توسعه صادرات خرمای خوزستان نیازمند توجه ویژه جهادکشاورزی است

نماینده مردم بهبهان و آغاجاری با انتقاد از نبود برنامه ریزی لازم از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه و صادرات خرما گفت: برای حل مشکل محصول خرما، با پیگیری ۱۰۰ نماینده تاسیس اداره نخیلات جهادکشاورزی را پیشنهاد دادیم.

توسعه صادرات خرمای خوزستان نیازمند توجه ویژه جهادکشاورزی است

محمدطلا مظلومی اظهار داشت: خوزستان رستنگاه اصلی محصول خرما است و انواع مرغوبی مانند خرما خاصی، کبکاب و برهی دارد.

وی افزود: این محصول استراتژیک خوزستان متاسفانه نادیده گرفته شده و نخل‌های خوزستان و بویژه بهبهان که می‌تواند نقش مهمی در گردش اقتصادی استان داشته باشد مورد توجه قرار نگرفته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این که یکی از ضعف‌های وزارت‌خانه کشاورزی نداشتن متولی و اداره مستقل و ویژه در حوزه تولید خرما بیان کرد: استقرار یک اداره مستقل بعنوان نخیلات می‌تواند طرح و ایده‌های خوبی را برای عرضه بهتر و بیشتر این محصول جمع آوری کرده و آن را اجرایی کند.

وی با انتقاد از عملکرد سنتی و روتین این وضعیت و نداشتن نگاه صاداراتی به محصول خرما گفت: وزارت خارجه ما می‌تواند از طریق کارداری‌ها و سفارت‌خانه‌ها خرما را به کشورهای مختلف معرفی و صادر کند که متاسفانه این موضوع هم جایی در محل اعراب ندارد.

مظلومی تصریح کرد: بخشی از این موارد می‌تواند با تاسیس اداره کل نخیلات مرتفع شود به همین دلیل با طرح موضوع در مجلس و امضاء 100 نماینده دیگر پیگیر تاسیس اداره مذکور در جهادکشاورزی هستیم.

وی ادامه داد: برداشت سالانه قریب به 190 هزار تن خرما در خوزستان جدیت موضوع را روشن می‌کند که لازم است پیگیری‌های مداومی در این‌باره انجام گیرد.

75 رقم خرما در استان تولید می‌شود که بیشترین سطح زیرکشت خرما در مناطق شادگان، آبادان، خرمشهر، ماهشهر و بهبهان است و حدود 60 کارگاه فرآوری و بسته‌بندی این محصول نیز در استان فعال هستند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها