فرماندار خمیر:

بادگیرهای بندرپل خمیر شناسنامه دار می‌شوند

فرماندار خمیر با اشاره به اینکه بندرپل دارای ۱۰۴ بادگیر است، گفت: مقرر شده شهرداری و شورای شهر این منطقه با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به شناسنامه دار کردن و ثبت این آثارها اقدام کنند.

بادگیرهای بندرپل خمیر شناسنامه دار می‌شوند

میرهاشم خواستار دوشنبه شب به همراه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی هرمزگان و مدیرکل گمرک باهنر استان در بازدید میدانی از بادگیرهای شهربندرپل افزود: در گذشته بادگیرهای زیادی در سطح شهر بندرپل وجود داشته که به دلایل مختلف تعداد زیادی از آن‌ها از بین رفته و تعداد باقی مانده نیز هنوز ثبت ملی نشده است.

وی بیان داشت: بادگیرها یکی از نمادهای بارز شهر بندرپل محسوب شده که تنوع آن به این شهر جلوه ی ویژه‌ای بخشیده است.
فرماندار خمیر گفت: شهرستان خمیر اماکن زیادی در حوزه تاریخی دارد که حفظ و نگهداری آن نیازمند توجه بیشتری است.

بادگیر از مظاهر و سمبل‌های تمدن ایرانی در ساختمان ­های مناطق گرم و مرطوب ایران است که جریان باد را به داخل خود می‌کشد و با تشت‌های آبی که درون یا زیر آن تعبیه شده، هوا را خنک و سبک کرده و آن را به داخل هدایت می‌کند که در تعدیل دما نقش مؤثری دارد، از طرف دیگر هم با شکل گرفتن مکش در آن،هوای گرم و آلودگی به بیرون از خانه هدایت می‌شود.

ساختمان اداری گمرک خمیر به موزه دریایی تبدیل می‌شود

بادگیرهای بندرپل خمیر شناسنامه دار می‌شوند

فرماندار خمیر همچنین در بازدید از ساختمان گمرک این شهر گفت: مقرر شده پس از انتقال ساختمان اداری گمرک به مجتمع بندری با مشارکت میراث فرهنگی و شهرداری از این مکان تاریخی به عنوان موزه دریایی گمرک استفاده شود.
خواستار ادامه داد: بازسازی ساختمان اداری گمرک با نظارت میراث فرهنگی انجام شود و این مکان به دلیل قدمت و تاریخچه‌ای که دارد می‌تواند جهت مقاصد گردشگری از آن استفاده کرد.

مطالعه ثبت ملی بافت تاریخی بندرخمیر انجام شده است

بادگیرهای بندرپل خمیر شناسنامه دار می‌شوند

فرماندار خمیر همچنین در خصوص ثبت بافت تاریخی بندر خمیر نیز گفت: مطالعه بافت تاریخی این شهر انجام شده و باید پروسه اداری جهت ثبت آن انجام شود.
خواستار بیان داشت: بندرخمیر دارای بناهای تاریخی ثبت شده و دارای قابلیت ثبت است.

احداث کمپینگ گردشگری در مسیر اسکله بندرپل خمیر

فرماندار خمیر در ادامه با اشاره به احداث کمپینگ گردشگری در مسیر اسکله بندرپل گفت: باتوجه به حجم زیاد مسافر از بیشتر نقاط کشور در این مسیر، ایجاد کمپینگ گردشگری در این نقطه از شهر می‌تواند علاوه بر توسعه ظرفیت‌های گردشگری، باعث اشتغالزایی در بندرپل شود.
خواستار افزود: قرار است شهرداری بندرپل برای ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه گردشگری در این نقطه ،در چند مرحله طرح را آماده و به میراث فرهنگی و گردشگری ارایه کند.
بندرخمیر دارای جنگل‌های حرا، آثار و بافت تاریخی با قابلیت ثبت ملی است که در صورت تحقق می‌تواند به رونق بیشتر گردشگری و اقتصاد بندر خمیر کمک کند.
شهرستان خمیر در ۷۵ کیلومتری شرق هرمزگان واقع شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها