حکم سنگین دادگاه برای روزنامه‌نگار افشاگر در ترکیه!

جان دوندار، روزنامه نگار تبعیدی سرشناس ترکیه‌ای به طور غیابی توسط دادگاهی در ترکیه به ۲۷ سال زندان محکوم شد.

حکم سنگین دادگاه برای روزنامه‌نگار افشاگر در ترکیه!

جان دوندار، روزنامه نگار مشهور و سردبیر سابق روزنامه جمهوریت به طور غیابی توسط دادگاهی در ترکیه به ۲۷ سال و ۶ ماه زندان محکوم شد. دادگاهی در ترکیه روزنامه نگار تبعیدی، جان دوندار را به اتهام جاسوسی و ترور محکوم کرد.

دادگاه دوندار به خاطر شواهد و تصاویری از فروش سلاح و سوخت خودرو از سوی دولت ترکیه به گروه‌های اسلام گرای افراطی در سوریه، از جمله داعش که در سال ۲۰۱۵ در روزنامه جمهوریت منتشر شد، تشکیل شده است.

او پس از انتشار چندین گزارش متهم به جاسوسی شد و مخفیانه به آلمان گریخت. او پیش از سفر به آلمان مورد یک سوء قصد نافرجام نیز قرار گرفت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با عصبانیت شدید از این نشریه در واکنش به مدارک و تصاویری که این روزنامه‌نگار منتشر کرده بود، دوندار و همچنین «اِردم گل» رئیس دفتر آنکارای روزنامه جمهوریت را به جنایت متهم کرد و هشدار داد که دوندار هزینه سنگینی خواهد پرداخت.

اردوغان گفت که کامیون های نشان داده شده در یک فیلم به همراه این انتشارات، به گروه های درگیر جنگ در سوریه کمک کرده اند.

ترکیه بعداً مستقیماً در جنگ داخلی سوریه دخالت کرد و چهار عملیات مرزی انجام داد.

آخرین جلسه دادگاه در استانبول بدون حضور متهم و وکلای او برگزارشد.

وکلای این روزنامه نگار باسابقه اعلام کرده‌اند که دادگاه جان دوندار کاملا سیاسی بوده و دادگاه تنها مقاصد سیاسی و مورد نظر دولت را دنبال می‌کند و به همین دلیل مشروع نیست.

دادگاه دوندار را به جرم دسترسی به اسرار دولتی به منظور جاسوسی به ۱۸ سال و ۹ ماه و به‌دلیل عضویت در گروه تروریستی به هشت سال و ۹ ماه زندان محکوم کرده است.

دوندار همچنین متهم به کمک به شبکه فتح الله گولن مستقر در آمریکا است، که دولت می گوید کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ ترکیه را طراحی کرده است.

منبع: فارس

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها