روزنامه اسرائیلی هاآرتص:

ترور دانشمند ایران با هدف جلوگیری از بازگشت بایدن به برجام بود

روزنامه هاآرتص نوشت: بین اسرائیل و ایران یک موازنه وحشت وجود دارد، یک نوع مسابقه تسلیحاتی برای به دست آوردن بازدارندگی آن هم بدون هیچ راه حل دیپلماتیکی.

ترور دانشمند ایران با هدف جلوگیری از بازگشت بایدن به برجام بود

این روزنامه اسرائیلی نوشت: در فاصله کمتر از دو ماه مانده به انتقال قدرت در واشنگتن، رئیس جمهور دونالد ترامپ احتمالاً با دادن چراغ سبز برای ترور محسن فخری زاده دست به یکی از آخرین اقدامات تحریک آمیز خود زده است. هدف از این عملیات که می‌تواند باعث تشدید تنش‌های منطقه‌ای شود، بهره بردن از لحظات پایانی دوره ترامپ برای دشوار کردن کار رئیس جمهور منتخب جو بایدن جهت بازگشت به توافق هسته‌ای بین المللی با ایران است.

در ادامه این مطلب آمده است: نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات اطلاعاتی، ترور را به اسرائیل نسبت دادند و رهبران ایران نیز تهدید به تلافی کرده‌اند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، صریحاً اسرائیل را مقصر دانست و هشدار داد كه تهران در زمان مناسب مقابله به مثل خواهد كرد. سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز اسرائیل را مقصر دانست. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، به همین ترتیب انگشت اتهام خود را به سمت تل آویو نشانه رفت و اسرائیل را به جنگ افروزی متهم کرد.

این اقدامات تحریک آمیز نه تنها می‌تواند به یک درگیری نظامی خطرناک با ایران منجر شود، بلکه می‌تواند منجر به اولین بحران دیپلماتیک اسرائیل با دولت بایدن را حتی قبل از آغاز به کار آن شود. حتی بدون این اقدام هم باز اسرائیل برای اصلاح روابط خود با واشنگتن در حضور یک دولت دموکرات کار دشواری داشت. اکنون به نظر می‌رسد که اسرائیل به جای تلاش برای حفظ این اتحاد استراتژیک، که برای مبارزه با ایران نیز برایش حیاتی است، فقط اختلافات را بیشتر می‌کند.

ترور دانشمند هسته‌ای ایران یک موفقیت تاکتیکی است که اتحاد استراتژیک با امریکا را به خطر می‌اندازد. در این شرایط پیچیده، سیاستمداران اسرائیلی عملا هیچ انتقادی نسبت به سیاست نخست وزیر بنیامین نتانیاهو نداشتند. مخالفین می‌شتابند که عملیاتی از این دست را ستایش کنند تا بلکه خودشان را وطن پرست نشان دهند. با این وجود تعداد کمی هستند که واقعا بپرسند اسرائیل در صورت انجام اقدام مشابه‌ای از سوی ایران یعنی ترور یک مقام ارشد در خاک اسرائیل، چگونه پاسخ می‌دهند؟ تعداد کمی هستند که بپرسند چه اتفاقی برای دیپلماسی افتاده و چرا اسرائیل خواهان آن نیست؟

بین اسرائیل و ایران یک موازنه وحشت وجود دارد، یک نوع مسابقه تسلیحاتی برای به دست آوردن بازدارندگی آن هم بدون هیچ راه حل دیپلماتیکی. این مسئله در حال حاضر دموکرات‌ها و جمهوری خواهان را در آمریکا به دو بخش تقسیم کرده، اما در اسرائیل هرگونه بحث در مورد آن کاملا به یک تابو تبدیل شده است.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی
    0

    دیگه حالمون از هر چه مذاکره است به هم میخوره ................ برجام آخر مذاکره بود ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها