اختلال بیزاری جنسی چیست و چه علامتی دارد؟

زمانی که یکی از زوجین از رابطه جنسی متنفر باشد، مسئله کاملا آزاردهنده است. اختلال بیزاری جنسی مشکلی جدی است.

اختلال بیزاری جنسی چیست و چه علامتی دارد؟

تفاوت اصلی بین اختلال بیزاری جنسی و میل جنسی پایین در این است که اولی شامل پرهیز جدی از هرگونه رابطه جنسی است. همچنین، فکر کردن به رابطه جنسی نیز باعث اضطراب و حمله پانیک می شود. اختلال ممکن است عارضه ای همیشگی باشد یا تنها در موقعیتی خاص یا در ارتباط با یک نفر خاص به وجود آید.

تصور می شود که تجربه های تروماتیک رابطه جنسی نقش مهمی در ابتلا به این اختلال دارند. کمک گرفتن از درمانگر جنسی متخصص در اختلالات جنسی می تواند در حل مشکل موثر باشد.

به علاوه، زندگی در محیطی که رابطه جنسی را گناه می داند و آموزش های غلطی به فرد داده می شود نیز می تواند در ابتلا به این اختلال موثر باشد. برای مثال، زندگی در کنار چند خاله که مجرد هستند و دائما از مردان بد می گویند، می تواند آینده زندگی مشترک فرد را به چالش بکشد و بیزاری از رابطه جنسی را در فرد نهادینه کند.

علائم اختلال بیزاری جنسی:
برخی از افراد به طور طبیعی در طول عمر خود در دوره هایی قرار می گیرند که میلی به رابطه و لذت جنسی ندارند. اما زمانی که این بی میلی جنسی مدتی طولانی ادامه پیدا می کند یا به تدریج عواقبی جدی بر زندگی فرد بر جای می گذارد، می تواند نشانه ای از اختلال بیزاری جنسی باشد. اگر علائم اضطراب و دیگر علائم حمله پانیک قبل و در طول رابطه جنسی یا حتی در اثر فکر کردن به رابطه جنسی ظهور یابند، می توان به وجود این اختلال مشکوک بود.

بی توجهی به علائم اختلال بیزاری جنسی باعث بهبودی نمی شود بلکه باعث تشدید آن می شود.

- پرهیز از هرگونه رابطه جنسی
- ترس و تنفر از فعالیت جنسی
- مشکل در زندگی مشترک
- حملات پانیک در مواجهه با رابطه جنسی که نشانه های آن عبارتند از احساس خفگی، تپش قلب، ضعف، تهوع، سرگیجه و مشكلات تنفسی.
برخی بیماران نفرت بسیار زیادی در مورد تمامی رفتارهای جنسی مانند بوسیدن و لمس كردن دارند. شدت واكنش فرد در زمان مواجهه با این موقعیت ها ممكن است از علائم خفیف شامل فقدان علاقه و نفرت خفیف تا استرس و اضطراب متوسط و علائم شدید شامل فقدان لذت، پریشانی روانی شدید و تمام علائم پانیک را شامل شود. در موارد شدید دیده می شود که فرد به هر چیزی چنگ می زند تا از رابطه جنسی با همسرش خودداری کند، از جمله خوابیدن در زمانی متفاوت از همسر، صرف زمان بیشتر در محل کار و فرار کردن از محیط خانه و تلاش برای کاهش جذابیت جنسی خود.

منبع: سیما روم

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • متفاوت
    0

    اینها همه در زوجین به یک مسیله ختم میشود،انتقام ازحرفهای همدیگر که قبلا به هم زده اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها