رسانه نزدیک به عارف افشاگری کرد

رونمایی از حامیان کاندیداتوری لاریجانی در کابینه روحانی

با ریزش کاندیدا‌های مورد نظر دولت و طیف اعتدال و توسعه گمانه حمایت آنان از علی لاریجانی پررنگ‌تر از قبل شده است.

رونمایی از حامیان کاندیداتوری لاریجانی در کابینه روحانی

همچنان که به انتخابات نزدیک می‌شویم، از شمار گزینه‌ای مورد وثوق دولت نیز کاسته و احتمال ائتلاف اعتدالیون با یکی از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا تقویت می‌شود. البته گمانه دیگری که همان ائتلاف با یک کاندیدای مستقل وارد شده است، نیز باقی و پررنگ است.


ریزش کاندیدا‌های دولت
تا همین چندی پیش صحبت از آن بود که دست دولت در این انتخابات پر است. از چهره‌هایی مثل محمدجواد ظریف، محمدباقر نوبخت، محمود واعظی و عبدالناصر همتی نام برده می‌شد. رفته رفته، اما شاهد ابراز بی‎میلی این افراد نسبت به کاندیداتوری هستیم. بی‌میلی که قاعدتا نشات گرفته از علم آنان به وضعیت موجود و شانس موفقیتشان است. مهم‌ترین گزینه دولت ظریف بود که گمان می‌رفت از حمایت جریان اصلاحات نیز برخوردارد است. اکنون، اما هم ظریف همچنان نسبت به کاندیداتوری بی‌میل است و هم در جریان اصلاح‌طلب بر سر حمایت از او یا عدم حمایت از او اختلافات بروز کرده است. جناب نوبخت هم که همین امروز اعلام کرد قصد کاندیداتوری ندارد. ناصر همتی و واعظی همچنان هستند، اما بعید است که شانسی داشته باشند به خصوص اگر مورد حمایت جریان دیگری قرار نگیرند.

تقویت گمانه ائتلاف
در همین شرایط است که گمانه ائتلاف خودنمایی می‌کند. از آنجایی که اصلاح‌طلبان حتی ائتلاف با ظریف که محبوب‌ترین و موفق‌ترین چهره دولت است را ساده نپذیرفته‌اند، تصور نمی‌شود که حاضر به حمایت از واعظی و امثال او هم شوند. نسبت اعتدال و توسعه با اصولگرایان نیز چنان نیست که بتوانند روی حمایت آنان حساب کنند. شاهد این مدعا انتقادات گسترده جریان اصولگرا به عملکرد دولت روحانی است.
حامیان دولت، اما همچنان شانس ائتلاف با راست میانه یعنی گزینه‌ای مثل علی لاریجانی را دارند. به هرحال لاریجانی هم مایل به کاندیداتوری با پرچم اصولگرایی نیست. تکلیف ائتلاف او با اصلاح‌طلبان هم که هنوز روشن نشده است، ضمن اینکه ائتلاف او با اصلاح‌طلبان نه تنها نافی احتمال او با اعتدال و توسعه نیست بلکه آن را تقویت هم می‌کند. به این ترتیب احتمال حمایت دولتی‌ها از علی لاریجانی بیش از هر فرد دیگری است.
شاهد این مدعا گزارش امروز روزنامه آفتاب یزد است که به نقل از یک مقام آگاه نزدیک به دولت می‌نویسد: «بدنه‌ی اصلی دولت روحانی بنا را بر این گذاشته است تا از کاندیداتوری علی لاریجانی در ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حمایت کند.» این مقام آگاه همچنین گفته است: «برخی چهره‌های تاثیرگذار دولت حسن روحانی از مدت‌ها قبل در تلاش هستند تا گروه‌های سیاسی نزدیک به دولت را متقاعد کنند تا از کاندیداتوری رئیس سابق مجلس استقبال و حمایت کنند به گونه‌ای که برخی از وزرا، معاونین و نزدیکان حسن روحانی در این دایره قرار می‌گیرند.» او که نخواسته نامش فاش شود از چهره‌هایی همچون: «واعظی، نوبخت، محمدجواد ظریف، نهاوندیان و جهانگیری» نام برد که در این مجموعه قرار می‌گیرند.


شانس لاریجانی
نگاهی اجمالی به وضعیت سیاسیون در جریان‌های مختلف نشان می‌دهد که شانس علی لاریجانی برای ورود به انتخابات پیش رو هر روز بیشتر می‌شود و حتی شاید شرط او یعنی حمایت همه طیف‌ها از وی نیز قابل تحقق باشد. تا اینجای کار او می‌تواند روی حمایت دولت و طیف اعتدال و توسعه حساب کند. ضمن آنکه مدت‌هاست نامش در صدر فهرست گزینه‌های کارگزاران به چشم خورده و این یعنی حمایتی بخشی از اصلاح طلبان را دارد.
ضمن آنکه طیف رادیکال‌تر اصلاحات که اصراار به گزینه اصلاح‌طلب خالص دارد نیز اگر با موانعی مواجه شده و نیرو‌های خود را از دست دهد، احتمالا به گزینه‌های باقی مانده از جمله لاریجانی فکر خواهد کرد و این یعنی که دفتر حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی بسته نیست.

منبع: فردا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • کاربر ناشناس
    0

    کسیکه روحانی حمایت کند رای نمی آورند

  • مجید
    0

    باز هم لاریجانی؟؟!!!!! لاریجانی چهره دیگر روحانی است.

  • کاربر ناشناس
    0

    این از مجلس زد بیرون که ریس جمهور بشه؟!!!!!! خدانکنه رای بیاره

  • وکیل
    0

    خلایق هر چه لایق. دروتخته جهت چاپیدن بیشتر و مافیایی بیشتر جور شدند

  • احمدی
    0

    اقای لاریجانی همین الان با حمایت جناب روحانی مطمئن باشید رای نخواهید اورد اصلاح طلب جایگاهی بین مردم ندارد

  • کاربر ناشناس
    0

    خودشون میدونن رای نمیارن کاندید نمیشن واما لاریجانی یعنی دولت روحانی یعنی ادامه مصیبت برای مردم

  • دانشجو
    0

    اقای لاریجانی شما از هم اکنون بدانید که رای ندارید

    نظرات شما -
    • نشناس
      0

      مگر رئیس ستاد انتخابات هستی که همچی و میدونی نفری چند میگیرین اینجا ایجاد روب و وحشت کنید به نفع تند روها

  • یه نفر
    0

    شما اول ببینید مردم شرکت میکنن که دنبال ریزش ارا و افزایش آرا هستید!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    حاج محسن رضایی شانسش از همه بهتر وآراش هم ارهمه بیشتره

  • ایرانی
    0

    هم به قوانین آشنایی داری جزء میان رو محسوب میشی رفتا نورمال داری اینا از سوز دلشون افتادن تو روزنامه ها پول یا مفت میگیرن حمله کنن به دیگران اوباش رسانه ای تشریف بیار رئیس جمهوری اسلامی ایران برازندته با این گنده کاری اخرش هم رفت تو پیچ

  • کارگر
    0

    این لاریجانی دیگر بین مردم محبوبیت که ندارد هیچ مردم ایران ازش متنفر هستند

  • براخاص
    0

    آزموده را آزمودن خطاست کسی که بدون هیچگونه ملاحظه‌ای وبدون در نظر گرفتن تلاشهای بدنه کارشناسی مجلس و کشور برجام را در عرض ۲۰دقیقه تصویب کرد وان مصیبت رابرای کشور رقم زد به نظر نباید اجازه داد بر جایگاه مهم ریاست جمهوری تکیه بزند کسی که مورد حمایت روحانی باشد یعنی تداوم مصیبت و جفا در حق مردم و کشور ،واقعا وقتی آدم این اتفاقات را می شنود تنش میلرزد،انشااله که این اتفاق شوم نخواهد افتاد قطعا مردم هوشیار ما نخواهند گذاشت دو بار از یک سوراخ گزیده شوند

  • موسوی
    0

    بحق جدم آرزو به دل می مونین،،،، جناب های لاریجانی ها،،،،

  • ستاره
    0

    ما ایرانی تباریم و شما زاده نجف،،،، ما رای هم بدیم به ایرانی میدیم،،،،

  • پرنیا
    0

    من نمی دونم توکجای دنیا بیست درصدیا اینهمه حق اظهار نظر در مورد انتخابات دارن .بنده های خدا شما بیشتر از بیست در صد بین مردم پایگاه رای ندارید چطوری روتون میشه از انتخابات حرف بزنید البته زر وزور زیاد دارید و مردم رو نه

  • مورچه
    0

    کبوتر باکبوتربازباباز دوتا قورباقه باهم کردن دهان باز تقدیم ب دوچهره مشکوک ومفلوک که باعث گرانی بنزین شدنند ودراینده نچدان دور ودردولت اقای احمدی نژاد باید دردادگاه به جرم خود اعتراف کنند دوستان دراین برنامه فرصت معما نیست

  • .
    0

    با رای مردم . قطعا ایشون انتخاب نمیشند . !

  • مستعار
    0

    این‌برادران‌دالتونها‌هم‌ولکن قدرت نیستند از در بیرونشان میکنند از پنچره مبان خدا عاقبت مارا خبر کنه

  • کریم
    0

    باید حواسمان را جمع کنیم نوکر خوبی انتخاب کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها