سبقت کارخانه‌سازی در اردبیل / واحدهای تولیدی راکد یتیم شده‌اند

این روزها سیل عظیمی از اخبار کارخانه‌سازی در اردبیل دست به دست می‌شود. غافل از اینکه واحدهای تولیدی راکد بسیاری عذر کارگران خود را خواسته‌اند.

سبقت کارخانه‌سازی در اردبیل / واحدهای تولیدی راکد یتیم شده‌اند

28 سال از استان شدن اردبیل سپری شده و این استان همچنان قادر نیست خود را منطقه‌ای صنعتی بداند. احداث شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی نیز نتوانسته دردی از این منطقه دوا کند و در مجموع می‌توان معترف این موضوع بود که بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی این استان ناچیز و غیر قابل بحث و نظر است.

طرح وعده‌ها و در ادامه پیگیری نکردن آن از سوی نهادهای مسئول و از طرفی رکود اغلب واحدها قبل از آغاز به فعالیت و یا مدتی اندک بعد از آغاز به کار آن تصویر امروز صنعت اردبیل است.

تا جایی که در سال‌های اخیر بخشی از انرژی دولت صرف جلساتی شده است که مشکلات واحدهای تولیدی را حل و فصل کند. مشکلاتی که واحدهای تولیدی می‌گویند توسط همان نهادهای دولتی و بانکی به وجود آمده و این سنگ اندازی‌ها با وجود اعلام ظاهری حمایت از سرمایه گذار، توی ذوق می‌زند.

به اعتقاد اغلب فعالان بخش صنعتی استان، بیشتر حمایت‌ها مقطعی و شعارزده است. وعده‌هایی طرح می‌شود که در عمل ناکام مانده است و سرمایه گذاران متعددی بعد از حضور کوتاه مدت حاضر به ادامه فعالیت نشده‌اند.
اخباری که از ابتدای سال جاری در خصوص راه اندازی واحدهای جدید تولیدی مطرح شده نوعی رقابت بین مسئولان را برای تاکید به تلاش خود تداعی می‌کند. هر یک از وعده‌های طرح شده به تنهایی می‌تواند تحولی در چرخه صنعتی اردبیل ایجاد کند اما سوال مردم این است که آیا در عمل این وعده‌ها محقق خواهد شد؟ و پروژه‌هایی که پیش از این عنوان شده چرا از سوی مسئولان فعلی پیگیری نمی‌شود؟

از حضور بار اولی شستا تا اعلام آمادگی خاتم الانبیا

یکی از ضعف‌های تاریخی اردبیل ناتوانی در جلب مشارکت شرکت‌های سرمایه گذاری بوده است. به حدی رایزنی مسئولان استان در سطح ملی ناتوان بوده که اردبیل همچنان در حسرت یک پروژه مادر صنعتی است.

موضوعی که حتی خود مسئولان ارشد هم به آن واقف هستند اما غافل از اینکه دوندگی برای جذب سرمایه گذار باید از سوی مدیران و مسئولان انجام شود و در بین مردم نیز فرهنگ حمایت از ایده‌ها و سرمایه گذاری‌های نوین نهادینه شود.

طی ماه‌های اخیر بود که حضور شستا برای اولین بار در اردبیل اعلام شد. در جلسات مشترک با مدیران این مجموعه که تاکنون هیچ سرمایه گذاری در اردبیل نداشته است، تعیین تکلیف پروژه هتل گردشگری و مجتمع مسکونی ایران‌سازه در شورابیل، احداث مجموعه‌های دامداری در شهرستان‌های نمین، نیر، مشگین‌شهر، گرمی و خلخال، بررسی امکان خرید شرکت تسنیم نوش و حضور شرکت سابیر در امور عمرانی جاده‌های استان اردبیل و احداث مجتمع دارویی اردبیل با اعتبار 700 میلیارد تومانی بود که مقرر شد شرکت سرمایه‌گذاری شستا در آن سرمایه‌گذاری کند. جالب اینکه هر یک از نمایندگان به صورت جداگانه نتیجه این جلسات را در قالب پیگیری‌های شخصی خود اطلاع رسانی کرده‌اند.

به غیر از اینکه سه نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نتیجه جلسات را از طریق رسانه‌ها اعلام کردند، نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذاری شستا در گرمی قطعی است.

ولی اسماعیلی که حضور شستا را یک امتیاز عملکردی برای مسئولان استان می‌دانست تصریح کرد: ایجاد دامپروری 3000 راسی، تولید شیشه بهداشتی، تولید مواد اولیه دارویی و تولید لاستیک خودروهای سنگین برای شستا پیشنهاد شده است.

همچنین نماینده مردم مشگین شهر در مجلس نیز از مدیران شستا خواسته بود به موضوع بیکاری گسترده در این شهرستان توجه داشته و سرمایه گذاری کنند.

غافل از اینکه پروژه های متعددی در شهرستان مشگین شهر کلنگ زنی شده و کافی است مسئولان به خود آمده و به جای سبقت در احداث‌های جدید، فکری به حال آن‌ها بکنند.

در عین حال، اقدام قابل توجهی از مسئولان استانی مشاهده شد که تا مدتی رقابت خبری مجلسی‌ها، دولتی‌ها و نهاد شهرداری را به دنبال داشت.

با حضور مسئولان قرارگاه خاتم الانبیا در استان و اعلام آمادگی این مجموعه خیلی ها متوجه شدند برخلاف بسیاری استان‌ها، مدت‌ها است از ظرفیت این نهاد عظیم عمرانی غافل بوده‌اند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در بازدید مسئولان این مجموعه از سرمایه گذاری بالغ بر 500 میلیارد تومانی قرارگاه خاتم الانبیاء برای تکمیل 8 پروژه مهم در اردبیل خبر داد.

علی نیکزاد با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان اردبیل چهار بانده کردن جاده اردبیل به سرچم است، افزود: با تخصیص 50 میلیارد تومان از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء بزودی این پروژه از سمت سرچم به اردبیل به مسافت 55 کیلومتر آغاز می‌شود.

مشارکت در اتمام پل قدس، اتمام پروژه مهم و ملی راه آهن، بیمارستان هزار تخت خوابی و چهاربانده کردن جاده اردبیل به گرمی و اردبیل به مشگین شهر دیگر پروژه‌هایی بود که وعده تکمیل آن از سوی قرارگاه از زبان هر مقام و مسئولی رسانه‌ای شد.

سرمایه گذاری معدنی تا احیای نساجی

تیتر داغ سرمایه گذاری‌های جدید در اردبیل به موازات افزایش تعداد بیکاران تداوم داشته است. تعداد بیکاران استان که در اردیبهشت ماه امسال از سوی استاندار اردبیل 65 هزار نفر اعلام شد، بر اساس اعلام نیکزاد نماینده اردبیل به 70 هزار نفر رسیده است.

استاندار اردبیل در ماه‌های اخیر دست روی یکی از دردهای بزرگ اردبیل یعنی توسعه معادنی گذاشت و گفت: سرمایه گذاری در صنایع بالادستی معدن در خلخال پیگیری می‌شود.‌

اکبر بهنام جو در جلسه بررسی ظرفیت‌های سرمایه گذاری خلخال با حضور مدیر عامل شستا تصریح کرد: علاوه بر استحصال معادن مختلف، صنایع بالادستی این استحصال از جمله کاتد و فروسیلیس نیز انجام می‌شود و با انجام سرمایه گذاری در این خصوص، زمینه فرآوری و اشتغالزایی فراهم و گسترده‌تر می‌شود.

وی همچنین در جریان بازدید از روند بازسازی واحد راکد نساجی اردبیل قول مساعد بازسازی آن را که گره کور چندساله است مطرح کرد و گفت: تا یک ماه دیگر فاز نخست این واحد تولیدی به بهره برداری می‌رسد.

احداث 936 واحد تولیدی در اردبیل

سیل احداث کارخانه‌های جدید موجب شده هیچ مسئولی از غافله خبررسانی عقب نماند. آبان ماه سال جاری بود که رئیس سازمان صمت استان اردبیل بهره برداری از 150 واحد تولیدی را در استان نوید داد.

رامین صادقی می‌گوید البته این به منزله بی‌توجهی به واحدهای راکد نیست. وی در گفتگو با تصریح کرد: 976 واحد تولیدی در استان فعال، 124 مورد راکد و 936 واحد در حال ساخت است.

وی افزود: فعال سازی واحدهای راکد در جلسات مشترک با نهادهای مسئول مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای امسال نیز فعال سازی 75 واحد تولیدی در دستور کار قرار گرفته است.

این در حالی است که فعالان بخش تولید می‌گویند با وام های 18 درصد، برخورد سلیقه‌ای ادارات و بانک‌ها و وعده‌هایی بی‌فرجام نمی‌توانند روی پا بایستند. برخی مسئولان می آیند، کلنگ می زنند فیلم و عکس ثبت می‌کنند و می‌روند. و اگر قرار بر فعال بودن واحدهای تولیدی باشد چرا یک بررسی میدانی جزئی از شهرک های صنعتی اردبیل تداعی این موضوع را نمی کند؟

بسیاری از واحدهای تولیدی در اردبیل در رکود تصمیمات و وعده‌های رسوب شده قادر به فعالیت مجدد نیستند و سودای احداث کارخانه‌های بزرگ به نام و کام مدیران تمامی ندارد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها