تکمیل طرح‌های بازآفرینی شهری در اولویت شهرداری ملایر

شهردار ملایر گفت: در سفر ماه گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به ملایر، قول مساعد داده شد برای اتمام این طرح‌ها تخصیص ۱۰۰ درصدی صورت گیرد.

تکمیل طرح‌های بازآفرینی شهری در اولویت شهرداری ملایر

حسین بابایی روز دوشنبه در این باره اظهار داشت: در این سفر از طرح‌های در دست اقدام بازدید و طرح‌های جدیدی در حوزه بازآفرینی شهری ملایر تعریف شد.

وی افزود: در راستای اجرای طرح‌های موضوعی، مطالعات بافت فرسوده ملایر در سال ۱۳۸۷ و مطالعات اولیه در محدوده ۱۷۳ هکتار آغاز شد که برای ۲۰ هکتار آن به عنوان هدف، طرح تهیه شد.

شهردار ملایر با اشاره به انجام مطالعات سکونتگاه‌های غیرسمی در ۱۳۹۱ به وسعت ۲۲۵ هکتار بیان کرد: ۱۶ درصد جمعیت شهر ملایر در این مناطق زندگی می‌کنند که ۸.۶ درصد سطح شهر را تشکیل می‌دهد.

بابایی ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، ملایر دارای پنج محله سکونتگاه غیر رسمی است که از این تعداد محله شناسایی شده، ۲ محله شمس‌آباد با وسعت ۳۰ هکتار و جویبار (سرجو) با وسعت ۳۶ هکتار به عنوان طرح‌های اولویت‌دار انتخاب شدند.

وی با اشاره به تغییر رویکرد دولت در این محدوده و محلات شهری با عنوان «بازآفرینی شهری پایدار» گفت: در این راستا مطالعات بازآفرینی شهری در ملایر آغاز و در مجموع ۸۳۷ هکتار از مساحت شهر ملایر معادل ۳۹ درصد محدوده قانونی به عنوان گونه‌های محدوده و محلات بازآفرینی شناسایی و مصوب شد که پس از آن با مشارکت شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان همدان و اقدام مشترک سایر دستگاه‌ها، طرح‌های متعددی در این محلات اجرا شد.

شهردار ملایر بوستان گلستان را یکی از طرح‌های بازآفرینی شهری در محله شمس‌آباد عنوان کرد و افزود: به منظور توسعه سرانه فضای سبز در این محله، شهرداری نسبت به تملک هشت هزار متر مربع زمین اقدام کرد.

بابایی یادآور شد: پس از یکپارچه‌سازی در راستای طرح جامع اقدام مشترک برنامه ملی بازآفرینی شهری، چهار هزار مترمربع از این زمین به عنوان مرحله نخست بوستان گلستان با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان احداث و به بهره‌برداری رسید.

طرح های بازآفرینی شهری ملایر

ایجاد پایگاه فرهنگی در محله شمس‌آباد

وی همچنین به تملک ۲۰۰ مترمربع از زمین‌های در منطقه شمس‌آباد برای اجرای طرح پایگاه فرهنگی در این محله و واگذاری آن به نیروی مقاومت بسیج اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این طرح ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با راه‌اندازی این مرکز فرهنگی، خدمات بهداشتی، فرهنگی، هنری، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مشاوره‌ای به ساکنان این محله ارایه می‌شود.

شهردار ملایر طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی منطقه شمس‌آباد به خارج از شهر را از دیگر اقدامات در این منطقه اشاره و بیان کرد: به همین منظور احداث کانال سرپوشیده خیابان شهید نصیری با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان در ناحیه جنوب غربی شهر در دست اجرا است که ۱۷۱ متر آن به اتمام رسیده است.

بابایی افزود: یک‌هزار و ۵۵۰ متر از این کانال باقیمانده و نیاز به اعتبار دارد که امیدواریم با تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده، این طرح نیز به سرعت تکمیل شود.

وی اضافه کرد: با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی و آب و فاضلاب استان، طرح توسعه شبکه جمع‌آوری و نصب انشعاب فاضلاب در منطقه شمس‌آباد و سرجو به طول چهار هزار و ۵۰۰ متر و با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اجرا شده است.

شهردار ملایر همچنین طرح احداث مرکز فرهنگی و تجاری محله سرجو را یک از اولویت‌ها برشمرد و گفت: در این زمینه ۷۰۰ مترمربع زمین در حاشیه میدان استاندارد در منطقه سرجو برای احداث و راه‌انداری سرای محله و بازار میوه و تره‌بار در سه طبقه تملک شد که هر طبقه ۵۰۰ مترمربع بنا احداث شده و این طرح هم اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بابایی گفت: طبقه همکف این مرکز فرهنگی و تجاری، تعداد هفت باب مغازه تجاری برای ایجاد بازارچه میوه و تره‌بار در نظر گرفته شده است.

وی درباره طرح مرکز درمانی محله سرجو نیز اظهار داشت: برای اجرای این طرح زمینی به مساحت ۲۱۳ مترمربع در سه طبقه تملک و مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان از محل بودجه‌های بازآفرینی سال ۹۷ به عنوان اعتبار اولیه در نظر گرفته شد که مقرر شد اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این مرکز درمانی تا پایان امسال تامین شود.

محوطه سازی یخدان میرفتاح ملایر

تکمیل محوطه‌سازی یخدان میرفتاح

شهردار ملایر با اشاره به اجرای طرح پیاده‌رو سازی بلوار کریمخان زند اظهار داشت: به منظور انجام خدمات عمرانی و شهرسازی در مناطق حاشیه‌ای شهر، جدول‌کاری و پیاده‌رو سازی بلوار کریمخان زند از محل درآمد عمومی شهرداری اجرا شد که شامل ۹۰۰ متر جدول‌گذاری و ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع آجر فرش با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان است.

بابایی ادامه داد: برای محوطه‌سازی یخدان میرفتاح زمینی به مساحت هفت هزار مترمربع طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ برای بهبود محوطه یخدان تاریخی میرفتاح تملک شد و در صدد تملک چهار هزار مترمربع دیگر نیز هستیم.

وی تاکید کرد: اداره کل راه و شهر سازی استان همدان در راستای حفظ و صیانت از آثار و بناهای تاریخی نسبت به محوطه‌سازی پیرامون یخدان میرفتاح اقدام کرده است که در مرحله نخست مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

شهردار ملایر یادآور شد: در راستای توسعه شبکه جمع‌آوری و نصب انشعابات فاضلاب در مناطق سرجو و شمس‌آباد به طول چهار هزار و ۵۰۰ متر اجرا شد که شهرداری نسبت به اصلاح و ترمیم نوار حفاری و آسفالت آن با اعتباری حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اقدام کرد.

بابایی محله پشت ناسیونال را یکی از مناطق حاشیه شهر ملایر عنوان کرد و گفت: شهرداری ملایر با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان طرح اجرای دیوار حائل کانال پشت ناسیونال به طول ۱۷۵ متر را آغاز کرد که هم اکنون در حال ساخت دال بتنی پیش ساخته براب پوشش روی کانال هستیم و بزودی نصب خواهد شد.

وی ادامه داد: به منظور آسان‌سازی عبور و مرور و مرمت آسفالت در مناطق بازآفرینی، با دریافت ۲۳۰ تن قیر یارانه ‌ای سهمیه سال ۹۷ و ۹۸، آسفالت معابر مناطق بافت فرسوده و بازآفرینی شهری به طول ۴۶ هزار مترمربع انجام شد.

شهردار ملایر درباره تخفیف صدور پروانه ساختمانی محدوده بازآفرینی نیز بیان کرد: با توجه به تبصره (ب) ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی در راستای حمایت از بهسازی و توانمندسازی بافت فرسوده و ساماندهی املاک عادی و همچنین جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز، تخفیف عوارض صدور مجوز ساختمانی فقط برای املاک مسکونی واقع در محدوده بازآفرینی مشمول ۳۰ تا ۱۰۰ درصد است.

بابایی یادآور شد: این محله‌ها شامل محله عاشورا، خیابان شهید صفرخانیان، طالقانی، محله شمس‌آباد، امامزاده عبدالله(ع)، سرجو و محله جعفرآباد است.

۸۳۷ هکتار از سطح شهر ملایر به عنوان محله و محدوده بازآفرینی شهری در نظر گرفته شد که حدود ۳۹ درصد از سطح شهر را شامل می‌شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها