم از آن استفاده می‌کند و ما هم آن را قبول می‌کنیم، بالاخره پایه خیلی از داروها گیاهی است.»

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    بخداقسم اگرباورداریدنه همه داروهای عطاری نه ماازکوه داروهای گیاهی قدیمی وآفریده خدامانندآویش باعسل کوهی شلعم باعسل وعناب وبخور آبجوش بابونه وسرکه سفید وچنددانه سنگریزه به مدت سه شب مصرف کردیم خداراشکربدون یک سرفه یابدن دردواستراحت درمنزل بدون خدایی یک قرص خداراشکربه تعداد چهل وپنجاه نفرازفامیل خوب وسرحال

  • کاربر ناشناس
    0

    بایدبدانی خانم محزروازمردمان پیرعشایروروستایی سوال کنیدکه بهترین درمانشان ازقدیم تاحالا وازعذاهای طبیعی مصرف میکننددراین زمانه همه چیزشده شیمیایی ابوعلیسینایادتبخیر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها