توسعه زیرساختهای حوزه سلامت در خراسان رضوی

توسعه زیرساختهای سلامت و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی به اذعان کارشناسان این حوزه یکی از درخشان‌ترین کارنامه‌های دولت تدبیر و امید در استان خراسان رضوی است.

توسعه زیرساختهای حوزه سلامت در خراسان رضوی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است: پرونده دولت دوازدهم با زرین‌ترین اوراق در کمک به زیرساختهای سلامت در کشور بسته خواهد شد.

دکتر سعید نمکی از احداث ۱۰ هزار تخت بیمارستانی علاوه بر افتتاح صدها مرکز بهداشتی، خانه بهداشت، مراکز جامع سلامت و مراکز آموزشی در این دوران خبر داد که بخشی از آن در خراسان رضوی و کلانشهر مشهد به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد که ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی را زیر پوشش دارد طی هشت سال گذشته در راستای زیر ساخت‌های سلامت گامهای تاثیرگذاری برداشته است، به طوریکه ۴۴ طرح بزرگ بهداشتی و درمانی طی این مدت یه همت دست‌اندرکاران این حوزه اجرا و تکمیل شده است.
بهره‌برداری از بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی شهید هاشمی نژاد مشهد که در منطقه محروم این شهر واقع شده، جدیدترین طرح سلامت محور است که در دولت تدبیر و امید به سرانجام رسید و اواخر آبان ماه امسال توسط رییس جمهوری افتتاح شد.

گرچه اکنون کمبودهایی وجود دارد و بویژه در مناطق حاشیه‌ای و محروم مشهد تخت‌های بیمارستانی بسیار و به تعداد بیش از یک هزار و ۵۰۰ تخت باید احداث شود اما باید اذعان داشت که با وجود تحریمهای ظالمانه، کمبود اعتبارات و چالشهای پیش رو، متولیان سلامت خراسان رضوی طی این مدت از هیچ تلاشی در راستای توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت فروگذار نبوده‌اند.
هم‌اکنون ۶ دانشگاه علوم پزشکی در استان پهناور خراسان رضوی فعالیت دارند که بیشتر این جمعیت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و مابقی توسط دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شوند.

به ثمر نشستن ۴۴ طرح بزرگ سلامت محور

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۴۴ طرح بزرگ خدماتی، بهداشتی و درمانی از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی به بهره‌برداری رسیده است.
دکتر محمدحسین بحرینی افزود: اقدامات انجام شده در دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه سلامت کم نظیر بوده به طوری که موضوع سلامت مردم به یکی از دغدغه‌های دولت تبدیل شده است.
وی ادامه داد: با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان و فشارهای اقتصادی شدید، به حوزه سلامت توجه ویژه‌ای شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ساخت ۶ بیمارستان بزرگ در شهرستانهای مشهد، باخرز، خلیل آباد و فریمان توسط دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: از این تعداد سه بیمارستان با مجموع هزار و ۲۰۰ تخت در کلانشهر مشهد راه اندازی شده است.

وی افزود: بیمارستان ۶۱۰ تختخوابی امام رضا (ع)، بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی شهید هاشمی نژاد، بیمارستان فوق تخصصی ۲۵۰ تختخوابی کودکان اکبر، بیمارستان ۳۲ تختخوابی باخرز، بیمارستان ۳۲ تختخوابی خلیل آباد، بیمارستان ۶۴ تختخوابی فریمان و توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) درگز از جمله طرحهای بهره‌برداری شده در این زمینه است.

بحرینی ادامه داد: بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی شهید هاشمی نژاد با بهره‌برداری از معماری زیبای ایرانی اسلامی که در منطقه محروم و کم برخوردار مشهد احداث شده، هدیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مردم شهید پرور شمال شهر مشهد مقدس است که در راستای گسترش خدمات درمانی در حیطه‌های تخصصی و فوق تخصصی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی می‌باشد.
وی گفت: با بهره‌برداری از این پروژه که با هزینه ۳۱۰ میلیارد تومان اجرا شده است، بیش از یک میلیون نفر از ساکنان منطقه شمال شهر مشهد از خدمات مناسب درمانی بهره‌مند شدند.

طرح ارتقای هتلینگ در ۲۵ بیمارستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر ۳۲ بیمارستان دانشگاهی در مناطق زیرپوشش این دانشگاه به مجاوران و زائران بارگاه منور رضوی خدمات ارائه می‌دهند و علاوه بر مراکز بیمارستانی، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز جامع روستایی و شهری نیز در تمام نقاط استان فعال و به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند.

دکتر شاپور بدیعی با اشاره به اجرای دیگر طرحهای بزرگ سلامت در دولت تدبیر و امید در خراسان رضوی افزود: بهسازی تاسیسات زیربنایی و بهبود فضا در بخش‌های بیمارستانی در قالب طرح ارتقای هتلینگ برنامه تحول نظام سلامت در ۲۵ بیمارستان، توسعه بلوک‌های زایمانی در ۱۵ بیمارستان، ساخت، تجهیز و راه‌اندازی اورژانس بیمارستان قائم (عج) با زیربنای ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع و مجتمع آموزشی، پژوهشی و رفاهی سپید از دیگر اقدامات حوزه سلامت در خراسان رضوی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: احداث ۶ مرکز تشخیص و درمان سرطان، ساخت ۱۲ کلینیک ویژه و توسعه اورژانس‌های بیمارستانی، ساخت ۲۴ مرکز بهداشت شهری و روستایی و احداث ۷۱ خانه بهداشت از دیگر اقدامات شاخص حوزه سلامت در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این مدت توسعه زیرساخت‌ها در تمامی حوزه های بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی در دستور کار قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به ساخت ۲۴ مرکز بهداشت شهری و روستایی و ساخت ۷۱ خانه بهداشت در راستای توسعه خدمات بهداشتی در مناطق زیرپوشش این دانشگاه اشاره کرد.

وی افزود: ساخت و راه‌اندازی سالن اجتماعات دانشکده پیراپزشکی، راه‌اندازی آزمایشگاه تعادل دانشکده پیراپزشکی، ساخت دانشکده داروسازی، تاسیس مرکز مهارت‌های تصویربرداری پزشکی گروه تکنولوژی پرتوشناسی دانشکده پیراپزشکی، تاسیس مرکز جامع توانبخشی دانشکده پیراپزشکی، احداث ساختمان جدید دانشکده پزشکی از جمله اقدامات در زمینه توسعه زیرساخت‌های آموزش خراسان رضوی در دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود.

بدیعی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های پژوهشی نقش موثر در رشد جایگاه علمی دانشگاه و استفاده از ظرفیت و توانمندی محققان و پژوهشگران در تحقق اهداف خودکفایی و تولید داخلی دارد که در این راستا احداث مرکز رشد فناوری دارویی پژوهشکده بوعلی، طراحی و ساخت اتاق تمیز بیوتکنولوژی، طراحی و ساخت کارگاه نیمه صنعتی تولید دارو، کارگاه نیمه صنعتی تولید دارو پژوهشکده بوعلی، آزمایشگاه پژوهشکده بوعلی، بیوکلین روم پژوهشکده بوعلی، مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی پژوهشکده بوعلی انجام شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها