در گفت‌و‌گو با جلالی، فائقی و شاه حسینی علل بداخلاقی هواداران فوتبال در فضای مجازی بررسی شد

به بهانه «کُری» آبرو نریزید ، اهانت نکنید

کُری‌خوانی میان هواداران فوتبال جزو لاینفک این رشته ورزشی محبوب و پرهیاهو است. در واقع کری هواداران مسأله‌ای معمولی است اما گاهی اتفاقاتی می‌افتد که ماجرا از کری صرف فراتر رفته و شاهد رویه‌ای آزاردهنده هستیم.

به بهانه «کُری» آبرو نریزید ، اهانت نکنید

در روزهای گذشته و پس از نایب قهرمانی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، هواداران پرسپولیس و استقلال برای همدیگر کری‌های زیادی خواندند و متأسفانه بعضاً به بی‌احترامی هم کشیده شد. نکته عجیب اینکه موضوع تنها به هواداران دو تیم خلاصه نشد و تعدادی از پیشکسوتان هم وارد ماجرا شدند و در مواردی به همدیگر بی‌احترامی کردند. ماجرا از کری مهدی فنونی‌زاده و سپهر حیدری، پیشکسوتان سرخابی آغاز شد و در این میان جملاتی رد و بدل شد که جایز نبود و ناراحتی و اعتراض فوتبالیست‌های زنان را هم به همراه داشت. پس از آن نوبت به کری‌خوانی امیرحسین صادقی با حسین کنعانی‌زادگان و استفاده از کلید واژه شهرستانی رسید؛ موضوعی که نه تنها با واکنش بازیکن پرسپولیس مواجه شد بلکه برخی هم، چنین وضعیتی را تقبیح کردند. در هر حال اینکه اخلاق و احترام فدای کری‌خوانی، تحقیر و تخریب حریف شود اصلاً خوشایند نیست. در این میان مجید جلالی، سعید فائقی و عبدالرحمن شاه‌حسینی در گفت‌و‌گو با «ایران» به نقد و بررسی مقوله هواداری و وضعیت موجود در فوتبال‌مان پرداختند.

جلالی: جامعه ما گنگ شده است
مجید جلالی با اشاره به اینکه متأسفانه بداخلاقی در کشور ما کلی است و به حوزه خاصی ارتباط ندارد، گفت: «کسانی که برای جامعه سیاست‌گذاری می‌کنند باید راهکاری برای حفظ حرمت‌ها در نظر بگیرند. متأسفانه بداخلاقی و بی‌حرمتی در تمامی حوزه‌ها وجود دارد و چه بسا این موضوع در حوزه سیاست بیشتر هم باشد اما در ورزش به دلیل گستردگی و میزان توجه، بداخلاقی‌ها بیشتر به چشم می‌آید. برخی از پیشکسوتان فوتبال حتی در مصاحبه‌های خود هم چنین موضوعی را دنبال می‌کنند و به این بداخلاقی‌ها دامن می‌زنند و باعث می‌شوند تا آبروی برخی افراد برود.»

این مربی و کارشناس فوتبال ادامه داد: «در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا هواداران به ورزشگاه نمی‌روند و این موضوع باعث شده تا فضای مجازی جولانگاهی شود برای برخی از افراد خاص که در این فضا تنها به دنبال محبوبیت بیشتر و به اصطلاح جذب فالوور در بین هواداران خود هستند. در روزهای گذشته موضوع بی‌احترامی‌ها بسیار پررنگ‌تر بود و واقعاً توی ذوق می‌زد؛ ماجرا تا جایی پیش رفت که به توهین و بی‌حرمتی کشیده شد و با یک جمله به طیف گسترده‌ای از هموطنان اهانت شد.»

مجید جلالی افزود: «در سال‌های گذشته باورپذیری مردم در تمامی موضوعات بسیار بالا بود اما این باورپذیری اکنون کمتر شده و خیلی از مردم به موضوعات مختلفی که جنبه منفی داشته باشد، اهمیت چندانی نمی‌دهند. از طرفی رسانه‌ها کمتر به موضوع باورها و ارزش‌گذاری‌ها پرداخته‌اند. این موضوعات باید مهندسی و با کنترل آن فضایی پاک بر فوتبال ما حاکم شود.»

آقا معلم فوتبال ایران گفت: «حقیقتاً زمانی که در خیابان راه می‌رویم یک کتابخانه زیبا بیشتر به چشمان می‌آید یا یک دعوای خونین؟ متأسفانه جامعه ما آن دعوای خونین را بیشتر می‌پسندد. جامعه ما کاملاً گنگ شده است؛ سال‌هاست که موضوع فساد در فوتبال مطرح شده و همه در این خصوص صحبت می‌کنند اما عجیب اینجاست که هیچ‌کدام از اهالی فن، تعریف واحدی از موضوع فساد در فوتبال ندارند.»

فائقی: به نقد زیبا بپردازیم و از نقد احساسی دور شویم
معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در خصوص جو مسموم موجود درفوتبال گفت:«در سال ۵۷ و در روزهای اول انقلاب فضایی در کشور حکمفرما شده بود که بسیار آشفته بود. در حال حاضر فضای فوتبال ما همانند آن سال‌ها آشفته است. قطعاً اصلاح این فضا عوارض و هزینه‌هایی خواهد داشت که باید پرداخت شود تا شاهد اتفاقات خوبی در فوتبال‌مان باشیم.»

سعید فائقی صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد: «متأسفانه ما نقد را اشتباه می‌گیریم و راه را بیراهه می‌رویم. در دنیا نقد در ورزش به‌عنوان نقد زیبا شناخته می‌شود و این موضوع بین پدیده‌های زیباست که دلیل اصلی آن زیبایی خودِ ورزش است؛ چرا که ذات ورزش زیبا و توسعه‌دهنده زیبایی است. به این دلیل نقدهایی در نشریات یا فضای مجازی در دنیا می‌شود که برای افراد قابل پذیرش است.»

این مدیر بازنشسته ورزشی اظهارداشت:«متأسفانه در حال حاضر نوع برخوردها به‌صورت احساسی و هیجانی است که این موضوع باعث مسموم شدن فضای فوتبال می‌شود. یک نویسنده کتابی منتشر کرده در این خصوص که چرا مردم فحاشی می‌کنند؟ دلیل این موضوع به عصبانیت مربوط می‌شود، عصبانیتی که به فوتبال هم منتقل شده و به فحاشی و بی‌احترامی کشیده شده و متأسفانه این فحاشی‌ها حتی در فضای مجازی بین پیشکسوتان تیم‌های پرطرفدار هم وجود دارد.»

فائقی با اشاره به اینکه ما باید فرهنگ‌مان را بالا ببریم، بیان داشت: «ما باید همانند کشورهای دیگر به نقد زیبا بپردازیم و از نقد احساسی دور شویم. باید مدنیت (تمدن) را جایگزین عصبیت (تعصب) کنیم. حقیقتاً کری‌خوانی همانند یک دوپینگ است و همانگونه که دوپینگ چیز خوبی نیست، کری‌خوانی هم باید چنین جایگاهی داشته باشد و میان اهالی فوتبال پسندیده نباشد. خیلی‌ها می‌گویند کری‌خوانی چیز خوبی است اما در اکثر مواقع کری‌خوانی به فحاشی کشیده می‌شود.»

شاه حسینی: سال‌هاست اخلاق را فدای نتیجه‌گیری تیم‌های‌مان کرده‌ایم
رئیس اسبق کمیته انضباطی فوتبال فدراسیون فوتبال علت بداخلاقی‌ها در این ورزش پرطرفدار را ضعف مدیریت می‌داند: «فوتبال ما در رأس مدیریت تغییرات غیراستاندارد و مداومی دارد و هیچ‌گونه ثبات مدیریتی در باشگاه‌ها و فدراسیون وجود ندارد. ما از نظر تغییر مدیران و بی‌ثباتی در این بخش مقام قهرمانی را در دنیا داریم. زمانی که رأس یک هرم تشکیلاتی بی‌ثبات باشد، قطعاً در زیرمجموعه‌ها هرج و مرج‌های زیادی به‌وجود می‌آید و نتیجه می‌شود توهین، افترا و بداخلاقی.»

عبدالرحمن شاه حسینی در ادامه بیان داشت: «توهین و افترا به افراد در فوتبال و هر حوزه دیگری از نظر حقوقی قابل پیگیری است. در این بین در تشکیلات فدراسیون هم کمیته‌ای به‌نام کمیته انضباطی وجود دارد که می‌تواند به این موضوع ورود و جرایم سنگینی برای افرادی متخلف در نظر بگیرد. قانون می‌گوید: «تمام افرادی که از داخل یا خارج دایره فوتبال هستند اگر رفتارهای مجرمانه داشته باشند، می‌توانند به‌عنوان شاکی خصوصی یا عمومی موضوع را پیگیری کنند.»

شاه حسینی در پاسخ به این سؤال که در زمان مدیریت شما چند پرونده و شاکی در خصوص بی‌احترامی‌ها و بی‌حرمتی‌ها وجود داشت؟ افزود: «تعداد پرونده‌ها بی‌شمار بود و اشخاص مطرحی هم در این پرونده‌ها حضور داشتند اما در آن زمان وضع این‌گونه نبود و اتهامات و بداخلاقی‌ها کمتر از وضعیت کنونی بود. ماده ۶۰۸ تعزیرات می‌گوید که توهین و فحاشی به افراد مجازاتش ۷۴ ضربه شلاق یا از یک میلیون تا ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی است. جدا از این ما باید اقدامات فرهنگی انجام دهیم تا جامعه ورزشی به این سمت نرود.»

این کارشناس مسائل حقوقی فوتبال این‌گونه صحبت‌هایش را ادامه داد: «زمانی که یک باشگاه فعالیت می‌کند به موازات آن باید آموزش‌های فرهنگی و اخلاقی را سرلوحه کار خود قرار دهد. قراردادهای حرفه‌ای به‌گونه‌ای است که‌بندی در این قراردادها وجود دارد که بازیکن در صورت تخلفات اخلاقی با جرایم سنگینی مواجه می‌شود که البته این موضوع در قراردادهای ما وجود ندارد و دلیل آن هم تنها نتیجه‌گرایی تیم‌هاست. ما سال‌هاست که اخلاق را فدای نتیجه‌گیری کرده‌ایم.»

منبع: ایران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها