انواع قفل آویز را به خوبی بشناسید

یکی از وسایلی که از قدیم‌الایام برای تامین امنیت مکان‌های مختلف از جمله منازل یا مغازه‌ها به کار برده می‌شود، قفل است.

انواع قفل آویز را به خوبی بشناسید

قفل آویز یکی از محبوب‌ترین و ایمن‌ترین انواع قفل است که خود دارای انواع گوناگونی بوده و با هدف تامین ایمنی و امنیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع قفل آویز، قفل‌های ضد سرقت و قفل‌های رمزدار بپردازیم.

قفل آویز چیست و انواع آن کدام است؟

قفل آویز معمولا برای بستن و ایجاد ایمنی درب‌هایی به کار می‌رود که هیچ قفل مخصوصی روی آنها تعبیه نشده است. قفل‌های آویز انواع گوناگونی دارند که رایج‌ترین آنها همین قفل‌های طلایی رنگ موجود در بازار است. در زمان‌های نه چندان دور جنس این قفل‌ها از برنج تهیه می‌شد اما امروزه به دلیل قیمت بالای این فلز، قفل‌های آویز طرح برنجی هستند و آبکاری طلایی رنگی دارند.

انواع گوناگون قفل‌های آویز با سطح امنیتی مختلف در بازار وجود دارد، معمولا امنیت این قفل‌ها با وجود توپی‌های برنجی، میله سخت کاری شده و آبکاری‌های خاص به منظور بالا بردن مقاومت قفل ایجاد می‌شوند. قفل‌ها از نظر شکل ظاهری و سایزبندی تفاوت‌های عمده‌ای باهم دارند. اگر بخواهیم انواع قفل‌های آویز را مورد بررسی قرار دهیم به شرح زیر خواهد بود:

قفل آویز برنجی

این مدل از قفل در واقع شکل سنتی قفل‌های آویز است که شامل بدنه اصلی قفل از جنس برنج و پایه‌های نگهدارنده از جنس آلیاژهای سخت و محکم می‌شود، این قفل‌ها با استفاده از توپی‌های برنجی که فقط با کلیدهای مخصوص باز می‌شوند ایمن‌سازی شده است. استفاده از آنها بسیار رایج بوده و از ارزان‌ترین نمونه‌های موجود در بازار هستند.

قفل آویز طرح برنجی

با گران شدن فلز برنج، برای ساخت قفل‌های برنجی سنتی از فلزات سخت دیگری بهره‌گیری شد، این قفل‌ها معمولا دارای آبکاری طلایی رنگ و مشابه برنج هستند. البته از نظر امنیتی سعی شده است که این قفل‌ها نیز ایمنی و امنیت کافی برخوردار باشند.

قفل آویز رمزی

از نظر طراحی ظاهری این قفل‌ها نیز مثل سایر قفل‌های آویز هستند، تنها تفاوت این قفل‌ها در سطح ایمنی آنها است که برای ایمنی بیشتر از یک قسمت رمزی فیزیکی نیز در آن استفاده شده است. مکانیزم کارایی این قفل‌ها این گونه است که با وارد کردن رمز صحیح کاربر قادر است با کلید قفل را باز کند. این قفل در طبقه قفل‌های آویز با مکانیزم ترکیبی قرار می‌گیرد.

قفل آویز پایه بلند

این قفل‌ها اگرچه از نظر ظاهری به قفل‌های آویز معمولی شباهت زیادی دارند، اما در این شکل از قفل‌ها قسمت پایه، یا حلقه قفل بسیار بلندتر از حد معمول طراحی شده است. مکانیزم کارایی این قفل‌ها کاملا به سایر انواع قفل شباهت دارد اما پایه‌های بلند آن کارایی آن را برای استفاده راحت‌تر بالا می‌برد.

قفل آویز گاردی

قفل آویز گاردی نیز یکی از انواع قفل‌های آویز است که برای بالاتر بردن سطح ایمنی آن در طراحی بدنه این قفل تغییراتی ایجاد کرده و پایه آن را به وسیله بخشی از بدنه سخت قفل که به شکل یک گارد روی پایه قرار می‌گیرد محافظت می‌کند.

سایزهای استاندارد موجود قفل آویز نیز شامل سایزهای 38،50،63 و 75 می‌شود.

قفل آویز ضد سرقت

معمولا در درب‌هایی که از ایمنی کافی در مقابل سرقت برخوردار نیستند از قفل‌های آویز به منظور جلوگیری از سرقت استفاده می‌شود، این قفل‌های کاربردی از فلزات سخت که در مقابل ضربه، سایش، بریده شدن و شکستن مقاومت خوبی دارند ساخته می‌شود، گاهی برای بالاتر بردن سطح ایمنی این قفل‌ها از روش‌های ترکیبی برای بازکردن آنها استفاده می‌شود، استفاده از دو یا چند کلید متفاوت به صورت همزمان از جمله مواردی است که برای ضد سرقت شدن قفل‌های آویز از آن استفاده می‌کنند.همچنین استفاده از قفل‌های گاردی یا قفل‌های رمزدار نیز به ضد سرقت شدن قفل آویز کمک بسیاری می‌کند.

قفل آویز رمزدار

همانگونه که در بالا نیز اشاره‌ای مختصر داشتیم، این قفل‌های آویز از یک قسمت رمزدار فیزیکی نیز تشکیل می‌شوند، این عمل به دلیل بالاتر بردن ضریب ایمنی قفل صورت می‌گیرد. در صورت استفاده از این نوع قفل‌های آویز کاربر باید ابتدا رمز قفل را به درستی وارد کرده و سپس با کلید مخصوص اقدام به بازکردن قفل نماید.

جمع‌بندی نهایی

استفاده از قفل از دیرباز برای تامین امنیت محل های مختلف مورد استفاده بوده است. قفل آویز یکی از محبوب‌ترین انواع قفل است که در بازار موجود بوده و کاربر می‌تواند با توجه به نیاز خود یکی از انواع آن را استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شود. توجه داشته باشید که نحوه صحیح استفاده از قفل و انتخاب یک قفل مناسب و متناسب با شرایط مکانی قفل را در آنجا استفاده می‌کنید به بالا بردن سطح ایمنی قفل کمک بسیاری می‌کند.

اگر به دنبال یک قفل با سطح ایمنی بسیار بالا هستید می‌توانید از قفل های آویز رمزدار یا ترکیبی استفاده کنید. البته متریال به کار رفته در تولید قفل و سختی آلیاژ مصرفی در بدنه و پایه‌ها نیز از جمله مواردی است که باید به آن دقت زیادی داشته باشید.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها