کشیش آمریکایی: خواستار برچیده شدن تحریم‌های ایران هستیم

عضو کمیته مرکزی کلیسای مسیحیت منونایت با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران گفت از دولت بایدن خواسته‌ایم که این تحریم‌ها را که به مبارزه با کرونا در ایران آسیب زده است، بردارد.

کشیش آمریکایی: خواستار برچیده شدن تحریم‌های ایران هستیم

کشیش "داگ هاستر" روز چهارشنبه در گفت‌وگویی درباره تلاش‌های وی و گروه آمریکایی "لوک 10" برای کمک به مبارزه با همه‌گیری کرونا در ایران، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: نخست اینکه به مردم ایران، ترور غم‌انگیز و جنایتکارانه پروفسور فخری‌زاده را تسلیت عرض می‌کنم. به نظرم گفت‌وگوی مستقیم میان مردم ایران و آمریکا بسیار مهم است تا به درک مشترکی برسند و به جریان‌ها، افراد و دولت‌هایی که به دنبال تفرقه‌افکنی هستند، اجازه ندهند تضاد میان مردم را تشدید کنند.

این فعال صلح‌طلب با اشاره به فعالیت‌های گروه لوک10، ادامه داد: سازمان ما که چندین ماه پیش بنیانگذاری شد، در جهت کمک‌های پزشکی برای کووید 19 به ایران فعال بوده است. ما درباره تاثیر کووید 19 بر ایران در روزنامه ها و مجلات آمریکا مقاله و دیدگاه منتشر کرده‌ایم. تحریم‌های آمریکا کار مقابله با کرونا را برای دولت و هلال احمر ایران بسیار سخت و پیچیده کرده است.

هاستر اضافه کرد: برای همین، یک گروه از مسیحیان آمریکا دور هم گردآمدند تا کمک‌هایی برای مبارزه با کرونا به ایران بفرستند. ما تا کنون دو محموله حدود چهل و سه هزار دلار وسایل پزشکی به ایران فرستادیم.

وی افزود: ما به عنوان یک سازمان مذهبی و نه سیاسی، به گفت‌وگو میان ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها باور داریم. به باور ما، نوع بشر همه برابر زاده شده‌اند، ما نمی‌توانیم بپذیریم که حکومت ما، ایران را دشمن بخواند و وظیفه داریم که با مردم ایران گفت‌وگو برقرار و درک بهتری از هم پیدا کنیم.

نشست مجازی باحضور آیت الله محقق داماد

عضو کمیته مرکزی کلیسای منونایت خاطرنشان کرد: روز سوم دسامبر سازمان ما نشست مجازی با عنوان "همسایه من کیست؟" با مشارکت همکاران ایرانی برگزار خواهد کرد که به گفت‌وگو میان ادیان ابراهیمی در دوران بحران کرونا اختصاص دارد.

وی یادآور شد: سخنرانان این نشست، آیت الله محقق داماد، خاخام گادلی و اسقف چاین از آمریکا هستند. ما یک مسلمان، یهودی و مسیحی را گردهم می‌آوریم تا درباره اینکه چگونه در دوران همه‌گیری بیماری به هم می‌توانیم رسیدگی و کمک کنیم، سخن بگویند.

هاستر که نماینده گروه کاتولیک "صلح بین‌الملل مسیحیت" در سازمان ملل نیز هست، گفت: اعضای سازمان ما با مقام‌های دولت ترامپ و تیم بایدن تماس داشته و برای آنها روشن کرده‌اند که ما تحریم‌ها را، بویژه در دوران همه گیری کرونا، غیر اخلاقی می‌دانیم و با آن مخالفیم.

وی افزود: ضروری است که دولت ایالات متحده، تحریم‌ها را به پایان برساند و به برجام بازگردد. این توافقی بسیار خوب بود که تنش‌ها میان ما و ایران را پایان می‌داد و درهای اقتصاد ایران را بر روی جهان می‌گشود.

تحریم کمک انسان دوستانه

این کشیش آمریکایی در پاسخ به این پرسش که مقام‌های دولت ترامپ مدعی هستند که بخش‌های پزشکی و دارویی از تحریم‌ها معاف هستند، گفت: باید به شما بگویم که پنج ماه پیش که گروهی از مسیحیان دور هم گردآمدند تا برای موضوع کرونا در ایران کمک گردآوری و ارسال کنند، ما دریافتیم که تقریبا هیچ نهادی در ایالات متحده وجود ندارد که با ایران کار کند.

هاستر اظهار کرد: تمام گروه‌هایی که فعالیت بشردوستانه و پزشکی با ایران انجام می‌دادند، به دلیل دشواری‌های تحریم، به ویژه تحریم بانکی، به فعالیت‌های خود پایان داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: برای ارسال کمک، نیاز به مجوزهای گوناگون از وزارت خزانه داری و تجارت دارید تا به شما اجازه دهند. تنها گروهی که این مجوزها را دارد، "مادران مخالف فقر" است و دیگر سازمان‌ها با دشواری‌های شدیدی برای دریافت مجوز روبرو می‌شوند.

این فعال صلح در آمریکا تصریح کرد: با اینکه تحریم‌ها روی کاغذ می‌گویند که مانعی بر سر کمک های انسانی نیستند، اما در عمل اینگونه نیست.

معنویت فرهنگ ایرانی

هاستر تصریح کرد: کمیته مرکزی منونایت که وابسته به کلیسای منونایت است و در راستای گسترش صلح فعالیت می‌کند، از 20 سال گذشته در ایران فعالیت‌هایی داشته است که به دوره کمک به زلزله زدگان بم باز می‌گردد. این نهاد، همچنین در راستای تبادل دانشجو میان دو کشور فعالیت کرده است. من به عنوان نماینده این کمیته از شهر قم ایران بازدید کرده و به دیگر شهرهای ایران هم رفته‌ام.

وی ادامه داد: 10 سال پیش که دولت آمریکا موضع بسیار خصومت‌آمیزی علیه ایران گرفته بود، وقتی در آن شرایط در ایران بودم، مهمان‌نوازی مردم از من بسیار دوستانه، خیلی دوستانه تر از بقیه کشورهای خاورمیانه بود. مردم من را به خانه خود دعوت می‌کردند و با اینکه از دیدن یک آمریکایی شگفت‌زده بودند، مهمان‌نوازی بسیار گرمی از من داشتند. گویی که میان فرهنگ ما و ایرانی‌ها نوعی اشتراک وجود دارد.

عضو کمیته مرکزی کلیسای منونایت اضافه کرد: چیزی که من را در ایران شگفت زده کرد، این بود که بسیاری از قهرمانان ملی ایران، شاعران هستند. در بیشتر جاهای جهان، قهرمانانشان چهره‌های نظامی هستند. در ایران، مجسمه‌های سعدی و رومی (مولانا) و دیگر شاعرانِ برجسته است که به چشم می‌خورد. این برای من نشانه وجود معنویتی خاص در فرهنگ ایرانی است که بسیار آن را می ستایم.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • قلندر
    0

    این آمریکایی سگش شرف دارد به خیلی از ریاکاران داخلی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها