چهار هزار و ۸۰۰ حیوان علفخوار در پارک ملی گلستان سرشماری شدند

رییس پارک ملی گلستان گفت که در پایان سرشماری پاییزه حیات وحش با محوریت گونه‌های علفخوار حدود چهار هزار و ۸۰۰ راس قوچ، میش، کل و بز در این پارک شناسایی و سرشماری شدند.

چهار هزار و ۸۰۰ حیوان علفخوار در پارک ملی گلستان سرشماری شدند

مهدی تیموری روز شنبه اظهار داشت: سرشماری در روزهای پنجم و ششم آذرماه جاری توسط ۴۷ گروه‌ سه نفره متشکل از کارشناسان محیط زیست و محیط‌بانان پارک ملی گلستان انجام شد.

وی افزود: به سبب بارندگی خوب امسال و نداشتن تلفات حیوانی، آمار گونه‌های علف‌خوار اشاره شده بیش از این عدد است مضاف براینکه شرایط نامساعد جوی در حین سرشماری نیز سبب شد تا گونه آهوان، سرشماری نشود.

رییس پارک ملی گلستان اضافه کرد: سرشماری آهوان در دشت "میرزابایلو" در روزهای آینده انجام خواهد شد.

تیموری همچنین گفت: در سرشماری پاییزه حیوانات علف‌خوار پارک ملی گلستان، چند قلاده گرگ، پلنگ و خرس نیز مشاهده شد.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در لیست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها