بیم و امید نفت در سال آینده/ فروش نفت ایران به حداکثر می‌رسد؟/ نگرانی‌ها از کارشکنی لحظه آخری بایدن

ایران از طرفی امیدوار است که دولت بایدن با بازگشت به برجام، تحریم‌های نفتی را بردارد و از سوی دیگر نگران است که تحریم‌ها به دلایل سیاسی برداشته نشده و حداکثر فشار نفتی روی ایران باقی بماند.

بیم و امید نفت در سال آینده/ فروش نفت ایران به حداکثر می‌رسد؟/ نگرانی‌ها از کارشکنی لحظه آخری بایدن

به گزارش خبر فوری ، با پایان یافتن سالهای سیاه ریاست جمهوری ترامپ بسیاری در داخل کشور منتظر برداشته شدن تحریم‌ها و بهتر شدن اوضاع هستند. در این میان، کم‌ اثر شدن تحریم‌های نفتی بیش از سایر موارد اهمیت دارد چرا که این امر در این سه سال بیشتری ضربه را به اقتصاد ایران وارد کرده است.

حالا با خروج ترامپ از کاخ سفید و ورود بایدن بسیاری در داخل از همین حالا خود را برای فروش بیشتر نفت آماده کرده‌اند. این چیزی است که بیژن زنگنه (وزیر نفت) هم تلویحا به آن اشاره کرده است. صحبت‌های اخیر زنگنه در مورد آینده فروش نفت ایران و طرح‌های آتی باعث شده بسیاری از رسانه‌های خارجی واکنش نشان دهند.

وبگاه خبری چاینا دیلی (China Daily) و بلومبرگ از جمله رسانه‌هایی هستند که در این مورد دست به قلم شدند.

گام بلند زنگنه؛ فروش حداکثری نفت در سال آینده

بیژن زنگه به تازگی اعلام کرده که تولید نفت ایران در سال آتی شمسی که از اواسط مارس آغاز می‌شود به ۴.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد. زنگنه همچنین تاکید کرد که میزان صادرات تولیدات نفتی ایران در سال آینده به ۲.۳ میلیون بشکه خواهد رسید.

طبق گعته رسانه چینی، این در حالی است که فشار آمریکا و تحریم‌های سنگین دونالد ترامپ در سال‌های اخیر باعث شد میزان تولید نفت ایران حدود ۱.۹ میلیون و صادراتش هم به ۱۳۳ هزار بشکه برسد. همچنین طبق گفته بلومبرگ، این امر در شرایطی به وقوع پیوست که میزان صادرات نفتی ایران در سال ۲۰۱۷ و قبل از خروج ترامپ از برجام ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود.



دو مشکل بزرگ برای بازگشت به وضع مطلوب

با وجود این، شواهد گویای این است که ایران حساب زیادی روی فروش نفت در سال آینده نداشته و طبق گفته یک نماینده مجلس فقط ۲۵ درصد بودجه سال آینده بر اساس درآمد احتمالی حاصل از فروش نفت محاسبه شده است. این نشان می‌دهد که خود دولت هم حساب چندانی روی درآمد نفتی نداشته و در این مورد کمی محتاط و بدبین است.

بلومبرگ معتقد است دو علت برای این سیاست وجود دارد. دلیل اول عضویت ایران در اوپک پلاس است. اوپک پلاس سال گذشته تصویب کرد که اعضاء نباید فروش و صادرات نفت خود را از حدی بیشتر کنند چرا که این امر باعث کاهش قیمت نفت و به هم خوردن تعادل در بازار می‌شود. اگرچه ایران به دلیل شرایط تحریمی سخت از این قانون مستثنی شد و توانست معافیت بگیرد اما نباید گمان کرد که بعد از پایان یافتن دوره ترامپ نیز این معافیت تداوم یافته و یا فروش ۲.۵ میلیون بشکه‌ای نفت ایران را بپذیرد.

دلیل دومی که بلومبرگ به آن اشاره می‌کند مربوط به پالس‌های منفی است که از درون دولت آینده آمریکا به گوش می‌رسد. طبق شنیده‌ها، جو بایدن قصد ندارد آزادی بی حد و حصری به ایران جهت فروش نفتش بدهد و بسیار بعید است که همه تحریم‌های نفتی ایران که در زمان دونالد ترامپ اعمال شد، برداشته شود.

این چیزی است که برخی کارشناسان نیز به آن اشاره کرده اند. مایک مولر (Mike Muller) مسئول ارشد کمپانی نفتی ویتول (Vitol ) در این باره به بلومبرگ می‌گوید: "بعید است نفت ایران به این زودی‌ها در بازار دیده شود... در واقع، کاهش تحریم‌های نفتی ایران اولویت آمریکا نیست."

فضای بیم و امید پیش روی نفت ایران

بنابراین، مشخص است که دولت ایران و سران اقتصادی‌اش در یک فضای "بیم و امید" به سر می‌برند. ایران از طرفی امیدوار است که دولت بایدن با بازگشت به برجام، تحریم‌های نفتی را بردارد و از سوی دیگر نگران است که تحریم‌ها به دلایل سیاسی برداشته نشده و حداکثر فشار نفتی روی ایران باقی بماند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • راسو
    0

    بودجه رو با تخیلات بستن

  • ناشناس
    0

    مسولین نباید روی فرضیات تصمیم‌گیری کنند و وعده بدهند هر وقت تحریم ها برداشته شد آنوقت روی آن حساب باز کنند.

  • بی نام
    0

    باید به چه زبون به شما بفهمونن دست بکشید از خام فروشی حتی دشمن هم در واقع داره لطف نادانسته میکنه باز شما مقاومت میکنید در برابر تغییر

  • مورچه سواری
    0

    بایدن گفته باید مسائل منطقه ای و موشکی هم وارد برجام بشه!!! از اون طرف هم امارات و عربستان گفتن ما هم باید وارد مذاکرات بشیم!!!!!!

  • بابک خرمدین
    0

    تحریمی برداشته نخواهد شد احتمال بیشتر شدن هم دارد تا به حدفشان برسند...جیب مردم بدبخت درخدمت شماست

  • حمید
    0

    البته خارج از هرگونه تعصب الکی تحریمها کمر کشور رو شکسته و مقاومت هم شعار لازم به ذکراز بی عرضگی دولت هم نباید گدشت و اگر دولت بعدی آمریکا هم بخواد ادامه بده شاید مجبور بشن جام زهر رو بنوشن

  • احمد
    0

    بنام الله که بهترین اسم خدای متعال است در سال ۵۹ صدام لعنتی به ایران حمله کرد و بخشی از خاک مقدس کشورمان را اشغال کرد سوم خرداد سال ۶۱ ارتش قهرمان ایران با کمک سایر اقشار مردم توانست با آزادی خرمشهر تقریباً تمام مناطق اشغالی کشور را از دست صدامیان آزاد کنند آن موقع نظر غالب این بود که حالا که ما در موضع قدرت هستیم آتش بس را به پذیریم عده‌ای تندرو که امروز هم متاسفانه در ساختار نظام می تازند به حضرت امام گفتند آقا اجازه بدید ما در آینده نزدیک کربلا را می گیریم و صدام نابود وانقلاب را صادر می کنیم خلاصه جنگ با تمامی بدبختی هایش طول کشید در سال ۶۶ شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۵۹۸ را صادر کرد که تقریباً وضعیت بهتری داشتیم و در تمامی جبهه ها روی نقطه صفر مرزی مستقر بودیم ضمن اینکه فاو در تصرف ما بود در این سالها عراق روز بروز قویتر و ما روز بروز ضعیف شده بودیم چون تحریم بودیم و تجهیزات و سلاح و مهمات و اقتصاد کشور به ته دیگ رسیده بود .چون این قطعنامه تا حدی حقوق ایران را رعایت کرده بود نظر غالب برای پذیرش آن بود اما جنگ طلب ها این فرصت را سوزاندند ارتش عراق از اوایل سال ۶۷ با چند عملیات برق آسا اول فاو، بعد شلمچه،بعد جزایر مجنون که سپاه و بسیج مسئولیت پدافند این مناطق را داشتند پس گرفت و سپس در اکثر مناطق پیشروی کرد وکم مانده بود اهواز را تصرف کنددر این شرایط بود که ما با خفت آتش بس را پذیرفتیم.که امام رحمه‌الله علیه به جام زهر تعبیر کرد شرایط فعلی ما مثل همان موقع است همان تندروها بر طبل اشغال ۱۵ کشور همسایه می‌کوبند و برای نابودی دیگر کشورها تاریخ تعیین می کنند خدا کند عقل بر احساسات و بلند پروازی غلبه کند ودر حالیکه در قدرت نسبی هستیم البته با اقتصاد فلج ،باید عقلای نظام و دلسوزان کشوربا تعامل عزتمندانه وعاقلانه منافع کشور وملت را حفظ کرده و از فلاکت مردم کم کنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها