معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی:

علت مسمومیت اهالی روستای ینگجه بوکان در دست بررسی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: علت مسمومیت اهالی روستای ینگجه بوکان در دست بررسی است.

علت مسمومیت اهالی روستای ینگجه بوکان در دست بررسی است

رسول انتظار مهدی در خصوص مسمومیت اهالی روستایی در بوکان افزود: با گزارش مرکز خدمات جامع سلامت گل تپه مبنی بروز مواردی از علائم گوارشی با علائم غالب اسهال خفیف و شکم درد در سه خانوار از اهالی روستای ینگجه شهرستان بوکان ۱۷ آذرماه امسال تیم بررسی طغیان مرکز بهداشت شهرستان بلافاصله در همان روز نسبت به بررسی طغیان اقدام کرد.

وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد آب روستا دارای شبکه لوله کشی و تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب و نتایج کنترل کیفی آب شرب حاکی از استاندارد بودن میزان کلر باقیمانده بوده و فاقد آلودگی میکروبی گزارش شد.

انتظار مهدی با بیان اینکه بررسی انجام شده نشان می‌دهد در روستای مذکور طی دو ماه اخیر موردی از طغیان بیماری گزارش نشده است، افزود: در بررسی سیستم شبکه توزیع آب شرب روستا، موردی از شکستگی، نشت و ترکیدگی مشاهده نشده و در طول یک ماه گذشته، در روستا مراسم تجمعی (مجلس عزا، عروسی و …) برگزار نشده است.

انتظار مهدی در خصوص اقدامات انجام یافته گفت: طبق بررسی‌های میدانی و ارزیابی‌های صورت گرفته، هیچ گونه مواد غذایی خوردنی و آشامیدنی با منبع مشترک مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی افزود: از تمام بیماران دو نمونه جهت بررسی از نظر التور و سایر میکروارگانیسم ها اخذ شده که نتایج آزمایشگاهی از نظر التور در تمام نمونه‌ها منفی و از نظر سایر میکرو ارگانیسم‌ها ۵ مورد منفی و یک نمونه مشکوک به سالمونلا تیفی جهت بررسی بیشتر به آزمایشگاه رفرانس معاونت بهداشت استان ارسال شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه از ۳ نفر نمونه برداری جهت بررسی از نظر کووید ۱۹ نتیجه همه موارد منفی گزارش شده است، گفت: در حال حاضر حال عمومی بیماران بستری خوب گزارش شده و سایر بیماران سرپایی نیز مشکل بالینی ندارند.

انتظار مهدی در خصوص علت بروز این مسمومیت گفت: خانوارهای مذکور از نقاط مختلف روستا بوده و هیچ گونه ارتباط و تماسی باهم نداشته اند و بر اساس بررسی‌های انجام یافته، طغیان ناشی از آب و غذا منتفی است.

وی یادآور شد: در خانواده‌های مذکور طی ۱۴ روز اخیر مورد مشکوک و قطعی کووید ۱۹ و سایر بیماری‌های واگیر از جمله بیماری‌های منتقل شده از آب و غذا گزارش نشده و علت اصلی این بیماری در دست بررسی است.

روستای ینگیجه با چهار هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در ۲ کیلومتری شهر بوکان قرار داشته و یکی از روستاهای مهاجرپذیر این شهرستان به‌شمار می‌رود.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها