دلار یک کانال عقب رفت

دلار بالای ۲۶ هزار تومان باقی نماند، خط حساسی که عبور از آن برای بسیاری از معامله‌گران به معنای ورود دلار به فاز افزایشی خواهد بود.

دلار یک کانال عقب رفت

روز چهارشنبه، اسکناس آمریکایی از همان ابتدای روز با فشار فروش مواجه و افزایش عرضه موجب شد که اسکناس آمریکایی ساعت ۳ بعدازظهر روی عدد ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان قرار بگیرد.

به گفته فعالان، برخی معامله‌گران از خرید روزهای قبل سودگیری کردند و این موضوع موجب عقب‌نشینی قیمت در بازار ارز شد. در بازار سکه، قیمت سکه امامی در ابتدای روز بالای ۱۲ میلیون تومان نوسان کرد. با این حال، به سرعت جهت قیمت‌ها در این بازار هم عوض شد و حدود ساعت ۳ بعدازظهر این فلز گرانبها با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که ۵۰ هزار تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود. یکی ازعواملی که موجب شد بهای سکه نسبت به دلار افت زیادی را تجربه نکند، افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود که تا ساعت ۳بعدازظهر در نزدیکی محدوده هزار و ۸۳۰ دلاری نوسان می‌کرد. اونس طلا در روز چهارشنبه تا حدی به‌عنوان ضربه‌گیر بازار سکه فعالیت می‌کرد.

پس از ساعت ۳ بعدازظهر نوسانات کاهشی در بازار ارز و سکه ادامه داشت و این مساله می‌تواند روند بازار در روز جاری را تحت تاثیر قرار دهد.

چرا مرز ۲۶ برای بازار اهمیت دارد؟

تحلیلگران فنی بارها اشاره کرده‌اند که مرز ۲۶ هزار تومانی در تعیین جهت آینده بازار نقش اساسی دارد. از نگاه آنها، وقتی قیمت دلار بالای این خط تثبیت شود، به معنای آن است که بازار وارد فاز افزایشی شده است و در آن صورت معامله‌گران با اطمینان بیشتری اقدام به خرید دلار می‌کنند و سعی خود را روی هدف ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان متمرکز خواهند کرد. با این حال، در آذرماه، قیمت دلار تنها دو روز توانسته است بالای سطح ۲۶ هزار تومان نوسان کند و هر دو بار بلافاصله به کانال پایین‌تر بازگشته است. این موضوع نشان می‌دهد که تمایلات افزایشی در ماه آخر پاییز تا الان نتوانسته‌اند خود را به بازار تحمیل کنند.

دلیل عقب‌نشینی معامله‌گران ارزی

افزایش ارزش روز سه‌شنبه دلار بیشتر به واسطه اخبار سیاسی و جوسازی پیرامون آن بود. با این حال، تاثیر این خبر هم روز چهارشنبه تخفیف یافت. چرا که برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند، مجلس دو ماه فرصت داده است که اگر کشورهای طرف توافق هسته‌ای تعهدات خود را اجرا نکنند، ایران هم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. از نگاه برخی معامله‌گران این خبر از جهت فرصت دو ماهه اهمیت داشت. در صورتی که خواست مجلس توسط شورای نگهبان تایید شود، احتمالا کار توقف تعهدات ایران به پس از آغاز به کار دولت بایدن انتقال خواهد یافت و در آن جا چنین فرصتی از نگاه این گروه وجود دارد که اختلافات ایران و طرف‌های مقابل، قبل از گسترده‌تر شدن به سمت و سوی چاره‌اندیشی هدایت شود.

نگاه‌های متناقض به آینده بازار

عده‌ای باور دارند بازار نسبت به اخبار مجلس نه واکنش افزایشی داشته است و نه واکنش کاهشی. از نگاه آنها، نوسانات روزهای اخیر شدت پیدا کرده است، چراکه نسبت به آینده بازار دیدگاه‌های متناقضی شکل گرفته و بخش زیادی از آن به دلیل فضای کلی است که در اقتصاد ایران توسط معامله‌گران مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال، گروهی باور دارند با توجه به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا حداقل فشار حداکثری ادامه نخواهد یافت و با راحت‌تر شدن دسترسی به درآمدهای ارزی، نوسانات نرخ ارز کاهش پیدا خواهد کرد. در مقابل، دسته دیگری عنوان می‌کنند تورم و نقدینگی هم چنان در اقتصاد ایران در سطوح بالایی قرار دارند و تنها با انتظارات روانی نمی‌توان قیمت‌ها را پایین نگه داشت. از نگاه آنها نقطه‌ای که بازار در شرایط کنونی در آن قرار دارد، تعادلی است و زمانی که بازار کاهش بیشتری را تجربه می‌کند، با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد. به باور آنها، برخی فعالان بازار با توجه به شرایط کلی اقتصاد اعتقاد دارند که سطوح کنونی کف قیمت هستند و هر اتفاق منفی می‌تواند قیمت‌ها را در جهت افزایشی حرکت دهد.

با این حال، افراد بسیاری در بازار با این دیدگاه موافق نیستند. این گروه همچنان باور دارند دلار با اضافه ارزش مواجه است و در صورتی که کمی سطح درآمدهای ارزی و دسترسی به آنها بهبود پیدا کند، شانس افت قیمت به زیر مرز ۲۰ هزار تومانی هم وجود دارد. گروهی از آنها عنوان می‌کنند قیمت دلار در سال‌های اخیر رشد چند برابری را تجربه کرده است و همین عامل باعث می‌شود که با عبور از تحریم‌ها، بتوان انتظار افت شدیدتر قیمت‌ها را داشت.

تعطیلات و تردید در بازار ارز

در شرایط کنونی، بازار دلار در یک دامنه مشخص ۲۴ هزار و ۵۰۰ تا ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان گرفتار شده است و تا زمانی که در این بازه قیمتی قرار دارد، نمی‌توان انتظار تغییر جهت مشخصی را داشت. گروهی عنوان می‌کنند بازار در دو هفته اخیر عموما تعطیل بوده است و به همین دلیل در شرایط تعطیل نمی‌توان دیدگاه مشخصی نسبت به آینده قیمت داشت. از نگاه آنها باید منتظر آغاز روند بازار در هفته آینده بود و پس از آن تصمیم گرفت که بیشتر در موقعیت فروش قرار گرفت یا خود را برای خریدهای بیشتر آماده کرد. آینده بازار به احتمال زیاد به سطح توان بازارساز برای تقاضای تجاری بستگی خواهد داشت. اگر فعالان احساس کنند که بازارساز ارز کافی برای پاسخگویی به تقاضای تجاری دارد، به احتمال زیاد دیگر به بازار هجوم نخواهند نیاورد. در این حالت باید صبر کرد و دید با باز شدن رسمی بیشتر صرافی‌ها و شرکت‌ها، میزان تقاضا چه تغییری خواهد داشت. در شرایط کنونی تنها نشانه از تقاضای تجاری در نرخ حواله درهم قابل‌مشاهده است که با وجود کاهش روز چهارشنبه همچنان خود را بالای مرز ۷ هزار تومانی حفظ کرد. گروهی هم باور دارند، تقاضای تجاری بسیاری از افراد تا آغاز به کار بایدن به تعویق خواهد افتاد.

در واقع آنها باور دارند در شرایطی که تا ابتدای بهمن‌ماه، دولت بایدن آغاز به کار می‌کند، بعید است کسی بخواهد برای خریدهای درازمدت خود را به زحمت و ریسک بیندازد.

دلار ۴۲۰۰ و نوسان ارزی

از عوامل دیگری که از نگاه فعالان به افت قیمت دلار کمک کرد، گفته‌هایی مبنی بر حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای بودجه سال بعد بود. در خبرها عنوان شده بود که پرداخت این ارز سرانجام به کالاهای اساسی متوقف خواهد شد. در نگاه اول، اثر این خبر برای بازار افزایشی به نظر می‌رسد، با این حال، واقعیت این است که حذف آن موجب می‌شود که دست دولت برای مداخله در بازار آزاد بسیار بازتر شود. در نظر بگیرید در سال‌های اخیر ارز زیادی برای تامین کالاهای اساسی با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شد و عملا اثر ضدتورمی خاصی هم به دنبال نداشت. فساد و رانت پیرامون پرداخت این ارز به اندازه‌ای بود که به نظر می‌رسد سرانجام از پرداخت آن عقب‌نشینی صورت گرفته است و این امر می‌تواند به ثبات بازار آزاد هم کمک کند. دولت می‌تواند ارز بیشتری را از این پس به بازار آزاد اختصاص دهد.

البته در یک صورت این خبر می‌تواند اثر افزایشی بر بازار داشته باشد و آن هم در شرایطی است که معامله‌گران احساس کنند، دولت به دلیل نداشتن ارز، پرداخت دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را متوقف کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    دلار را بدبخت روحانی بالا و پایین میکند نه این مصوبه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها