عاقبت ۷ رئیس جمهور ایران

بعد از گذر ۴۲ سال از عمر انقلاب اسلامی و در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری حسن روحانی نگاهی داریم به زندگی ۷ رئیس جمهور ایران که سرنوشت‌های متفاوتی داشتند، از رهبری تا جنگ مسلحانه با نظام.

عاقبت ۷ رئیس جمهور ایران

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون، 7 رئیس‌جمهور در 12 دوره به خود دیده است. دو رئیس جمهور اول ایران نتوانستند دوران چهار ساله مسئولیت خود را به پایان برسانند؛ رئیس‌جمهور اول برکنار شد و از ایران گریخت و دومین رئیس‌جمهور نیز توسط منافقین به شهادت رسید. اما هر پنج رئیس‌جمهور بعدی، دو دوره پیاپی در این سمت بودند.

اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری 5 بهمن 1358 برگزار شد و طی آن ابوالحسن بنی‌صدر با 10 میلیون و 753 هزار و 752 رای یعنی 77.99 درصد آرا توانست رئیس‌جمهور ایران شود. ریاست جمهوری بنی‌صدر تنها 17 ماه به طول انجامید. وی در این مدت به تدریج با تمامی نهادهای انقلابی وارد فاز مقابله شد و در کنار عدم توجه به مصوبات قانونی مجلس به حمایت از گروه‌هایی چون منافقین پرداخت.

برکناری ابوالحسن بنی صدر از ریاست جمهوری، دولت محمدعلی رجایی را زودتر از زمان قانونی 4 ساله روی کار آورد. این دوره از انتخابات در 2 مرداد 1360 برگزار شد سال 60 یکی از پرتنش ترین سالهای پس از انقلاب بود، درگیری میان حکومت و سازمان مجاهدین خلق ایران ادامه یافت و به غائله 30 خرداد 60 منجر شد، تنها 8 روز پس از آن آشوب (7 تیرماه) و در دفتر حزب جمهوری انفجاری رخ داد و شهید بهشتی به همراه 72 نفر از اعضای این حزب جمهوری به شهادت رسیدند.

دور سوم انتخابات ریاست جمهوری پس از شهادت شهید رجایی در دهم مهرماه 1360 و با فاصله کمتر از 70 روز با دوره قبلی برگزار شد آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دوره با 95.03 درصد آرا رئیس‌جمهور ایران شدند.در دوره چهارم انتخابات ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای بار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شد.

پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ششم مرداد ماه سال 1368 برگزار شد که مصادف با رحلت معمار کبیر انقلاب شده بود، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی پنجمین رییس جمهوری قانونی کشور شد. در انتخابات ششم ریاست جمهوری کمترین مشارکت مردم رقم بخورد. در این دوره هاشمی رفسنجانی با کسب 10 میلیون و 566 هزار و 499 رای یعنی حدود 63 درصد آرا، برای دومین بار رئیس جمهور ایران شد.

سیدمحمد خاتمی در انتخابات دوره های هفتم و هشتم پیروز میدان شد. در انتخابات دوره نهم و دهم محمود احمدی نژاد فاتح کارزار انتخابات شد، حسن روحانی نیز به عنوان هفتمین رئیس جمهور در رقابت های انتخاباتی ادوار یازدهم و دوازدهم توانست رای مردم را کسب کند و سکان پاستور را در دست بگیرد.

منبع: خبرفوری

76

حجم ویدیو: 13.64M | مدت زمان ویدیو: 00:09:15 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • امیر
    0

    فقط احمدی نژاد. مردی برای تمام دوران

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      واقعاتنهارئیس جمهوری که بفکرقشرضعیف ومردم دوست وانقلابی که بیشتربفکرمملکت ومردم دوست زمان ریاستش ملت به رفاه رسیدن واوج خوشبختی ــرادیدن وزندگی که باامدن رئیس جمهوردولت تدبیرهمه خوشی هارا قتل عام کردومردم بادویدن شبانه روزی وسرکوفت خوردن:برای یک دونه نان لواش رفاه واسایشی که احمدی نژادفراهم کرده به خاموشی مطلق دست یافت. ومتاسفانه مملکت وکشورایران بااین همه ثروت ودارائی رانابودونهست شد ... رحم الله من قرأ الفاتحه.

    • ای خدا
      0

      ای وای دوباره یادم آوردی اولین بار کرایه تاکسیها جهشی از کی یهو گرون شد منحل شدن سازمان برنامه و بودجه و حذف یارانه از قبضها و روی کار آوردن یارانه که قراره حذفش بکنند هر چند تاثیر این کجا و زمانی که روی قبضها لحاظ می کردند کجا! یعنی مردم کی میخوان بفهمن فایده نداشت ایشون مثلا حقوقها رو 3 برابر کرد ولی قیمتها..بله قیمتها بیش از 3 برابر شد و هنوز هم که این مسیری که نتونستن متوقفش کنن ادامه دارد! البته حق دارند طرفداراش چون هیچ رییس جمهوری مثل اون زودباور بودن مردم رو خوب نشناخت که اگه چند سال دلشون به به افزایش حقوق خوش باشه دیگه براشون مهم نیست چند سال بعدش همین حقوقه دیگه کفاف زندگیشون رو نخواهد داد و اینا دیگه کجا یادشونه دوره های قبل با همون پول و بدون یارانه چه چیزها که می تونستن بخرن! فقط پدر ومادراشون یادشونه که اونا هم دیگه سنی ازشون گذشته وفایده ای نداره.

    • طاووس
      0

      دوست عزیز اگر درامد نفتی در زمان اقای احمدی نژاد رو با بقیه مقایسه کنی خواهی فهمید که کاری زیر بنایی انجام نشده در امد نفتی در دوره مبلغ ۸۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ یعنی هشتصد و پنجاه میلیارد دلار بوده تازه این فقط نفت هست درامدهای دیگه مثل درامد مالیات و صادرات نفتی بماند این رو از یادتان نره که ایشان فرض بگیرید از هزار تومان به من وشما فقط ده تومان هم کمتر داده همان دادن یارانه الان تورم کشور رو چندین برابر کرده یادمان باشد که با درامد می شد کشور رو اباد کرد فقط کارهای رو بنایی که بعضی ها خوششان بیاید در امد ارزی در زمان اقای احمدی نژاد برابر کل در امد ارزی از اول انقلاب تا زمان ایشان بوده است نفت در زمان ایشان بشکه ای تا ۱۵۰ دلار بفروش رفته

    • مسیحا
      0

      تحریم نفتی شدیم این آمار و ارقام را فقط باند حسن روحانی میدن.. روزی که نفت شد حدود ۱۵۰ دلار ما نفت تحریم بودیم که بابک زنجانی واسطه بود برای دور زدن

    • هادی
      0

      آقای دکتر احمدی نژادتوان وعرضه بالابردن قیمت نفت با دیپلماسی فعال ودراختیارمردم قردادن پولش را داشت این بی عرضه دروغگو(شیخ حسن) که دربدو آمدن خزانه رابه دروغ خالی اعلام کرد تا به دشمن گرای ضعف بدهد ورفت برسر مردم وکشور آنچه رفت واکنون سطح امنیت ملی در ضعیفترین وضعیت خود قرار دارد وشیخ اعتدال کشور رادرلبه پرتگاه جنگ قرار داده است.

  • امیر
    0

    واقعا فقط میتونم بگم متاسفم

  • حسن
    0

    خُب؟؟؟ این مطالب چه ربطی به تیتر آن داشت؟ پس توضیح در مورد عاقبت 7 رییس جمهور چی شد؟؟

  • هموطن
    0

    رئیس جمهور آتی با مشارکت ۳۰ درصدی ملت به ریاست جمهوری رسید، اون سی درصد هم دیگه مشخص کیا هستند

  • حسین محمدی
    0

    فقط مقام معظم رهبری

  • کاربر ناشناس
    0

    فقط رهبری

  • بصیر
    0

    ان شاءالله با بصیرت و با دقت ب فرموده های رهبر معظم رییس جمهور بعدی را انتخاب می کنیم . رییس جمهوری مدبر ک در مقابل امریکا مقتدر ظاهر شود . رییس جمهوری ک با سیاست های درست ، رونق اقتصادی بوجود آورد و سبب پیشرفت و قوی شدن و خنثی سازی تحریم ها شود . رییس جمهوری ک مطیع امر رهبر باشد .

    نظرات شما -
    • استاد اسناد
      0

      تنها رییس‌جمهور محبوب ملت اول خاتمی عزیز دوم احمدی نژاد والسلام ملت همه چیز را به یاد دارند

  • عباسعلی کریمی
    0

    فقط کسی که در خط رهبر انقلاب اسلامی ایران باشد استحقاق رییس جمهور شدن را دارد چونکه جانشین بر حق امام علی علیه السلام است

  • مورچه
    0

    لطفا نظرم روثبت کن خبرفوری منم ادمم اسمم مورچه ست

  • کاربر ناشناس
    0

    فقط ...فقط دردوره احمدینژاد ملت بهخواست هاشان رسیدند

    نظرات شما -
    • Mk
      0

      کاربرناشناس تو دوباره اظهارفضل کردی چرا از رو نمیری چقدر دیگران باید بزنند توی دهنت تا خجالت بکشی

  • کاربر ناشناس
    0

    عاقبت روحانی اسرا ئییل است

  • مورچه
    0

    دوستان گفته شده عاقبت اینا چی شد نگفته عمل کرد اینا چی بود

  • مورچه
    0

    باسلام معما ویژه شب یلدا باجایزه نفیس چرا درعکس فوق عکس حسن خالی بند نیست ؟ ب پنج نفرکه جواب سعی بدهند پنج دستگاه خودرو تعلق خواهد گرفت ازهمین خودرو های که امروز زمان رونمایی روشن نمیشد اما تنها دوستی که نمتونه شرکت کند جناب کاربرناشناس میباشد چون ایشان دیروزجواب سؤال راازبازارسیاه خریداری کرده واین کارش تقلب میباشد ۱#۲#۳شروع

    نظرات شما -
    • لیلا
      0

      چون روحانی عاقبت نداره

    • کاربرناشناس
      0

      تخم مرغ روغن گیورنه چیبخوریم اقای روحانی

    • مورچه
      0

      کاربرناشناس عزیزبابا چون تخم مرغ ورغن گرونه یک شانه تخم مرغ و یک لیتر روغن خوراکی ازطرف شرکت های لگنن سازی سایپا وایران لنگن بشما تحویل خواهد شد ب قید غرعکشی اما لیلا اولین برنده این قسمت معما خبرفوری میباشد باتشکر

  • بینام
    0

    شهید - فراری - ....... - استخر فرح - بی بصیرت و ساکت فتنه - منحرف - و دوباره استخر فرح. ؟

  • سندباد
    0

    مملکت داری بلدنیستن هزاراتن سیب زمینی تو انبارها داره خراب میشه بعد دولت مردان از نبودن عرض مینالند کس نیست که مدیریت کنه..اینا دولت مردان فقط بازار نفت را بلدن وجیب مردم را نه در صادرات تعادل دارن نه در زدن جیب ملت

  • احمدی نژاد
    0

    هنوزم تا که هنوز بی منی و من باهاتم .توی جنگل توی دریا من شریک غصه ها تم .منگول شنگول شدم من نمک گیر سیب زمینی ها تم .خوب بیدددددد

  • ابو نوری
    0

    وضعیت زمانی و جهانی ریاست جمهوری و نخست وزیری ایران در هر دوره فرق می‌کند. فشار استعمار و سنگ اندازی خونخواران جهان هر ساله بیشتر شده و مردم دلیر ایرا با صبر و جهادی و ایمان راسخ همیشه متحمل این تحریم‌ها بوده و في سبیل الله جهاد می‌کنند. اتهام رؤسای جمهور و مسؤولین دولت ایران یک جنگ و تهمت شیطانی استعمارگران و جیرخواران و بوق تبلیغاتی آنهاست. و گرنه همه مسؤولین کشو از رهبری گرفته تا رؤوسای جمهور و وزرای دولت (بغیر از بنی صدر خائن) نیتشان پاک و در خدمت کشور و ملت ایران تلاش کرده و می‌کنند. تحمل تحریم‌ها آمریکا و همدستانش آن امتحان الهی و جهاد في سبیل الله و میهن است و بی تردید خداوند با مؤمنین شریف جهادگران است و نصر من الله و فتح قریب و العاقبة للمتقین.

  • استاد اسناد
    0

    ملت ایران انقلابی دگر کرد با انتخاب خاتمی و رهبری فرمود این یک حماسه بود در بقیه ادوار ما هرگز حماسه آفرینی مثل انتخاب خاتمی ندیدیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها