ماجرای نجات معجزه‌آسای نوزادی که در غسالخانه زنده شد/ دادستان به موضوع ورود کرد

دادستان ایلام دستور پیگیری فوری علت صدور گواهی فوت توسط مسئولان بیمارستان برای نوزاد آبدانانی را صادر کرد.

ماجرای نجات معجزه‌آسای نوزادی که در غسالخانه زنده شد/ دادستان به موضوع ورود کرد

در روزی که گذشت اخباری از زنده شدن یک نوزاد دو ماهه در غسال خانه‌ای در آبدانان منتشر شد. این نوزاد که اهل شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام است با نارسایی مادرزادی متولد شده و دو ماه تحت مراقبت بوده که شب گذشته حال نوزاد وخیم گزارش می‌شود.

متأسفانه با وخیم شدن اوضاع نوزاد به والدین خبر فوت فرزند را می‌دهند، و مسئولان بیمارستان گواهی فوت کودک را صادر کرده و تحویل والدین می‌دهند.

والدین که از این خبر شوکه شده‌اند در کمال ناباوری فرزند خود را به آبدانان برای تدفین انتقال می‌دهند که بعد از تحویل به مسئول غسالخانه آبدانان متوجه تپش قلب این نوزاد می‌شود و با اطلاع به والدین مبنی بر زنده بودن نوزاد به اورژانس آبدانان را باخبر می‌کنند.

روایت مسئول غسالخانه از زنده شدن نوزاد

مرتضی بیگی، مسئول غسالخانه آبدانان در این باره می‌گوید: به‌رسم معمول جهت غسل میت وارد غسالخانه و با پیکر کودک ۲ماهه‌ای روبه‌رو شدم که باید غسل داده شود؛ اما با نگاهی به پیکر نوزاد متوجه آن شدم که دارد نفس می‌کشد و دارای ضربان قلب است. اقدامات احیا با توجه به آموزش‌ها و دانسته‌های خود برای زنده‌شدن انجام و مراتب به اورژانس اعلام و پیکر نوزاد به بیمارستان منتقل شد."

با این وجود، "ایمانی" پدر نوزاد در ارتباط با چگونگی ماجرای بستری و اعلام مرگ نوزاد خود گفت: "۲ماه پیش به علت پارگی کیسه آب مادر و زمان باقی‌مانده تا زایمان طبیعی، نوزاد از طریق سزارین در بیمارستان رسول اکرم(ص) آبدانان به دنیا آمد که متأسفانه با افت اکسیژن خون همراه شد."

وی افزود: بیمارستان رسول اکرم(ص) آبدانان بنابر شرایط پیش‌آمده و نبود امکان برای مراقبت ویژه اطفال؛ اقدام به اعزام این نوزاد به بیمارستان طالقانی ایلام می‌کند که نوزادمان به مدت ۱۶روز در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بوده و پس از بهبودی اعلام می‌شود نوزاد مشکلی نداشته و طفل می‌تواند از طریق شیر مادر تغذیه کند و ترخیص می‌شود.

پدر نوزاد ادامه داد: بعد از گذشت حدود ۲ماه از تولد نوزاد در چند روز پیش مجدداً احساس کردیم که فرزندمان دچار مشکل شده و او را به بیمارستان رسول اکرم(ص) بردیم؛ کارکنان این بیمارستان به علت نداشتن امکانات تخصصی و وجود سابقه بیماری باردیگر اقدام به انتقال نوزاد به بیمارستان امام خمینی(ه) استان ایلام کردند.

ایمانی گفت: متأسفانه بیمارستان امام خمینی(ره) به این موضوع اهمیت زیادی نداده و طفل را به‌جای بستری در مراقبت‌های ویژه کودکان، در بخش عمومی اطفال این بیمارستان بستری کردند و یک دستگاه اکسیژن در کنار طفل قرار داده تا با حضور مادر مشکل اکسیژن نوزادمان برطرف شود.

ماجرای نجات معجزه‌آسای نوزادی که در غسالخانه زنده شد/ دادستان به موضوع ورود کرد

مادر نوزاد نیز گفت: شامگاه پنجشنبه یکی از پرستاران این بیمارستان وارد اتاق شد و اقدام به قطع اکسیژن بیمارمان کرد و به من توضیح داد، چون امکان استفاده از ماسک دستگاه برای نوزاد نیست؛ فلذا دستگاه اکسیژن را در کنار کودک و بر سینه نوزاد گذاشته می‌شود.

وی افزود: با اقدام پرستار بعد از دور شدن دستگاه اکسیژن، نوزادم دچار کمبود اکسیژن شد و تقریباً از هوش رفت؛ با تکان خوردن طفل فهمیدم فرزندم دارد از دست می‌رود. پرستاران را خبر کردم و با استیصال از این اتاق به آن اتاق به این طفل اکسیژن‌رسانی مجدد شد ولی به دلیل اینکه مدت‌زمان زیادی نوزاد بدون اکسیژن بود تنفس فرزندم با سختی انجام شد.

مادر این نوزاد با بیان اینکه "پزشک معالج در گفت‌وگو با من از بهبودی مجدد کودک اظهار ناامیدی کرد و اعلام داشت فرزند شما تقریباً فوت‌شده و فقط منتظر مرگ آن هستیم" گفت: با شنیدن سخن پزشک معالج از وی خواستم که حداقل جسد را تحویل دهند تا با خود ببریم؛ کادر درمان بیان کردند که ما نمی‌توانیم یک نوزاد که هنوز از دنیا نرفته را جواز دفن دهیم.

علی‌رغم گفته پزشک معالج، دستور تسویه و اقدامات ترخیص داده و از من درخواست ۵ میلیون تومان هزینه بیمارستان شد، در حین اقدامات تسویه، کادر درمانی گواهی فوت را صادر و جسد را به سردخانه منتقل می‌کنند.

پدر این نوزاد هم گفت: بعد از تحویل اعلام فوت فرزند و ارائه گواهی فوت راهی سردخانه شدیم که آنجا هم به ما گفتند؛ باید از طریق آمبولانس حمل جسد نوزاد انتقال پیدا کند ولی با اصرار ما مسئولیت و تعهد شخصی با ماشین خودم اقدام به آوردن پیکر فرزندمان به آرامستان ایلام کردیم که کسی تحویل نگرفت و مسئولان غسالخانه ایلام اظهار داشتند روز تعطیل است و این شد که پیکر تحویلی را به آبدانان آوردیم.

ایمانی تأکید کرد: در مسیر انتقال متوجه شدم که نوزاد فوت‌شده سرفه می‌زند اما برادرم که همراه من بود آن را خیال‌بافی تلقی کرد و نهایتاً نوزاد به آبدانان و غسالخانه منتقل و با تشخیص مسئول غسالخانه مشخص شد که نوزاد دارای نبض و تپش قلب است که اقدامات احیا توسط غسال انجام و مجدد به بیمارستان رسول اکرم(ص) انتقال یافت و بیمارستان رسول اکرم(ص) زنده‌بودن نوزاد را تأیید و اقدامات درمانی را شروع کرد.

با این حال گفته می‌شود این نوزاد به‌دلیل مشکلات اخیر در کما به‌سر می‌برد و زنده‌ماندن وی در هاله‌ای از ابهام است.

ورود دادستانی ایلام به موضوع

افشار خسروی زاد، دادستان عمومی و انقلاب استان ایلام، با قید فوریت دستور تشکیل کمیته‌ای متشکل از سازمان بازرسی و نظام پزشکی استان برای بررسی علت کوتاهی در درمان و صدور گواهی فوت نوزاد دوماهه آبدانانی، را صادر کرد.

طبق اعلام دادستان ایلام، پس از تشکیل این جلسه فوق العاده، نظام پزشکی برای بررسی علل احتمالی قصور پزشکی انجام شده، نتیجه را ظرف مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت به اطلاع مردم می‌رساند.

واکنش و بیانیه دانشگاه علوم پزشکی ایلام

محبوب رستم زاد مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در مورد پخش فیلم زنده شدن نوزاد آبدانانی در فضای مجازی اظهار کرد: این موضوع در دست بررسی است و به زودی جزئیات تکمیلی در رابطه با این ماجرا و همچنین ادامه درمان نوزاد اطلاع رسانی می‌شود.

جمیل صادقی‌فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در کارگروه رسانه‌ای در این خصوص گفت: از صحت و سقم این خبر اطلاع دقیقی ندارم، اما با توجه به اینکه نوزاد دارای نارسایی مادرزادی است، از هم استانی‌های عزیز درخواست دارم که شماره خانواده نوزاد را به منظور ارائه خدمات و جراحی رایگان بر روی نوزاد، در اختیار ما قرار دهند.

وی افزود: امیدوارم با پیدا کردن خانواده نوزاد بتوانیم با انجام جراحی بر روی نوزاد مذکور، او بتواند بدون نارسایی مادرزادی و هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه دهد؛ موضوع در دست بررسی خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: ارائه خدمات رایگان به نوزادان دارای نارسایی مادرزادی با استفاده از موسسه محکم که از کودکان با ناهنجاری‌های مادرزادی حمایت می‌کند و دفتر آن در استان ایلام است، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: من به عنوان نماینده این دفتر فعالیت می‌کنم؛ از شهروندان خواهشمندم در صورت مشاهده نوزاد با ناهنجاری مادرزادی به این دفتر معرفی تا جراحی‌های رایگان آن هم توسط جراح‌های خبره انجام شود.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با انتشار اطلاعیه ای، توضیحاتی درباره زنده شدن این نوزاد دو ماهه در غسالخانه، پس از انجام تمام عملیات احیا در بیمارستان مرکز استان داد:

در رابطه با انعکاس مطالبی در رسانه‌های استان مبنی بر قصور پزشکی و صدور مجوز دفن یک نوزاد که در سردخانه دوباره علائم حیاتی پیدا کرده؛ جهت تنویرافکار عمومی و شفافیت در این راستا سخنان و گزارش جناب آقای دکتر یاسین یعقوبیان متخصص بیماریهای کودکان و فوق تخصص بیماریهای قلبی از سوی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام منتشر می‌گردد.

در مورد شیرخوار آدین ایمانی به استحضار میرساند که شیرخوار ۴۵ روزه نامبرده به دلیل تشنج در تاریخ ۹۹/۹/۹ساعت ۴ بعدازظهر بعد از هماهنگی از مرکز آبدانان در بیمارستان امام (ره) بستری گردیده است.

نامبرده سابقه بستری به مدت ۱۶ روز در بیمارستان آیت‌الله طالقانی ایلام به دلیل هیپوکسی مغزی داشته که در این مدت و بعد از آن به دلیل مشکلات مغزی توانایی تغذیه از راه دهان را نداشته و توسط لوله معده تغذیه شده است.

بیمار ابتدا در بخش اطفال بستری و بدلیل اختلال تنفس به بخش مراقبت های ویژه کودکان منتقل و تحت مداوا قرار می گیرد و در مدت بستری افت فشارخون و کاهش سطح هوشیاری شدید داشته و در نهایت با کاهش ضربان قلب و قطع تنفس تحت عملیات احیاء قلبی تنفسی قرار گرفته و بعد از عدم موفقیت، قطع عملیات احیاء صورت گرفته است.
پس از آن نیز متوفی به سردخانه بیمارستان منتقل و سپس با رضایت والدین جهت دفن، اجازه انتقال توسط بیمارستان صادر گردیده که مجدداً در بیمارستان رسول اکرم(ص) آبدانان ادعا شده که ضربان قلب برگشت نموده و علائم حیاتی ظاهر گردیده است.
به اطلاع می رساند با توجه به اینکه این رخداد نادر بوده، اما هر چندگاه ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد و گزارش‌های متعددی در این ارتباط قابل استناد است.
قطعاً کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز همانند مردم شریف استان آرزوی شفای کامل این نوزاد را از خداوند بزرگ آرزومند است.

مطالب فوق‌الذکر شرح حال و وضعیت بیماری و بستری و اقدامات انجام شده برای نوزاد از زبان آقای دکتر یاسین یعقوبیان متخصص بیماریهای کودکان و فوق تخصص بیماریهای قلبی و پزشک معالج این نوزاد است که جهت تنویر افکار عمومی منتشر می‌شود.

لازم به ذکر است که روز شنبه مورخه پانزدهم آذر ماه کمیسیون تخصصی بررسی و ارزیابی این مسئله با حضور تمام اساتید گروه اطفال استان در دانشگاه علوم پزشکی ایلام برگزار می شود و نتیجه قطعی آن نیز به اطلاع عموم مردم شریف استان خواهد رسید.

دستور دادستان ایلام برای پیگیری علت صدور گواهی فوت

با ورود افشار خسروی زاد دادستان عمومی و انقلاب استان ایلام، با قید فوریت دستور تشکیل کمیته‌ای متشکل از سازمان بازرسی و نظام پزشکی استان برای بررسی علت کوتاهی در درمان و صدور گواهی فوت نوزاد دوماهه آبدانانی، صادر شد.

طبق اعلام دادستان ایلام، پس از تشکیل این جلسه فوق العاده نظام پزشکی برای بررسی علل قصور پزشکی انجام شده، نتیجه ظرف مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت به سمع و نظر مخاطبین گرامی خواهد رسید.

منبع: خبر آنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • پاییز
    0

    خدا می داند بیمارستان های ایلام به ویژه بیمارستان امام، قتلگاه مردم استان شده و هیچکس هم صاحب آن نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها