اختلالات شنوایی کرونایی ها درمان می شود؟

همه روزه بیماران زیادی به دلیل کاهش شنوایی ناگهانی به پزشک مراجعه می‌کنند و طبق نظر پزشکان یکی از دلایل افت ناگهانی شنوایی به عفونت‌های ویروسی بر می‌گردد.

اختلالات شنوایی کرونایی ها درمان می شود؟

بیماری کووید ۱۹ با علائم مختلفی همراه است که تب و لرز، تنگی نفس، سرفه خشک و از دست دادن حس بویایی از جمله علائم شایع است، اما بنا بر تحقیقات جدید پزشکی و براساس آنچه مبتلایان اظهار می کنند، این بیماری علامت دیگری نیز دارد که افت قدرت شنوایی است.

همه روزه بیماران زیادی به دلیل کاهش شنوایی ناگهانی به پزشک مراجعه می‌کنند و طبق نظر پزشکان یکی از دلایل افت ناگهانی شنوایی به عفونت‌های ویروسی بر می‌گردد.

از زمان آغاز شیوع کروناویروس برخی از مبتلایان به این بیماری با کاهش شنوایی ناگهانی مواجه شدند. این روزها بخشی از مراجعات کرونایی ها به مطب پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی به دلیل افت شنوایی یا از دست دادن حس شنوایی و در مجموع، اختلالات شنوایی است.

این مبتلایان از زنگ زدن یا وزوز کردن گوش رنج می‌برند که ممکن است نتیجه مستقیم آلوده شدن بدن به ویروس کرونا باشد، موضوعی که دکتر "الهام معصومی" پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در ساوه نیز بدان تاکید دارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تایید احتمال افت شنوایی در بیماران کرونایی، به اختلالات نوروپاتیک در سیستم شنوایی اشاره کرد و گفت: سیستم‌های عصبی از جمله نقاطی از بدن هستند که ویروس کرونا با حمله به آنها اختلالاتی بر جای می‌گذارد و عصب هشتم انسان که همان عصب شنوایی و تعادلی است نیز می تواند در معرض این حمله قرار بگیرد.

معصومی به علائم بیماری کرونا که از ابتدای شیوع به مرور شناخته و بروز داده شد، اشاره کرد و افزود: سرفه و تب، شایع ترین علائم کروناویروس در بین مبتلایان است و برای جامعه پزشکی علائمی که تهدید کننده حیات بیمار است به مراتب از سایر علائم اهمیت بیشتری دارد. اولویت اول در درمان کروناویروس نجات جان بیمار است و پس از نجات جان بیمار، پروسه درمان سایر علائم غیرحیاتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی به مطالعات ناکافی در حوزه سیستم شنوایی و تعادلی در ایران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مطالعات دقیق در حوزه شنوایی بیماران کرونایی در برخی کشورها نظیر آلمان، انگلیس و ترکیه انجام شده ولی بیشترین تحقیقات در حوزه سیستم بویایی به عنوان یک علامت شایع‌تر نسبت به شنوایی صورت گرفته است.

او از دست دادن حس شنوایی به صورت ناگهانی را یک علامت کمتر شایع پس از بهبودی یک بیمار کرونایی و ترخیص او از بیمارستان دانست و گفت: این علامت با افت ۳۰ دی‌سی‌بل در سه فرکانس پشت سرهم و در مدت سه روز، در شنوایی بیمار خود را نشان می‌دهد و در ادامه با وزوز گوش یا در برخی موارد با سرگیجه همراه است.

این پزشک متخصص گوش‌وحلق‌وبینی در ادامه به تقارن افت شنوایی در دوران بستری بیمار کرونایی در بیمارستان نیز اشاره کرد و گفت: دیده شده است که حتی بیمار در حین بستری در بیمارستان با اختلالات شنوایی مواجه می شود. از آنجاکه برخی از بیماران کرونایی در بخش های ویژه بستری می‌شوند و درگیری ریه و دستگاه تنفسی آنان در اولویت است، پس نوبت به توجه ویژه به درد گوش یا افت شنوایی نمی‌رسد یا به عبارتی مواردی که تهدید کننده حیات انسان است بقدری بالاست که شنوایی بیمار ارزیابی نمی‌شود و بدین جهت است که بیمار پس از ترخیص از بیمارستان و مساعد شدن حال عمومی، تازه متوجه افت شنوایی خود می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هنوز مطالعات دقیقی در خصوص اختلالات شنوایی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ صورت نگرفته است، افزود: با اپیدمی کرونا بخشی از مراجعات بیماران مربوط به کاهش شنوایی آنان است و میزان مراجعات این دسته از بیماران افزایش پیدا کرده بود که پس از بررسی های علمی که صورت گرفت مشخص شد حمله این ویروس منجر به اختلالات شنوایی در افرادی شده به کرونا مبتلا شده بوده اند. از این حیث کار مطالعاتی و تحقیقاتی پزشکی بر روی سیستم شنوایی انسان آغاز شد که هنوز نتایج دقیق تحقیقات اعلام نشده است.

او بیان کرد: حمله ویروس کرونا به بدن منجر به کاهش ناگهانی حسی، عصبی شده و در برخی موارد همراه با حملات سرگیجه یا وزوز گوش است که البته در مواردی برگشت پذیر است به شرط آنکه بیمار در زمان مناسب و به موقع به پزشک مراجعه کند.

دکتر معصومی افزود: در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به اختلالات شنوایی نباید زمان را از دست داد چرا که طولانی شدن زمان مراجعه، منجر به کاهش اثر بخشی داروهای ضدالتهاب خواهد شد. براین اساس توصیه می‌شود بیماران کرونایی اختلالات شنوایی را جدی گرفته و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند.

وی مصرف داروهای کورتن خوراکی با دوز بالا به همراه داروهای ضدویروسی و نیز درمان‌های تزریق داخل پرده گوش را از جمله روش‌های درمانی پزشکان برای این دسته از بیماران دانست و افزود: تزریق کورتن پشت پرده گوش و به صورت سرپایی اثربخشی خوبی به همراه داشته و تاثیر بسیار خوبی برای برگشت شنوایی بیمار دارد.

او تصریح کرد: در بسیاری از بیماری‌های ویروسی غیرکرونا موارد نادری از حملات ویروس به سیستم شنوایی مشاهده شده یا اصلا بسیار نادر بوده است، اما چون شدت حمله کروناویروس به سیستم‌های عصبی و عروقی بالاست، لذا اغلب این بیماران مبتلا به اختلالات شنوایی می‌شوند.

این پزشک متخصص گوش‌وحلق‌وبینی با اشاره به آمار بالای مراجعه بیماران کرونایی به پزشکان متخصص گفت: حدود ۶۰ درصد مراجعه کرونایی به مطب پزشکان گوش‌وحلق‌وبینی به دلیل افت حس بویایی بوده و حدود ۱۰ درصد هم به علت اختلالات شنوایی مراجعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: به تمامی بیماران کرونایی که پس از بهبودی با علائمی مرتبط با گوش، حلق و بینی نظیر افت بویایی و شنوایی، اختلال تعادل، فلج شدن عصب صورت، داشتن ترشحات غلیظ پشت حلق و اختلالات چشایی مواجه می شوند، توصیه می شود که برای پیشگیری از عوارض درازمدت این بیماری به پزشک متخصص مراجعه کنند.

او تاکید کرد: کرونا ویروسی است که سیستم‌های فوقانی تنفسی را درگیر می‌کند و عملا در گوش‌وحلق‌وبینی درگیری بسیاری دارد که منجر به بروز احتلالات بویایی، چشایی و شنوایی، گرفتگی بینی، گلودردهای شدید، اختلالات تعادلی و فلج زودرس عصبی می‌شود و با مراجعه به موقع و درمان‌های اثر بخش می‌توان از این بیماری و عوارض آن به سلامت عبور کرد.

معصومی در پاسخ به این پرسش که آیا بیماران مبتلا به اختلالات شنوایی متاثر از کرونا به طور قطعی درمان خواهند شد، گفت: قطعیت در درمان افت شنوایی به زمان مراجعه و پاسخ درمان بستگی دارد.

وی تصریح کرد: ۹۸ درصد بیمارانی که با اختلالات بویایی ناشی از کرونا مواجه شدند پس از ۲۸ روز بهبودی پیدا کرده و بویایی آنها برمی‌گردد، اما در خصوص برگشت حس شنوایی هنوز مطالعات کاملی صورت نگرفته و آمار دقیقی منتشر نشده است و باید گفت بهبودی کامل شنوایی به زمان مراجعه و پاسخ درمان وابسته است.

به گفته این پزشک متخصص، اختلالات بویایی به نژاد افراد نیز بستگی دارد به عنوان مثال در ووهان چین به اندازه ایران و آمریکا اختلالات بویایی وجود نداشته و پس از گذشته ۴.۴ روز از ابتلای فرد به کرونا اختلالات بویایی شروع می شود و تا هشت روز ادامه دارد. مشاهده شده که بویایی ۹۸ درصد موارد در ۲۸ روز شروع بیماری بازگشته است، اما در مورد شنوایی به دلیل نبود مطالعات لازم اطلاعات جامعی در دست نیست.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها