استاد دانشگاه شهید بهشتی:

برای نامزدی در انتخابات، لازم نیست با منافع ملی بازی کنیم

یک استاد دانشگاه با اشاره به تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: تصمیم‌گیری در مورد اجرا یا عدم اجرای پروتکل الحاقی در اختیار مجلس نیست. بنابراین اقدام نمایندگان بیشتر با اهداف سیاسی و تبلیغاتی انجام شده است.

برای نامزدی در انتخابات، لازم نیست با منافع ملی بازی کنیم

مجلس سه شنبه ۱۱ آذر، کلیات و بخش‌هایی از جزئیات طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را با ۲۵۱ رای مثبت به تصویب رساند؛ رئیس مجلس این مصوبه را پیغام پایان بازی یکطرفه برای دشمن قلمداد کرد. یک فوریت این طرح ۱۲ آبان ماه امسال در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود. در هدف توجیهی این متن، مسأله عمل نکردن به تعهدات برجامی توسط اروپا و خروج آمریکا از برجام مورد توجه قرار گرفته و در بند هفت این طرح آمده: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، گزارش دقیق اقدامات انجام شده از جانب طرف های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای تعهداتشان وفق برجام و رفع کلیه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید و چنانچه طرف های مقابل برجام به اجرای تعهدات خود در برجام بازگشته باشند، دولت مکلف است پیشنهاد اقدام متقابل ایران در بازگشت به تعهدات برجامی را به مجلس ارائه کند. این پیشنهاد ظرف مدت حداکثر یک ماه در مجلس تصمیم گیری خواهد شد.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت در کنفرانس خبری ۱۱ آذر، از مخالفت دولت با این طرح مجلس خبر داده و گفت: ما قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در اختیار داشتیم اما همچنان ذیل سخت ترین تحریم های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم.
وی در مورد طرح مجلس گفت: به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه های هسته ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فرا قوه ای بوده است هیچ نهاد و قوه ای به تنهایی نمی تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می رسد مجلس هم نمی تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیتهای قانونی، ملاحظات و مصلحت های ملی توجه خواهد شد.

ربیعی با بیان اینکه آنچه در عنوان طرح نمایندگان آمده، برداشتن تحریم‌ها است، گفت: انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و همین‌طور عدم اجرای پروتکل الحاقی، منجر به دائمی شدن تحریم‌ها می‌شود؛ در این‌صورت به مذاکرات هسته ای و برجام نیازی نمی‌بود. تا قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در اختیار داشتیم اما همچنان ذیل سخت‌ترین تحریم های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم. وی اضافه کرد: بنابراین اگر هدف از طرح آنطور که در عنوان آن آمده «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» باشد، براساس تجربه‌های پیشین، این طرح که شامل کیفیت غنی سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی است، کمکی به لغو تحریم‌ها نمی‌کند.خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به مصوبه مجلس یادآوری کرده که در این طرح به نظرات وزارت خارجه توجه نشده است. برای بررسی بیشتر این طرح دو فوریتی، با «علی بیگدلی» استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل گفتگو کردیم که در ادامه آن را می خوانید:

تاثیر گذار نبودن این طرح در راهبردهای سیاست خارجی

«علی بیگدلی» استاد روابط بین‌الملل با اشاره به طرح مجلس گفت: این طرح هیچ تاثیری در مورد راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ندارد چرا که مساله‌ای که مجلس در مورد آن تصیم گیری کرده در حوزه اختیارات نمایندگان نیست. مجلس هم قبلا دست به چنین اقداماتی زده که بدون اثر بوده و بیشتر به نظر من اقدام امروز نمایندگان یک واکنش عاطفی به ترور شهید "فخری زاده" است و جنبه مبارزه انتخاباتی و سیاسی دارد. مجلس نمی‌تواند در حوزه‌ای تصمیم گیری کند که در اختیار شورای عالی امنیت ملی و رهبری است. بنابراین به نمایندگان توصیه می‌کنم حداقل در حوزه سیاست خارجی که با منافع ملی کشور گره خورده دست از کارهای تبلیغاتی و نمایشی بردارند.

رفتار مجلس منطق سیاسی ندارد

بیگدلی با بیان اینکه به هیچ وجه توقف اجرای پروتکل الحاقی به نفع ایران نیست، گفت: این امر به هیچ وجه به صلاح نیست و من اطمینان دارم جمهوری اسلامی هم قدم در این مسیر نخواهد گذاشت چرا که این اتفاق به معنی تشدید مشکلات کشور در فضای بین‌المللی است. اگر ما دست به توقف اجرای پروتکل الحاقی بزنیم، پرونده ایران از آژانس به شورای امنیت منتقل می‌شود و این شورا ایران را تحت فشار خواهد گذاشت و با پاسخ منفی ایران پرونده ما ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد مطرح خواهد شد. این نکته به معنی تحریم‌های جهانی و بین‌المللی علیه ایران است و در نهایت مجوز حمله نظامی علیه ایران صادر خواهد شد. این کار بسیار اشتباهی است و حتی چین و روسیه را در کنار آمریکا علیه ما قرار خواهد داد.

این کارشناس علوم سیاسی با غیر تخصصی خواندن اقدام مجلس بیان داشت: این اقدام آنطور که از ظواهر آن پیدا است به خاطر اهداف سیاسی و انتخاباتی انجام شده است؛ تا با فضاسازی دولت روحانی را تضعیف کنند. اما نمایندگان باید توجه داشته باشند که برای تامین منافع خود نباید امنیت ملی کشور را به خطر بیندازند. اگر آقای قالیباف می خواهد در انتخابات ثبت نام کند نیازی به بازی کردن با موضوعات حساس سیاست خارجی نیست. رفتار امروز مجلس هیچ منطق سیاسی ندارد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامات برخی نمایندگان تلاش برای جلوگیری از احیای برجام است یا خیر هم گفت: طرح مجلس دوماهی است که مطرح شدهو دقیقا هم منطبق با زمان حضور بایدن در کاخ سفید است. بنابراین این تحلیل چندان دور از ذهن نیست. برخی افراد از احیای برجام احساس خطر کرده و نگران هستند در انتخابات سال بعد از این مساله دچار ضرر شوند بنابراین با اسم لغو تحریم‌ها دوست دارند که تحریم‌ها استمرار پیدا کند تا رقبای سیاسی آن‌ها قوت نگیرند. اگر واقعا نمایندگان دلسوز مردم هستند ببینند که در زمان دولت قبل وقتی همین مسیر طی شد در نهایت ما به کجا رسیدیم و در چه وضعیتی قرار گرفتیم.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • منصف
    0

    شما چطور استاد دانشگاهی هستید که نمی‌دانید این قانون خلاف شرع و قانون اساسی نیست ،وفتی که شورای نگهبان وشورای امنیت ملی کشور هردو آن را تایید کرده اند،پس کی مخالف است آنهایی که از بستن دست پای صنعت هسته‌ای ودانشمندان هسته ای خوشحال می شوند؟ پس لطفاتحلیلهایتان رابرای خودتان نگه دارید شاید روزی به دردتان بخورد!!!!

  • هه‌هه
    0

    این‌جایزه‌لپ‌لپ‌چه‌میگه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها