رییس شبکه بیماری های ویروسی ایران:

پیشگیری در شرایط فعلی کرونا بر هر راهکاری ارجحیت دارد

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: از زمان بروز بیماری کرونا تاکنون هیچ واکسن یا داروی اختصاصی برای مقابله با این بیماری ساخته نشده است و در نتیجه، پیشگیری در شرایط فعلی بر هر راهکاری ارجحیت دارد.

پیشگیری در شرایط فعلی کرونا بر هر راهکاری ارجحیت دارد

سید محمد جزایری افزود: تا زمانی که واکسن و داروی موثری علیه این ویروس تولید نشود؛ تنها راه پیش رو، پیشگیری است. بنابراین توصیه می کنم هموطنان همچنان اصول بهداشتی را به دقت رعایت کنند تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: تعداد بسیار محدودی از ویروس ها این سرعت انتشار را دارند. به دلیل سرایت فراوان این ویروس باید پیشگیری از آن به دقت انجام گیرد تا زنجیره انتقال بیماری قطع شود.

جزایری ادامه داد: این ویروس به هیچ فرد و یا گروه های سنی مختلف و هیچ صنفی رحم نکرده و همه را مورد آماج حملات خودش قرار داده است و هیچ کس از آسیب آن مصون نیست.

تنها راه مقابله با کرونا جلوگیری از تماس مستقیم است

رییس شبکه بیماری های ویروسی ایران گفت: تا زمانی که ویروس کرونا امکان گردش آسان را در جامعه دارد؛ پیداکردن بیماران جدید برای این ویروس به آسانی فراهم است و از سوی دیگر واکسن و داروی موثری در دسترس نیست، تنها راه مقابله با آن جلوگیری از تماس مستقیم افراد است.

جزایری اظهار داشت: این موضوع در جوامع مختلف با سازوکارهای متناسب با فرهنگ آن جامعه محقق می شود که از جمله آن قرنطینه شهرها است.

وی ادامه داد: بنابراین نمی توان یک فرمول جهانی برای جلوگیری از تماس مستقیم افراد تجویز کرد، اما اقداماتی مانند تعطیلی شهرها را می توان به فراخور فرهنگ کشورها انتخاب و به اجرا درآورد.

جزایری تاکید کرد: تا زمانی که دارو و واکسن موثر در دسترس مردم قرار ندارد، تنها راه مقابله با بیماری کرونا، محدود کردن ارتباطات مردم است. این اقدامات اگر چه سبب کاهش روند بیماری می شود، می تواند اثرات سو اقتصادی از جمله از دست دادن مشاغل را در پی داشته باشد. این وضعیت در بسیاری از کشورهای دنیا اعمال می شود و تقریبا تمامی انسان ها در جوامع مختلف از این تعطیلی ها در فشار و سختی هستند و این شرایط مختص ایران نیست.

تعطیلی کرونایی شمشیر دولبه است

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی کرونایی بر روند ابتلا و مرگ و میر تاثیر دارد؟ اظهار داشت: تعطیلی کرونایی شمشیر دولبه است، از طرفی می تواند در کنترل بیماری موثر باشد و از طرف دیگر می تواند تهدیدی برای موضوعاتی مانند مسائل اقتصادی و کسب و کارها باشد. به عنوان مثال، در کشور آمریکا که بالاترین اقتصاد جهانی را دارد، بیشترین آسیب اقتصادی را از طریق کرونا متحمل شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: آنچه که با قاطعیت می توان اعلام کرد این است که هرگاه قرنطینه شهرها در هر کشوری از جمله ایران اعمال شد، شاهد شیب نزولی چشمگیر در بروز بیماری و مرگ و میر بوده ایم. آمارها به خصوص در کشورهای اروپای غربی، نشان می دهد بدنبال تعطیلی موقت، میزان مرگ و میر کاهش می یابد، اما با رفع تعطیلی و بعد از دوره زمانی خاصی، مجددا اعداد و ارقام فوتی های منسوب به کرونا افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: هرچند قرنطینه می تواند به کاهش روند بیماری و مرگ ناشی از آن بینجامد، اما برنامه ریزی برای اجرای صحیح آن و مشارکت همگانی در رعایت پروتکل های بهداشتی پس از دوره قرنطینه بسیار ضروری است.

جزایری بیان داشت: معمولا تا مدتی بعد از قرنطینه، شاهد کاهش مرگ ومیر و مبتلایان هستیم، اما بعد از مدتی به دلیل رعایت نکردن پروتکل ها از جمله فاصله گذاری اجتماعی و به عبارتی عادی انگاری ویروس، دوباره شاهد افزایش روند بیماری خواهیم بود.

این ویروس شناس اظهار داشت: تجربه نشان داده اگر همسویی بین مسئولان و مردم در مورد تغییر رفتار اجتماعی وجود داشته باشد، اینگونه طرح ها به موفقیت می رسد. بنابراین اگر مردم، پروتکل ها را رعایت نکنند، حتی بعد از توقف بیماری هم می توان شاهد روند افزایشی آن بود.

جزایری افزود: تحقیقات نشان می دهد از اواخر فروردین ماه شاهد کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر به طور قابل توجهی بودیم که تا اواخر اردیبهشت امسال این وضعیت ادامه داشت، ولی از آن تاریخ به بعد رفته رفته آمار روزانه موارد جدید بیماری و مرگ و میر کرونا افزایش یافت.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت تعطیلات ۲ و یا چند هفته ای اثرات مثبت ولی موقت بر روند رشد بیماری و فوتی ها دارد. در بهترین صورت باید بین ۳ تا ۶ ماه تعطیلی صورت گیرد تا بتوان با قاطعیت میزان انتشار ویروس را در جامعه قطع کرد. اما تا این تاریخ، هیچ کشوری در دنیا نتوانسته به دلیل اثرات سو اقتصادی بر جامعه چنین تعطیلی های گسترده ای را اعمال کند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها