بارندگی‌های بوشهر با سود زیاد و خسارت ناچیز

بارندگی‌های چهار روز اخیر که از پنجشنبه هفته گذشته دراستان بوشهر آغاز شد و تا صبح روز دوشنبه ادامه داشت، باعث سیرآب شدن کشتزارها، افزایش آورد رودها و خوشحالی کشاورزان و آبگرفتگی جزیی شد.

بارندگی‌های بوشهر با سود زیاد و خسارت ناچیز

با توجه به استقرار استان بوشهر در منطقه فوق حاره‌ای، میزان بارندگی در این استان کم و متغیر است، زمان بارندگی معمول بین ماه‌های آبان و اردیبهشت است و در طول این مدت بادهای باران‌زا به طور متوسط ۳ تا ۶ بار سراسر استان بویژه سواحل آن را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

متوسط بارش سالانه استان بوشهر ۲۱۷ میلی‌متر و از نوع باران با دوره‌های ریزش بسیار محدود است طوریکه ریزش باران در پاییز و بهار به صورت رگبارهای شدید، کوتاه ‌مدت و همراه با رعد و برق است.

به همین دلیل هرساله بارندگی‌های همراه با بادهای شدید، توفان و رعد و برق خسارت‌های زیاد و برخی تلفات جانی در استان بوشهر برجای می‌گذارد و باعث جاری شدن سیلاب، آبگرفتگی و بسته شدن جاده‌ها و قطعی جریان برق و آب و غیره می‌شود.

اما بارندگی‌های روزهای اخیر که اداره کل هواشناسی استان بوشهر وضعیت زرد و احتمال آبگرفتگی، سیلاب و خسارت به تاسیسات ساحلی همراه آن پیش بینی کرده بود، ختم به خیر شد و با کمترین مشکلات و خسارت بیشترین منفعت را برای بخش کشاورزی و تقویت منابع آبی این استان به ارمغان آورد.

طوریکه ذخیره ۴۰ میلیون مترمکعبی آب در پشت سد رئیسعلی دلواری، افزایش آورد رودخانه‌ها، بهره‌برداری هشت میلیون مترمکعبی در شبکه‌های آبیاری و زهکشی و آبگیری کامل سدها و بندهای آبخیزداری از جمله مزیت‌های بارندگی‌های چند روز اخیر در استان بوشهر است، همچنین با وجود شدت بارش‌ها اما رودخانه‌های این استان بجز دره گپ و چهار روستایی در شهرستان گناوه، هیچ کدام سیلابی نشدند.

هرچند بارش‌های اخیر در استان بوشهر باعث آبگرفتگی معابر، خیابان‌ها و بسته شدن برخی محورهای اصلی و روستایی و خانه‌های مسکونی در بوشهر، گناوه و دیلم شد اما این مشکلات و خسارت‌ها در مقایسه با مزایای آن برای بخش کشاورزی و تقویت منابع آب این استان ناچیز است، طوریکه به حساب نمی‌آید.

تقویت منابع آبی، ارمغان بارش‌های اخیر برای بوشهر

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در بارندگی‌های اخیر ۴۰ میلیون مترمکعب آب در مخزن شد رئیسعلی دلواری ذخیره شد و مجموع آب پشت بدنه این سد را به ۳۱۰ میلیون مترمکعب افزایش داد.

عبدالطیف عباسی نژاد افزود: سد شهید رئیسعلی دلواری به‌ عنوان بزرگترین سد استان بوشهر ۶۹۵ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که تاکنون ۴۵ درصد آبگیری و ۵۵ درصد آن خالی است و انتظار می‌رود با توجه به سامانه‌های جدید بارشی حجم قابل توجهی از ظرفیت این سد پر شود.

بارندگی‌های بوشهر با سود زیاد و خسارت ناچیز

وی بیان کرد: همچنین در چند روز اخیر با توجه به آورد مناسب رودخانه‌های پائین دست، سه میلیون مترمکعب آب در شبکه آبیاری زهکشی استان بوشهر و پنج میلیون مترمکعب آب در شبکه آبیاری دالکی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

عباسی نژاد درباره سیلابی شدن رودخانه‌های استان بوشهر در سامانه بارشی اخیر یادآور شد: با وجود شدت بارش‌ها اما بجز رودخانه‌های دره گپ و چهار روستایی در شهرستان گناوه، هیچ کدام سیلابی نشدند و براساس آمارها آورد رودخانه‌های چهارروستایی و دره گپ نیز به ترتیب حدود ۲۰ و ۱۷ میلیون مترمکعب برآورد شد.

وی درباره آبگیری دیگر سدهای استان بوشهر گفت: در این سامانه بارشی سد تنگ ارم با ظرفیت چهار میلیون مترمکعب، ارغون و کلمه ۲ میلیون مترمکعب و سایر بندهای ذخیره‌ای شمال استان به طور کامل آبگیری و سرریز شده‌ است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر اضافه کرد: در سال آبی جاری تاکنون بطور میانگین ۸۶ میلی متر بارندگی در این استان ثبت شده که از این میزان۵۳ میلی متر مربوط به سامانه اخیر است.

عباسی نژاد با اشاره به تحقق ۹۳ درصدی بارش‌ها در استان بوشهر نسبت به سال آبی گذشته گفت: این میزان بارندگی نسبت به سال آبی گذشته 7 درصد کاهش و نسبت به میانگین بلند مدت ۵۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

جان گرفتن کشتزارهای بوشهر

سامانه بارشی اخیر با وجودت شدتی که داشت اما هیچ خسارتی به بخش کشاورزی استان وارد نکرده‌است و انتظار می‌رود این بارش‌ها همچنان در روزهای آینده نیز تداوم داشته باشد و کشت دیم استان از این نعمت خدادادی بهره‌مند شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر می‌گوید: تاکنون ۶۵ تا ۷۰ درصد کشت گندم این استان درمناطق مختلف انجام شده و این بارندگی و تداوم آن برای مزارع گندم استان بسیار لازم و ضروری و باعث جان بخشی به آنها شده‌است.

بارندگی‌های بوشهر با سود زیاد و خسارت ناچیز

خسرو عمرانی افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال باید ۹۷هزار و ۴۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان بوشهر به زیر کشت گندم برود که از این میزان ۸۲ هزار هکتار دیم و ۱۵هزار و ۴۵۰ هکتار آبی است و با توجه به میزان گندم دیم این استان این بارش‌ها می‌تواند برای بخش کشاورزی بسیار مهم و موثر باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: گستردگی بارش‌های اخیر مناسب بوده و انتظار می‌رود پراکنش مناسبی نیز در روزهای پیش رو داشته باشد تا مزرعه‌های دیم استان روند رشد خود را بخوبی پشت سر بگذارند.

خسارت بارش‌های اخیر در بوشهر جزیی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: با توجه به تداوم ناپایداری‌های جوی در این استان این اداره کل تا قرار گرفتن استان در شرایط عادی در آماده باش است.

جهانگیر دهقانی در باره خسارت‌های سامانه بارشی اخیر در استان بوشهر افزود: براساس گزارش‌ها این بارندگی‌ها با وجود شدت اما بیشتر خسارت‌ها جزیی است.

به گفته وی شدت بارندگی منجر به آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها و برخی از خانه‌های مسکونی در شهرهای گناوه، دیلم و بوشهر شد که با امداد رسانی جمعیت هلال احمر مشکلات آسیب دیدگان برطرف شد.

بازگشایی بیشتر راه‌های مسدودی

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر در سامانه اخیر بارشی، چندین راه روستایی درشهرستان‌های گناوه و دیلم از جمله در بخش مرکزی تُل تُل - چم شهاب به راه گوره - گچساران، در حوزه بخش ریگ جاده روستایی رودشور به سمعیا، محور شیخ زنگی بویرات- مال شهاب - خواجه گیر و کنار کوه - بیدو در بخش مرکزی دیلم و جاده‌های روستایی چاه‌تلخ در بخش امام حسن و راه‌های اصلی نیز محور ساحلی گناوه - بوشهر به دلیل آب گرفتگی بسته شد که با تلاش نیروهای راهداری بیشتر این محورها باز و تردد در آنها جریان دارد.

بارندگی‌های بوشهر با سود زیاد و خسارت ناچیز

سید حمید رضا علم اضافه کرد: در زمان حاضر به دلیل آبگرفتگی سه کیلومتر از جاده ساحلی ۹۰ کیلومتری بوشهر- گناوه این محور بسته و مسیر چهار خطه گناوه، آبپخش - برازجان - بوشهر به عنوان مسیر جایگزین آن اعلام شده و در بخش راه‌های روستایی نیز تنها راه روستایی سمیعا - رود شور بسته شده که با فروکش کردن آب این جاده‌ها نیز باز می‌شود.

امداد رسانی هلال احمر بوشهر به ۲۰۷ خانوار

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: ۱۲۵ امدادگر و کارکنان این جمعیت در قالب ۳۰ تیم عملیاتی از ۶ تا ۹ آذرماه همزمان با ورود سامانه بارشی به این استان با انجام ۵۸ عملیات امداد رسانی به ۸۹۳نفر در قالب ۲۰۷ خانوار در شهرستان‌های بوشهر، گناوه، دیلم و تنگستان امداد رسانی کردند.

علی یوسفی نیا افزود: همچنین در این مدت نیروهای امداد گر جمعیت هلال احمر اقدام به رها سازی پنج دستگاه خودرو درگیر آب در شهرهای بوشهر و تنگستان کردند.

بارندگی‌های بوشهر با سود زیاد و خسارت ناچیز

وی تخلیه آب ۵۵ واحد مسکونی، توزیع ۳۰۵ کیلوگرم نایلون، توزیع ۲۴۰ کیلوگرم برنج، ۱۵ بسته چای، ۱۵ عدد والور، پنج عدد کلمن، ۲۳۰ عدد کنسرو، ۵۰ بسته حبوبات، ۱۳تخته چادر، ۶۵ متر موکت، ۱۱۰ تخته پتو، ۱۰ عدد ست ظروف و ۲۰ کیلو قند و شکر نیز در بین خانوارها توزیع شده‌است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: همچنین تیم‌های امدادی به اتفاق تیم‌های راهداری در محورها و مسیرهای روستایی که مسدود و یا در معرض خطر و برور حادثه قرار دارند در شهرستان های دیلم و گناوه حضور موثری داشتند.

وی یادآور شد: با توجه به ناپایداری‌های جوی امداد گران جمعیت هلال احمر همچنان در حالت آماده باش قرار دارند و امداد رسانی در برخی از مناطق استان بوشهر بر حسب نیاز ادامه دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها