اشتغال، ازدواج و مناسب سازی معابر، سه چالش معلولان قزوینی

معلولان قزوینی برای حضور در جامعه با مشکلات زیادی روبه رو هستند اما مهم ترین این مشکلات اشتغال، ازدواج و مناسب سازی معابر است.

اشتغال، ازدواج و مناسب سازی معابر، سه چالش معلولان قزوینی

فرارسیدن روز جهانی معلولان یکبار دیگر تمامی توجه ها را معطوف به این قشر کرده است، قشری که نزدیک به ۱۰ درصد جامعه ایران را تشکیل می دهند و گلایه ها و دغدغه های بسیاری را برای یک زندگی حداقلی دارند.

حضور در کانون معلولان توانا و هم کلام شدن با تعدادی از معلولان بهترین روش برای شنیدن دغدغه های معلولان است، دغدغه هایی که گاهی اوقات به ناراحتی و عصبانیت هم می کشد و گاهی اوقات با کشیدن یک آه ساده به اتمام می رسد.
آنها تقریبا در تمامی موضوعاتی که به آنها مربوط می شود ناراحت هستند، از عدم اجرایی شدن قانون حمایت از معلولان که در سال ۹۶ تصویب شده است، از مناسب نبودن فضای شهری و مراکز دولتی، فرهنگی و ورزشی برای معلولان، از سختی های اشتغال، از مشکلات ازدواج و در نهایت از بی مهری ها و نگاه های نامطلوب شهروندان و مسوولان که آنها را تا سر حد کلافگی هم می کشاند ولی باز هم به سکوت آنها ختم می شود.
البته آنها معتقد هستند که اقداماتی هم برای آنها انجام شده است ولی این اقدامات حداقلی مشکلات آنها را برطرف نمی کند و معلولان را برای برطرف کردن نیازهای روزمره خود با مشکلات عدیده ای روبه رو کرده است.
در بین آنها کسانی پیدا می شود که معلولیت را به عنوان پایان زندگی خود قلمداد نکرده و با سختی ها زندگی کنار آمده اند، مانند تمام مردم تلاش می کنند و از قضا افتخارات و موفقیت های زیاد ورزشی، اجتماعی و تحصیلی هم کسب کرده اند.
و اما، با مسوولان درددل های زیادی دارند، آنها معتقد هستند که معلولیت بدترین اتفاقی است که می تواند برای یک انسان بیفتد، عنوانش، ازدواجش و زندگیش سخت است و تنها چیزی که می تواند او را آرام کند یک زندگی راحت در جامعه است، موضوعی که باید به دست مسوولان رقم بخورد و نیازمند تغییر نگاه آنها است.

اشتغال، ازدواج و مناسب سازی معابر، سه چالش معلولان قزوینی سرپرست کانون معلولان توانا اظهار داشت: روز جهانی معلولان فرصتی خوبی است که به مشکلات این قشر از جامعه رسیدگی شود ولی معلولان از رسانه ها و مردم انتظار دارند که توجه به این قشر معطوف به یک روز نشود و در تمام روزهای سال مطالبات آنها پیگیری شود.

شهناز رجبی گفت: معلولان برای زندگی روزمره خود با مشکلات زیادی روبه رو هستند ولی سه چالش اصلی و مهم آنها برای زندگی اشتغال، ازدواج و مناسب سازی معابر است که این سه موضوع نیازمند نگاه ویژه مسوولان است.

وی افزود: متاسفانه در هیچ ارگانی آنگونه که باید و شاید مناسب سازی رعایت نمی شود و حتی این مهم تا ورودی درب کانون معلولان توانا هم سرایت کرده و علی رغم پیگیری های متعدد، خیابان مقابل این کانون که پرددترین نقطه شهر برای معلولان است فاقد پل عابر پیاده است.

این مسوول اضافه کرد: بانک‌ها، دستگاه‌های دولتی، معابر عمومی، مراکز فرهنگی و ورزشی و حتی خود اداره کل بهزیستی استان قزوین مناسب‌سازی را به شکل درست خود رعایت نکرده و این موجب می‌شود همه هزینه‌های فرهنگسازی انجمن‌ها کانون هدر رفته و معلولان دوباره منزوی شوند.

رجبی با اشاره بحران شیوع ویروس کرونا در جامعه گفت: حضور در جامعه برای معلولان با توجه شیوع کرونا بسیار حادتر شده است و این ویروس زندگی اجتماعی و شخصی را برای معلولان بسیار سخت تر کرده، است.

وی با ارایه راهکارهایی برای کاهش مشکلات معلولان گفت: خوشبختانه در سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی قانونی را در راستای حمایت از معلولان تصویب کرد، قانونی نسبتا خوبی که متاسفانه هیچ کدام از بندها به خوبی اجرا نمی شود.

این مسوول افزود: این قانون در زمینه های مختلفی از جمله مناسب سازی، دسترس پذیری، تحرک و تردد، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، کارآفرینی و اشتغال، مسکن، فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی عمومی، حمایت های قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و حمایت های اداری و استخدامی و برنامه ریزی، نظارت و منابع مالی ورود کرده است که اگر اجرایی شود بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابد.

سرپرست کانون معلولان توانا گفت: در این قانون دستگاه‌های مختلفی مانند تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهزیستی، شهرداری، راه و شهرسازی، علوم پزشکی، صداوسیما و غیره نقش دارند که امیدواریم تمامی این دستگاه‌ها نسبت به اجرای آن اهتمام ویژه داشته باشند.

برنامه ویژه بهزیستی برا پیشگیری از معلولیت
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین نیز گفت : این سازمان با ارایه خدمات مختلف در زمینه ها بینایی، شنوایی، ژنتیک و غیره به دنبال کاهش معلولیت در استان قزوین است که امیدواریم این اقدامات منجر به نتیجه مثبتی شود.
راحله جاتن افزود: یکی از این اقدامات طرح پیشگیری ازتنبلی چشم است که از سال ۷۴ در کودکان ۳ تا ۶ سال در کل کشور در تمام طول سال در پایگاه های دایمی و غیر دایمی به اجرا در می آید.
وی گفت: هدف برنامه کاهش و بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلایی یعنی زیر ۵ سالگی می باشد.
این مسوول اضافه کرد: تاکنون ۳۰ هزار کودک معاینه و حدود ۲ هزار کودک مشکوک شناسایی که به مرحله دوم غربال ارجاع شده اند.
جاتن اظهار داشت: برنامه دیگری که سازمان بهزیستی سالانه آن را برگزار می کند برنامه آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها است که از سال ۷۵ این برنامه با هدف بالا بردن سطح آگاهی مردم و در راستای کاهش بروز و شیوع معلولیت های شایع و عوامل ایجاد کننده آن اجرا می شود.
وی مشاوره ژنتیک را برنامه دیگر بهزیستی برای پیشگری از معلولیت دانست و گفت: مشاوره ژنتیک به معنی ایجاد یک رابطه دو طرفه است که در آن مشاور به فرد مراجعه کننده در زمینه های تشخیص و کنترل بیماری با هدف پیشگری از معلولیت های ناشی از اختلال های ژنتیکی، بررسی روش به ارث رسیدن و خطر تکرار آن در سایر افراد خانواده، شناسایی روش های موجود برای کاهش عوامل خطر زا و کمک به انتخاب موثرترین راه برای حل مشکل ارایه خدمات می کند.
این مسوول افزود: در حال حاضر ۶ مرکز مشاوره ژنتیک در استان قزوین فعالیت می کند و تاکنون یک هزار مورد مشاوره ژنتیک در این مراکز انجام گرفته است.
جاتن اضافه کرد: برنامه غربالگری شنوایی از دیگر برنامه هایی است که از سال ۸۶ در رده سنی نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجشگران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان انجام می شود.
وی اظهار داشت: تاکنون برای ۹ هزار نوزاد غربالگری شنوایی انجام شده که از این تعداد ۳۰ نوزاد مشکوک شناسایی شده است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین گفت: امیدواریم با این اقدامات بتوانیم باعث کاهش معلولیت در استان قزوین شویم.

اشتغال، ازدواج و مناسب سازی معابر، سه چالش معلولان قزوینی

بهزیستی برای افزایش اعتبار خود نیازمند حمایت خیران است
مدیر کل بهزیستی استان قزوین نیز اظهار داشت: یکی از مهم ترین وظایف ذاتی این سازمان حمایت از معلولان و پیشگیری از معلولیت است که این اداره کل در سطح این استان به دنبال اجرای ۱۰۰ درصدی آن است.
علیرضا وارثی گفت: در همین راستا اداره کل بهزیستی استان قزوین در زمینه های مختلفی مانند نظارت بر مناسب سازی معابر، اشتغال، مسکن، پرداخت یارانه ، اهدای جهیزیه به زوج های جوان و غیره به ارایه خدمات می پردازد که امیدواریم مورد رضایت جامعه معلولان باشد.
وی افزود: در زمینه مناسب سازی معابر جلسات و نظارت های زیادی را این اداره کل انجام می دهد ولی متاسفانه یا برخی از دستگاه ها آن را اجرایی نمی کنند یا این کار را به صورت غیرحرفه ای، غیر اصولی و بدون مشورت انجام می دهند که این مهم هم مشکلاتی را برای معلولان ایجاد کرده است.
این مسوول با اشاره به اینکه مسوولان باید مناسب سازی معابر را در اولویت اقدامات خود بدانند، اضافه کرد: مناسب سازی معابر بسیاری از مشکلات جامعه آماری معلولان را از بین می برد که امیدواریم به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.
وارثی اظهار داشت: در زمینه ایجاد اشتغال تعهد این اداره کل در سال ۹۹ ، ۷۱۰ شغل است که خوشبختانه تا به امروز ۴۶۸ شغل ایجاد شده و امیدواریم بتوانیم در مدت باقی مانده سال این عدد را تکمیل کنیم.
وی گفت: در زمینه مسکن، تعهد بهزیستی ۶۲۰ واحد مسکونی است که تا به امروز ۳۰۰ واحد تحویل معلولان شده و تا پایان سال تمامی این ۶۲۰ واحد به مددجویان بهزیستی تحویل می شود.
وارثی به اهدای ۶۰ جهیزیه به زوج های جوان از ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: این مهم می تواند باعث تشکیل زندگی آنها و کاهش مشکل ازدواج در بین معلولان شود.
مدیر کل بهزیستی استان قزوین با قدردانی از بسیج سازندگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و خیریه ها اضافه کرد: البته بر کسی پوشیده نیست که بهزیستی بیشتر از سایر دستگاه ها با مشکل اعتبار مواجه است که در این زمینه حمایت های خیران و دستگاه های خدمات رسان بیش از گذشته احساس می شود.

توجه ویژه مسوولان به معلولان را می توان مهم ترین نتیجه این گزارش به حساب آورد، توجه ای که اگر به بهترین شکل ممکن اجرایی شود می تواند بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه را کاهش دهد.
مناسب سازی معابر خدمت کوچکی است که می توان برای این قشر درنظر گرفت، خدمتی که متاسفانه تا به امروز کمتر اجرایی شده و نیازمند توجه و نگاه ویژه است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها