صدای یکی از اقمار مریخ را بشنوید

آژانس فضایی اروپا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام فیلم یکی از اقمار سیاره سرخ به نام

صدای یکی از اقمار مریخ را بشنوید

این فایل صوتی نسخه تغییر داده شده سیگنال دوپلر است که در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۳ هنگامیکه ماموریت "مارس اکسپرس" از کنار قمر فوبوس عبور می‌کرده، در فرکانس‌های رادیویی ثبت و منتقل شده است. مدار آن به دلیل گرانش فوبوس مقدار کمی تغییر کرده و این صدا توسط اثر دوپلر منعکس شده است که می‌توانید بشنوید.

اثر دوپلر (Doppler effect) در فیزیک امواج می‌گوید که بسامد یک موج بر اثر حرکت فرستنده یا گیرندهٔ آن تغییر می‌کند. اثر دوپلر در همهٔ امواج مانند امواج صوتی و امواج الکترومغناطیسی (نور) دیده می‌شود.

این صدا توسط "برتراند پینل" (Bertrand Pinel) ستاره شناس رادیویی آماتور با استفاده از "ایستگاه ردیابی ماهواره‌ای" (satellite tracking station) که وی در خانه ساخته، ثبت شده است.

این دستگاه متشکل از یک آنالیزگر شبکه و تجزیه و تحلیل طیف قدیمی HP، دو ساعت اتمی روبیدیوم، یک ابزار سنجش صدا و یک آنتن ۳.۵ متری گرفته شده از ایستگاه ردیابی اوساگل نزدیک شهر تولوز فرانسه ایجاد شده است.

فایل صوتی، سیگنال رادیویی ماهواره‌ای مارس اکسپرس در حین مانور است. نکته قابل ذکر این است که به دلیل اثر دوپلر بزرگ، دستگاه گیرنده مجبور شده است دو یا سه بار تنظیم شود.

ویدئوی مذکور از ۴۱ تصویر که توسط دوربین با وضوح فوق العاده بالا تعبیه شده در مارس اکسپرس موسوم به " HRSC" در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹ گرفته شده، ایجاد شده است. در آن زمان مارس اکسپرس وفوبوس در فاصله تقریبی ۲۴۰۰ کیلومتری از یکدیگر بودند. مارس اکسپرس (Mars Express)، یک مأموریت اکتشاف فضا است که توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) انجام شده‌است. مأموریت مارس اکسپرس کاوش سیاره مریخ و نخستین تلاش مأموریت سیاره‌ای این آژانس است.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • بی طرف
    0

    این روز ها بیشتر صدای غارّ و غوّر شکم گرسنه مون به گوشمون میرسه.خبر فوری دل خوشی داره ها

  • محمد‌
    0

    مگر‌در‌خلا‌بدون‌هوا‌صدا‌انتقال‌می‌یابد‌!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها