مسعود داودی

سانسور نام مارادونا در صداوسیمای دهه‌ ۱۳۶۰/ شفیع و جهانگیر کوثری و بقیه، به جای نام او از چه عبارتی استفاده می‌کردند؟!

مدیران وقت تلویزیون در جام جهانی ۱۹۸۶، تصور می‌کردند، می‌توانند هویت یک شخصیت بزرگ ورزشی مانند مارادونا را به آسانی حذف کنند و مانع «بت‌سازی» از یک چهره مشهور ورزشی شوند!

سانسور نام مارادونا در صداوسیمای دهه‌ ۱۳۶۰/ شفیع و جهانگیر کوثری و بقیه، به جای نام او از چه عبارتی استفاده می‌کردند؟!

اواخر سال‌های دهه شصت از سر اجبار و ناچاری برای مدت نزدیک به دو سال در گروه ورزش شبکه یک مسئولیت گزارشگری و تهیه‌کنندگی داشتم.

در همان سال‌ها و به واسطه تحصیل همزمان در رشته کارگردانی در دانشکده صداوسیما، تصور می‌کردم تحصیلات دانشگاهی‌ام می‌تواند تغییراتی را در بهبود روند تولید برنامه‌های گروه ورزش ایجاد کند که البته نادرست بود!

وجود دیوار بلند انحصار و نگاه کلیشه‌ای تصمیم‌گیران مجموعه صداوسیما و به تبع آن مدیر و تهیه‌کننده‌های گروه ورزش شبکه یک، اجازه ایجاد هیچ تغییری را نمی‌داد. به همین واسطه، شاغلان در تلویزیون آن سال‌ها، به دلیل وجود چنین تفکر قشری، هیچ گونه نوآوری را تاب نمی‌آوردند.

بضاعت شبکه‌های سازمان صداوسیما در آن سال‌ها، منحصر به دو شبکه اول و دوم یا به عبارت عوام کانال یک و کانال دو بود.
همین انحصارگرایی محور تفکرات مدیران وقت تلویزیون بود و باعث می‌شد این مدیران با نگاهی کاملاً قشری، در برابر هر نوع فکر و اندیشه‌ جدیدی بایستند!

یکی از مصداق‌های این‌ نوع نگرش را که به وضوح در خاطر دارم، پخش مسابقات جام جهانی سال۱۹۸۶ و گزارش‌های ورزشی تیم‌های ملی فوتبال کشورهای حاضر در آن رقابت‌ها بود.

نکته عجیب در مورد این مسابقات این بود که گزارشگرهای آن سال‌ها، -بهرام شفیع، جهانگیر کوثری و یکی‌دو نفر دیگر-، مجاز نبودند حین گزارش مسابقه تیم ملی آرژانتین، اسم کاپیتان آرژانتین یعنی دیه‌گو مارادونا را بگویند!

تمهید ساده‌لوحانه و عجیب‌و‌غریب مسئولان آن زمان تلویزیون برای جایگزینی نام مارادونا هنگام گزارش‌ها، گفتن عبارت «شماره ده تیم آرژانتین» بود!

مدیران وقت تلویزیون، تصور می‌کردند می‌توانند هویت یک شخصیت بزرگ ورزشی مانند مارادونا را به آسانی حذف کنند و مانع «بت‌سازی» از یک چهره مشهور ورزشی شوند!

گذر سال‌ها نشان داد نام مارادونا نه تنها از شبکه‌های مختلف تلویزیون حذف نشد بلکه برخلاف دیدگاه افراطی مدیران وقت تلویزیون، نام و ‌تصویر این اسطوره فوتبال در سطحی گسترده در راس اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت!

نمی‌دانم آیا مدیران تلویزیون از تجربه آن سال‌ها درس گرفتند که نمی‌توان به شکل دستوری و آمرانه، محبوبیت یک شخصیت را نفی کرد.

شاید تماشای این ویدیوی کوتاه که حکایت از میزان محبوبیت مارادونا دارد، بتواند پاسخی برای پرسش بالا باشد!

بدرقه این بازیکن افسانه‌ای فوتبال توسط مردم کشورش نشان داد که مارادونا، همچنان مارادوناست و نه «شماره ده تیم آرژانتین»…!

منبع: بانی فیلم

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی
    0

    سی سال دیگه ، نوه های ما میخندن ب حماقت امروز ما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها