یک روانشناس:

شیوع اضافه وزن در پاندمی کرونا/"چاق" را مسخره نکنید

یک روانشناس با اشاره به کاهش فعالیت بدنی افراد به علت حضور بیشتر در خانه در شرایط پاندمی کووید ۱۹ گفت: مدیریت وزن دارای یک بعد روانشناختی است که از چشم بسیاری از مردم به دور مانده است.

شیوع اضافه وزن در پاندمی کرونا/"چاق" را مسخره نکنید

با توجه به نقش بسیار زیاد استرس در پرخوری، کم تحرکی و یا میزان قندی که بدن‌آزاد می‌کند و با توجه به حجم استرس تجربه شده مردم در شرایط پاندمی کووید ۱۹، شیوع اضافه وزن نیز افزایش یافته است.

دکتر پیمان دوستی ا ظهار کرد: اکثر ما دست کم دو نوع نگرانی در خصوص اضافه وزن یا چاقی خود داریم که یکی مربوط به رضایت از تصویر بدنی‌مان و دیگری مربوط به مشکلات سلامتی است. این دو نگرانی منجر به جستجوی پیوسته طیف زیادی از مردم برای دست یابی به شیوه های مدیریت وزن می‌شود.

وی معتقد است: زمانی که صحبت از مدیریت وزن می شود، اولین گزینه ای که بسیاری از مردم به آن فکر می کنند، عمل های جراحی، رژیم های غذایی و فعالیت های شدید بدنی است و این در حالی است که برخی معتقدند عمل های جراحی با خطراتی همراه است و در عین حال با شروع پاندمی کرونا بسیاری از فعالیت های بدنی ما تحت تاثیر قرار گرفته و بعضا متوقف شده است.

دوستی ادامه داد: از سوی دیگر تغییر سبک زندگی جدید منطبق با دوره پاندمی کرونا نیز، منجر به تجربه شرایط استرس زا و البته تغییر عادات خوردن در بسیاری از مردم شده است. مضاف بر استرس، ما به دلایلی روانشناختی ممکن است برنامه های غذایی و ورزشی خود را دنبال نکنیم و یا سبک زندگی غیر سلامت محوری را پیشه کنیم.

به گفته این روانشناس، ممکن است روانشناسان در راستای مدیریت وزن راهکارهایی برای رویارویی کارآمد با استرس به افراد ارائه دهند، سبک زندگی جدیدی پیشنهاد دهند و یا با کمک به عضویت افراد در گروه‌های حمایتی به متعهدانه دنبال کردن فعالیت‌های افراد کمک کنند. همچنین روان‌شناسان ممکن است موانع روانی احتمالی موثر در شروع برنامه‌های جدید در زندگی افراد را شناسایی، و در جهت غلبه بر آن‌ها کمک کنند اما، این همه ماجرا نیست.

وی افزود: امروزه می دانیم که برخی مردم به هنگام تجربه تنش، سعی دارند با خوردن خصوصا روی آوردن به مواد غذایی چرب یا شیرین، از تجربه تنش خود بکاهند. هرچند این راهکار در کوتاه مدت برای برخی اثربخش است، اما در بلند مدت نه تنها موجب از بین رفتن تنش نمی شود، بلکه مشکلاتی مربوط به سلامتی و اضافه وزن را نیز به وجود می آورند. نحوه برخورد با چنین تنش هایی نیز، از جمله مواردی است که در مداخلات روانشناختی برای مدیریت وزن انجام می‌شود.

این روانشناس با بیان اینکه شرم یکی از مشکلات شایع افراد دارای اضافه وزن یا چاقی است، تصریح کرد: جای تعجب نیست، تمسخری که این افراد تجربه می‌کنند، بسیار ناخوشایند است. با این حال باید گفت هیچ چیز خنده داری در این باره وجود ندارد. برخی فکر می‌کنند با تمسخر کردن می‌توانند برای فرد انگیزه درست کنند تا وزن خود را کاهش دهد. برخی نیز خودشان این تمسخر را برای خودشان ایجاد می‌کنند و اینگونه می‌خواهند ایجاد انگیزه کنند. اما این سرزنش یا تمسخر هیچ کمکی به ما نمی‌کند و تا زمانی که حداقل خودمان از این سرزنش و تمسخر علیه خودمان دست بر نداریم ، نمی‌توانیم در مسیر تغییر عادات و سبک زندگی قدم بگذاریم.

دوستی در انتها گفت: به کار بردن انواع شیوه‌های خود سرزنشی و خود تمسخری برای انگیزه دادن در جهت کاهش وزن، مانند این است که دستان خود را با طناب ببندیم و بخواهیم بنویسیم. با این حال، این افکار هستند که هر لحظه به سراغ ما می‌آیند و روانشناسان در جهت شیوه روبرو شدن با این افکار نیز، به افراد کمک می کنند.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها