انتقاد مردمی برای هزینه هزارمیلیارد ریالی پیاده راه سنندج

استاندار کردستان ۱۹ آذر در مصاحبه ای تلویزیونی از هزینه هزار میلیارد ریالی برای پیاده راه فردوسی سنندج خبر داد که این اعلام هزینه با موج گسترده ای از انتقادات مردمی همراه شده است.

انتقاد مردمی برای هزینه هزارمیلیارد ریالی پیاده راه سنندج

مدیران شهری در مرکز کردستان طی ۲ دهه اخیر بارها در نشست‌های مطبوعاتی بر اجرای طرح‌های پیاده راه سازی در هسته مرکزی این شهر تاکید داشتند اما هر بار به دلایل مختلف شهرسازی و ترافیکی از اجرای آن منصرف می‌شدند.

با شیوع ویروس و کاهش رفت و آمدهای مردمی در هسته مرکزی شهر سنندج و با نزدیک شدن به ماه‌های آخر فعالیت دولت روحانی در کشور، دولتمردان کردستانی و شخص استاندار به فکر تحقق آرزوهایشان افتادند و در یک اقدام برق آسا با مسدود کردن مبادی ورودی خیابان فردوسی عملیات اجرایی طرح پیاده را آغاز کردند.

پرترددترین خیابان سنندج در اوج شیوع در فصل تابستان به کارگاه عمرانی و خاک برداری تبدیل شد و علاوه بر ایجاد مشکلات ترددی برای مردم موجب تشدید همه گیری بیماری در مبادی نیمه مسدود هسته مرکزی سنندج شد.

شهرداری در روزهای ابتدایی اقدام به نصب یک تابلو زمان سنج در مبادی ورودی این پروژه در میادین آزادی و انقلاب کرده و به شهروندان وعده افتتاح در اوایل مهرماه را داد اما نه تنها این وعده عملی نشد بلکه بهمن مرادنیا استاندار کردستان در جلسه ویژه پیاده راه فردوسی که چهارشنبه ۱۹ آذر برگزار شد مبلغ هزینه کرد برای طرح پیاده راه خیابان فردوسی را حدود هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

پس از اعلام این هزینه سرسام آور آن هم برای پروژه سنگ فرش کردن یک خیابان ۶۰۰ متری شاهد موج گسترده انتقادات مردمی در فضای مجازی و فضای عمومی شهر نسبت به این میزان هزینه کرد هستیم و تاکنون هیچ شفاف سازی از سوی استاندار کردستان و مسئولان شهری در خصوص جزئیات هزینه‌ای این پروژه اعلام نشده است.

دلیر بهمنی از فعالان اجتماعی و سیاسی استان در خصوص این اعلام نظر استاندار کردستان اظهار کرد: آقای استاندار و شهردار سنندج که در حوزه مهندسی تحصیل کرده‌اند باید در خصوص این مبلغ نجومی شفاف سازی کنند.

وی افزود: عرض خیابان فردوسی تقریباً حدود ۲۵ متر و طول آن حدود ۶۰۰ متر است که در کل مساحتی در حدود ۱۵ هزار مترمربع را شامل می‌شود.

بهمنی خاطرنشان کرد: استاندار کردستان در یک مصاحبه تلویزیونی که پس از جلسه مرتبط با پیاده راه فردوسی برگزار شده بود اعلام کرده که برای ساخت این پیاده راه ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و این رقم برای سنگ فرش کردن یک خیابان حیرت آور است.

وی افزود: اگر صحبت‌های مرادنیا درست باشد یعنی برای هر متر مربع از پیاده راه فردوسی ۷۰ میلیون تومان هزینه شده است و این میزان هزینه برای یک متر مربع سنگ فرش مورد تأیید هیچ کارشناسی نیست و بسیار سرسام‌آور و تعجب برانگیز است.

بهمنی خاطرنشان کرد: مگر چند تن میل گرد خریداری و استفاده شده است و قیمت هر کیلوی آن چقدر بوده است؟ چند مترمربع سنگ خریداری شده و قیمت هر مترمربع آن چقدر است؟ چند مترمکعب بتن ریزی انجام شده و قیمت هر مترمکعب بتن چقدر است؟

وی افزود: این را هم عرض کنم که در مسیر اجرای این پروژه نه معارضی وجود داشته تا ملک او تملک شود و نه کوه تراشی و خاک برداری وجود داشته است لذا انتظار می‌رود آقای استاندار در راستای شفاف سازی و پاسخگویی به افکار عمومی مساحت کل خیابان و هزینه‌های انجام شده را به تفکیک توسط روابط عمومی استانداری و یا شهرداری اعلام کند.

انتقاد مردمی برای هزینه هزارمیلیارد ریالی پیاده راه سنندج

امینی از مغازه داران خیابان فردوسی سنندج اظهار کرد: چندین ماه است که ویروس در جامعه شیوع پیدا کرده و موجب کسادی بازار شده است اما در کنار این مشکل اجتماعی از سوی شهرداری نیز این طرح سنگ فرش را بر کسبه تحمیل کرده‌اند و با ایجاد محدودیت عبور مردمی صدمات بزرگی به کسب و کار در این خیابان زده‌اند.

وی افزود: تا چند ماه پیش خیابان فردوسی دارای سنگ فرش‌های مناسب و راه دسترسی مناسب بود اما الان تنها سنگ فرش دارد و راه دسترسی آن محدود شده است و آقایان مسئول چیزی به ویژگی‌های این خیابان اضافه نکرده‌اند.

این مغازه دار سنندجی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در شبکه استانی و دیگر رسانه‌ها مطلع شدیم که آقای استاندار اعلام کرده‌اند که برای سنگ فرش کردن پیاده راه فردوسی ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌اند اما مشخص نیست که این عدد بزرگ را آقای استاندار از کجا آورده است؟

سفیری از جوانان فعال استان در حوزه مجازی نیز در این خصوص اظهار کرد: با یک جستجو ساده در فضای مجازی می‌توان به مبالغ هزینه کرد پیاده راه در استان‌های همجوار دست پیدا کرد که بسیار کمتر از پیاده راه سنندج هزینه برده‌اند.

وی افزود: در چند ماه گذشته در فضای مجازی و صفحه رسمی رضا دانشمیر از معماران برجسته کشوری شاهد اطلاع رسانی و اعلام طرح اولیه پیاده راه فردوسی با بهره مندی از یک ایده ابتکاری بودیم اما متأسفانه امروز شاهد اجرای یک سنگ فرش عادی و کنار گذاشتن این طرح ابتکاری هستیم.

سفیری اظهار کرد: اگر طرح ابتکاری پیشنهاد شده از سوی معمار و طراح برجسته کشورمان اجرایی نشده است پس چگونه انجام سنگ فرش عادی مبلغ هنگفت ۱۰۰ میلیارد تومانی را برده است؟

وی افزود: به عنوان یک جوان سنندجی از شخص استاندار و شهردار سنندج توقع داریم که جزئیات هزینه کرد طرح پیاده راه فردوسی را اطلاع رسانی کنند.

آرمین دلپذیر از شهروندان سنندجی نیز با اعتراض نسبت به هزینه کرد ۱۰۰ میلیارد تومانی برای پروژه پیاده راه فردوسی اظهار کرد: آقای استاندار آنچنان با هیجان اعلام می‌کنند که ۱۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است که انگار غیر از سنگ فرش کار دیگری در این خیابان انجام شده است.

وی افزود: بدون شک مسئولان استان باید نسبت به هزینه‌های انجام شده برای پیاده راه فردوسی پاسخگو باشند چرا که با ۱۰۰ میلیارد تومان می‌توان کارهای زیر بنایی بسیاری را در نقاط محروم و اولویت دار سنندج انجام داد.

سامرند مشیری دیگر شهروند سنندجی نیز با انتقاد از اجرای پیاده راه فردوسی اظهار کرد: بر اساس اعلام مسئولان راه و شهرسازی پروژه مواصلاتی و ترانزیتی سنندج به مریوان برای تکمیل شدن ۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد و این در حالی است که با افتتاح این پروژه رونقی چشمگیر در حوزه تجارت و اقتصاد استان انجام خواهد شد.

وی افزود: متحیر مانده‌ایم که سنگ فرش کردن یک خیابان چرا از تکمیل یک جاده مهم مواصلاتی ارجحیت بیشتری دارد.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    اگر مسولین پاسخگو بودند که مسول نبودند ..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها