ساداتیان: مصوبه مجلس کمک به منافع آمریکا، اسرائیل و عربستان است

یک دیپلمات سابق کشورمان گفت: ممکن است با بایدن و تیم او هم دچار تعارضات و مشکلاتی باشیم ولی اینکه دست دولت و نظام را ببندیم نشأت گرفته از تحلیل‌های ذهنی غلطی است که دارد از جاهایی تزریق می شود.

ساداتیان: مصوبه مجلس کمک به منافع آمریکا، اسرائیل و عربستان است

دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم ها کمک به منافع اسرائیل و عربستان است، گفت: به اعتقاد من نشأت گرفته از تحلیل های ذهنی غلطی است که دارد از جاهایی تزریق می شود. هیچ کشوری به این شکل قانونی دست حاکمیت و دولت خود را برای بهتر شدن اوضاع نمی بندد.

سیدجلال ساداتیان در گفت و گویی در خصوص طرح مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها»، اظهار داشت: الآن آقای بایدن ابراز تمایل کرده که به برجام برگردد و قاعدتا بخشی از تحریم ها و یا همه تحریم هایی که ترامپ در این رابطه برقرار کرده را ملغی کند. لازمه این موضوع فرآیندی است که باید صورت بگیرد.
این دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد: اگر ایالات متحده به برجام برگردد، در کنار سایر اعضا می تواند مذاکرات خودش را داشته باشد. رهبری هم اظهار نظر کرده اند که اگر در قالب برجام باشد، بیایند و مذاکره کنند. عده ای به گمان این هستند که ممکن است آمریکایی ها در آن مرحله خواسته های دیگری را مطرح کنند و بخواهند در برجام تجدید نظر کنند و برخی از مواد برجام هم بخواهد تغییر کند. این فرآیند با آنچه که مجلس تصویب کرده متوقف خواهد شد.

مصوبه مجلس کمک به منافع آمریکا، اسرائیل و عربستان است

وی تأکید کرد: اسرائیل و عربستان بالا و پایین پریدند و پمپئو به عربستان آمد و نتانیاهو با وزیر امنیتش شبانه به عربستان آمد تا تدارکاتی کنند که جلوی بایدن را بگیرند. به نظر من با طرحی که مجلس تصویب کرد خود ما به آنها کمک کردیم. قاعدتا در بُعد سیاست خارجی هماهنگی های شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیر است. ولی وضعیتی که دارد ایجاد می شود دست دولت و نظام را می بندد در اینکه بتواند شرایط موجود را تغییر بدهند.

ساداتیان افزود: ممکن است با بایدن و تیم او هم دچار تعارضات و مشکلاتی باشیم ولی اینکه دست دولت و نظام را ببندیم و اجازه تحرکات لازم را به آنها ندهیم و اینکه در جهت حفظ منافع ملی کشور تلاش های لازم صورت نگیرد، به اعتقاد من نشأت گرفته از تحلیل های ذهنی غلطی است که دارد از جاهایی تزریق می شود. هیچ کشوری به این شکل قانونی دست حاکمیت و دولت خود را نمی بندد.

اینکه چه کسی این تحلیل ها را به اینها می دهد جای ابهام بسیار دارد

وی در خصوص ارتباط تصویب این طرح با تحرکات اصولگرایان برای انتخابات سال 1400 نیز گفت: تحلیل آنها این است که اگر الآن مذاکراتی صورت بگیرد می تواند به نفع اصلاح طلبان و یا گروه میانه رو تمام شود و اینها برای ریاست جمهوری آینده موقعیت پیدا می کنند. اما باید از آنها پرسید که اگر دولت مطلوب شما بر سر کار بیاید، از کجا می دانید او می تواند این وضعیت را ادامه بدهد و مذاکره کند؟ معلوم نیست که چنین شرایطی برای او مهیا باشد.

این تحلیلگر مسائل بین المللی تأکید کرد: این وضعیت می تواند اوضاع را بسیار متغیر کند. ضمن اینکه اصلا معلوم نیست چیزی که از آن نگران هستید اتفاق بیفتد و جریان مورد نظر شما رأی نیاورد. چرا به فکر منافع ملی و منافع مردم و حتی یک روز جلوتر هم درصدد حل و جبران شرایط سخت مردم نیستید و از موقعیت هایی که فراهم شده و می شود به نفع مردم استفاده کنید؟ اینها جای ابهامات بسیاری دارد در تحلیلی که این آقایان دارند بر اساس آن عمل می کنند. واقعا اینکه چه کسی این تحلیل ها را به اینها می دهد و اینها را به این سمت هدایت می کند جای ابهام بسیار دارد.

با تصویب این طرح مجلس به دورانی بر می گردیم که شش قطعنامه سازمان ملل علیه ما تصویب شد

وی یادآور شد: با تصویب این طرح مجلس به دورانی بر می گردیم که شش قطعنامه سازمان ملل علیه ما تصویب شد و قطعنامه 1929 به سمت اجرایی شدن رفت. یعنی آنچه که ترامپ تلاش کرد وحدت مجموعه دنیا را علیه ما به دست بیاورد و یک هماهنگی در دنیا ایجاد کند که به موجب آن تحریم های وضع شده علیه ایران بر اساس قطعنامه های سازمان ملل باشد و موفق نشد. تحریم های او ظالمانه و یک طرفه بود که باعث انزوای او شد. اما این کاری که ما داریم انجام می دهیم به او کمک می کنیم که این هماهنگی و وحدت را در شورای امنیت ایجاد کند و قطعنامه هایی را علیه ما به تصویب برسانند.

ساداتیان تأکید کرد: ممکن است چین، اروپایی ها و حتی روسیه هم در این موضع قرار بگیرند که قطعنامه های جدیدی علیه ایران تصویب کنند. ادامه این قطعنامه ها فقط تحریم نیست و می تواند به ماده 42 منشور ذیل فصل هفتم منجر شود و اقدام نظامی متحد علیه کشور را شکل بدهد. ممکن است در آن شرایط دیگر کشور از اوضاعی که ترامپ نتوانست از آن بهره بگیرد برخوردار نباشد. ترامپ خیلی دلش می خواست این اتحاد را فراهم کند تا دست به یک اقدام نظامی بزند ولی تابع شرایطی که برجام بسیار به آن کمک کرد آمریکا علی رغم تلاش های اسرائیل و عربستان نتوانست به گزینه نظامی فکر کند؛ در آن شرایط ممکن است این اتفاق بیفتد.

آقایان نگران این هستند که اگر مذاکراتی صورت بگیرد در این مذاکرات چه اتفاقی می افتد

وی ادامه داد: چرا خود ما داریم به این روند کمک می کنیم؟ چرا خود ما داریم در این جریان حرکت می کنیم؟ آقایان نگران این هستند که اگر مذاکراتی صورت بگیرد در این مذاکرات چه اتفاقی می افتد. اگر در قالب برجام گفت و گویی صورت بگیرد، آن وقت ما مطالبه گر هستیم و درخواست هایی داریم و طلبکار لغو تحریم های یک طرفه هستیم. ولی اگر برعکس شود و در قالب قطعنامه های شورای امنیت علیه اقدامات ایران صورت بگیرد و پرونده ایران را امنیتی کنند، هم امنیت ملی و هم منافع ملی ما به خطر می افتد.

این دیپلمات سابق کشورمان گفت: من تعجب می کنم که واقعا در میان تصویب کنندگان این طرح کسی نبود که یک تحلیل درست به آنها ارائه کند؟ کسی نبود که یک راهکار منطقی به آنها ارائه کند که دارند به این سمت و سو حرکت می کنند؟

منبع: جماران

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • اکبر
    0

    برای غرب زندگان بله ولی برای عامه ملت نه دقیقا درسته یا نکن با فیلبانان دوستی یا بنا کن خانه ای درخورفیل.

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      عامه ملت هرروز فقیرتر میشن و خب معلومه تنش ها که بیشتر بشه دلار بالا میره به نفع چه کسانی است

    • مهدی
      0

      واقعا متاسفم دلار اصلا ربطی به تنش نداره دست دولته فرمایشات استاد کلیدسازرو طی سه سال گذشته اگه دیده یا شنیده باشید به حرف من می رسید

    • میثم
      0

      اتفاقا دقیقا قیمت دلار ربط به تنش داره به دلیل اینکه وقتی تنش ها زیاد بشه جو روانی تو جامعه ایجاد میشه و حس عدم امنیت سرمایه گذاری سرمایه ها را می بره به سمت خرید دلار و سکه و خب معلومه با این اتفاق وقتی تقاضای دلار و سکه بالا بره قیمت دلار هم بالا میره و به تبع آن تورم و گرانی هم بیشتر میشه. فهمیدی عزیز

  • سید
    0

    ببند دهنت رو غرب زده، ترسوها و بزدلها حرف نزنند

  • کاربر ناشناس
    0

    این مصوبه مجلس بهانه به دست دشمن دادن است و هزینه برای کشور و ملت دارد

  • بی نام
    0

    ی عده ناقص عقل و نادان با تصویب ی لایحه ی بدون کارشناسی شده باز هیزم ب تنور دشمن ریختن تازه ی دو هفته بود ملت داشت نشانه های افت قیمت ها و آرامش روحس میکرد. این عقلای کل رو‌کی انتخاب کرده جای سوال داره....

  • فقرمطلق
    0

    ما هر چه می‌کشیم از دست شرقگرا های کمونیست میکشیم دلالان زالو صفت تمام عیار رانتخواری و اختلاس گران پوزه اینها را باید به خاک مالید

  • رضا
    0

    اقای ساداتیان هنوز تشویق به عقب نشینی میکنند اقای دیپلمات سابق این همه روحانی امتیاز داد صنایع هسته ایی را تعطیل کرد هوا فضا را نابود کرد چی گیر این مملکت امد تا ما غنی سازی را با لای ۲۰ در صد نبریم غرب عقب نشینی نمی کند شما باز تجویز می کنید ما از نقطه قوتمان استفاده نکنیم البته تو ژن شما اصلاح طلبها نوکری غرب نهفته است خواهش میکنم افاظه نکن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها