وضعیت گردشگری در ایران به چه شکل است؟/ بهین صنعت یاب پاسخ می‌دهد

میهن عزیزمان ایران، کشوری است با اقلیم چهار فصل و مملو از فضا های بکر و دست نخورده.

وضعیت گردشگری در ایران به چه شکل است؟/ بهین صنعت یاب پاسخ می‌دهد

از آن طرف ایران با تاریخچه ای غنی از سلسله ها و دوره های مختلف دارای نشانه هایی از گذشته دور در جای جای خود است. همه این ها دست به دست هم میدهد تا وضعیت گردشگری ایران پر باشد از فرصت های مختلف که در این مطلب به مرور اجمالی بر آن میپردازیم.

گردشگری چیست و چه نوع مراکز تفریحی میتوان تاسیس کرد ؟

ابتدا باید گفت که گردشگری از مهمترین بخش های اقتصادی هر کشور است. به شکلی که تاثیر بسیار زیادی بر اشتغالزایی و ارز آوری داخلی داشته و در توسعه کشور کمک شایانی می کند. در دهه های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی آسان تر به مناطق تفریحی اکنون میبینیم که گردشگری به یکی از مهمترین عامل های رشد اقتصادی تبدیل شده است که برای مثال کافیست به کشور ترکیه نگاه کنید.

در عرصه بین الملل کمتر پیش می آید که کشوری دارای جذابیت های گردشگری مختلف باشد. برای مثال کشور های آفریقایی برای طبیعیت و حیات وحش بینظیر، روسیه بابت زمستان های کم نظیر و مصر بابت تاریخچه ارزشمند مقصد توریست ها قرار میگیرند. اما ایران عزیزمان همانطور که بالاتر گفته شد با شرایط منحصر به فرد میتواند تمامی اقشار مختلف صنعت توریسم را جذب کند. در زیر تعدادی از موارد مهم گردشگری ایران ( برطبق طرح توجیهی گردشگری ) را برای شما آورده ایم.

- طبیعت چهار فصل

- طبیعت زیبا ( از کویر تا دریا و جنگل )

- امنیت مطلوب

- آثار تاریخی مختلف ( تخت جمشید و … )

- مهمان نواز بودن مردمان ایرانی

- جاذبه های بکر و دست نخورده ( جزابر استان هرمزگان )

- خدمات ارزان تر نسب به شاخص های جهانی

- وجود مراکز مذهبی

- دسترسی آسان و راحت به مناطق مختلف

پتانسیل های گردشگری ایران به قدری زیاد است که حتی اگر از ورود توریست خارجی چشم پوشی کنیم و صرفا بروی خدمات رسانی به گردشگران داخلی تمرکز کنیم باز هم شاهد رشد شاخص های اقتصادی هستیم و میزان اشتغال زایی به طرز چشمگیری افزایش میابد.

برررسی صنعت گردشگری ایران در سال های اخیر

در طرح توجیهی تهیه شده توسط کارشناسان بهین صنعت یاب آمده است که ایران در سال ۲۰۱۸ دومین مقصد صادراتی رو به رشد بوده است و با رشد بیش از ۵۰ درصد در تعداد توریست های ورودی از کشور هایی مثل نپال، مصر، گرجستان و … در رتبه بالاتری قرار گرفته است. طرح توحیهی گردشگری خود به معنای مطالعه بروی جاذبه های طبیعی همانند دریاچه طبیعی، رودخانه ها، چشمه ها، آبشار ها، جنگل و … هست. این بررسی موجب شناخت فرصت ها و تهدید ها و در نهایت تهیه مدل مالی-اقتصادی می شود و لذا اهمیت آگاهی از وضعیت فعلی صنعت گردشگری در داخل و خارج از منطقه بسیار پر ارزشمند است.

دولت ایران نیز با توسعه زیر ساخت های لازم برای گردشگری همانند حذف ویزای ۹۰ روزه برای گردشگران خارجی، ایجاد سرویس های اقامتی استاندارد با هزینه مناسب به این اتفاق کمک شایانی کرد. وجود ۲۴ جاذبه گردشگری ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، ۶۰۰ موزه فعال و ۳۴۰۰۰ جاذبه گردشگری ثبت شده از مهمترین عوامل جذب توریست ها بوده است.

گردشگری در سال ۲۰۲۰

طبق آخرین آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سال 2020، به طور میانگین، بخش گردشگری به طور مستقیم در 4/4 % تولید ناخالص داخلی، 6/9 % بخش استخدام، 21/5 % در بخش خدمات، سهم داشته است.

با همه گیری ویروس کرونا سازمان گردشگری جهانی اعلام کرده است که این صنعت یا افت ۲۲ درصدی در تعداد گردشگر خارجی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ روبه رو شده است. این افت حتی تا مرز ۶۰ درصد هم رسید که عمده علت آن ناشی از تعطیلی کشور ها، فرودگاه ها و مقاصد گردشگری بوده است. اما با تلاش کشور های مختلف احتمال نجات کسب و کار های کوچک توسعه یافته از محل گردشگری احتمالا این پاندمی با کنترل بهتر افول خواهد کرد. به هر حال این صنعت جز حیاتی ترین محل های درآمد زایی برای بعضی کشورها است.

اما فعالیت در این صنعت نیازمند بررسی دقیق و همه جانبه هست. این صنعت رو به رشد نیازمند همت و تلاش در
همه عرصه ها است و میتوان حتی با کمترین امکانات در آن فعالیت کرد. فعالیت هایی از ایجاد محل اسکان همانند هتل و اقامتگاه گرفته تا محلی برای ارايه خدمات رفاهی و رستوران.

فعالیت های دیگر برای خدمت رسانی به گردشگران داخلی نیز انعطاف پذیر بودن این صنعت را نشان میدهد و میتواند در قالب مجموعه هایی همچون سفره خانه، کافی شاپ، مجتمع خدمات بین راهی، هتل بیمارستان و … فعالیت کرد. البته پیشنهاد میشود قبل از هرگونه اقدامی به بررسی دقیق و همه جانبه ایده بپردازید و برای داشتن دید تخصصی با کارشناسان شرکت دانش بنیان مشاوره فنی و مهندسی بهین صنعت یاب مشورت نمایید.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها