کابینه ژاپن طرح تقویت بازدارندگی موشکی را تصویب کرد

کابینه ژاپن طرح تقویت بازدارندگی موشکی از جمله ساخت موشک‌های کروز جدید را با هدف مقابله با تهدیدات بالقوه از سوی چین و کره شمالی تصویب کرد.

کابینه ژاپن طرح تقویت بازدارندگی موشکی را تصویب کرد

این نخستین سیاست دفاعی مهم صادر شده توسط دولت یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن است. براساس این طرح، ژاپن قرار است موشک‌های دور برد جدیدی را که می‌توانند از ناوشکن‌ها یا جت‌های جنگنده شلیک شوند، بسازد.

این موشک‌ها به ژاپن اجازه می‌دهد تا بازدارندگی دفاعی خود را در مناطقی از جمله جزایر تحت کنترل این کشور در دریای چین شرقی که پکن نیز بر آنها ادعای مالکیت دارد، توسعه دهد.

نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن در کنفرانسی خبری گفت: با توجه به افزایش فعالیت‌های ناوهای چین، جو امنیتی پیرامون جزایر جنوب غربی به شدت تند و ناخوشایند است. به منظور مقابله با این مساله، باید بجا و مناسب پاسخ دهیم.

وی افزود: برد بالای این موشک‌ها به آنها اجازه می‌دهد تا در فاصله‌ای مناسب با دشمن مستقر شوند تا از یک مقابله به مقل فوری اجتناب کنند.

کیشی جزئیات بیشتری را درباره این موشک‌ها از جمله برد، مکان یا زمان استقرارشان ارائه نکرد.

تحت دوره هشت ساله نخست وزیری شینزو آبه، این کشور نقش بین‌المللی ارتش خود را در بحبوحه افزایش تهدیدات از سوی کره شمالی و چین گسترش داد.

توکیو بارها کره شمالی و چین را تهدیدات امنیت منطقه‌ای خوانده و احتمال ایجاد قابلیت حمله پیشگیرانه علیه پایگاه‌های دشمن برای دفاع در برابر حملات فوری را بررسی کرده است.

کابینه ژاپن بدون اشاره به اینکه آیا قابلیت جنجالی حمله پیشگیرانه همچنان دنبال می‌شود یا خیر، گفت: دولت توکیو طرح بازدارندگی دفاعی را بیش از پیش بررسی خواهد کرد.

رهبران اپوزیسیون گفتند، این طرح موشکی می‌تواند قانون اساسی صلح‌آمیز ژاپن را که استفاده از زور را برای دفاع شخصی محدود می‌سازد، نقض کند.

پس از آنکه توکیو اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که برنامه‌ها برای ساخت دو سیستم ایجس را به خاطر مشکلات فنی کنار می‌گذارد، کابینه ژاپن تاکید کرد، قصد دارد سیستم‌های رادار ایجس را بر دو ناوشکن جدید مستقر کند تا بازدارندگی دفاعی را تقویت کند.

استقرار رادارهای ایجس بر ناوها حدود 4.8 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که دو برابر هزینه رادارهای آجیس مستقر بر زمین است.

در دوران نخست وزیر آبه، ژاپن همچنین خریدهای خود از جنگنده‌های ضد رادار و سیستم‌های دفاع موشکی آمریکایی بسیار گران را افزایش داد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها