فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا خبر داد

کاهش ۷۵۰۰ نفری فوتی‌ها از زمان اجرای طرح هوشمند مقابله با کرونا

وزیر کشور از کاهش ۷۵۰۰ نفری فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا از زمان اجرای طرح هوشمند مقابله با این بیماری خبر داد.

کاهش ۷۵۰۰ نفری فوتی‌ها از زمان اجرای طرح هوشمند مقابله با کرونا

عبدالرضا رحمانی فضلی در تشریح برگزاری نخستین سالگرد ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: امیدواریم ایشان با شهدا و اولیاالله محشور باشند. وظیفه ما این است که یاد و خاطره تلاش‌های این عزیزان را گرامی بداریم. چهره ایشان با توجه به شرایط موجود به عنوان یک چهره نظامی مطرح می‌شد اما ایشان ویژگی‌های خاصی داشتند. به شکلی که از سویی دیپلماتی برجسته بودند و از لحاظ عرفانی مراتب بالایی داشتند و از نظر سازماندهی نیروها نیز از قدرت بسیاری برخوردار بودند.

وی افزود: ایشان در مقابله و مبارزه با داعش اقداماتی انجام دادند که بسیار ارزشمند بود و به عنوان یک غنیمت محسوب می‌شدند که سالگرد ایشان مرور خاطرات ایشان است که باید به عنوان سرمشق برای همه کسانی که دل در گرو اسلام و حریت دارند، محسوب شود. در حقیقت ایشان با توجه به فرموده مقام معظم رهبری به تنهایی یک مکتب بودند. امسال نیز نخستین سالگرد ایشان برگزار خواهد شد که همه عاشقان اسلام و شهدا باید به دشمنان بفهمانند که همبستگی با شهدا ناگسستنی است و تجلی همان شکوه مراسم تشییع ایشان را به نمایش بگذارند اما در شرایط کنونی با شرایط سخت و غم‌انگیز کرونا مواجه هستیم. لذا ستاد برنامه‌ای دارد که در حداقل حضور و حداکثر استفاده از فضای مجازی همراه با رعایت قانون و پروتکل‌ها مراسم را برگزار کند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص خرید واکسن و برنامه‌ریزی برای واردات آن نیز گفت: موضوع واکسن از ابتدا مورد توجه همه کشورها بوده و بسیاری از کشورها اقداماتی را برای تولید آن شروع کردند. ما نیز در داخل کشور این کار را انجام داده‌ایم و موسسات مختلفی شروع به کار کردند و با توجه به تایید وزارت بهداشت دو سه مورد از آنها به نتایج خوبی رسیده‌اند اما همزمان موضوع واردات واکسن نیز مطرح بوده و همیشه در ستاد و دولت رئیس‌جمهور دغدغه این موضوع را داشتند و مکرر تاکید داشتند که وزیر بهداشت نسبت به تامین و تهیه واکسن تا زمان تولید داخلی آن اقدامات لازم را انجام دهند و در غالب سازمان بهداشت جهانی کشور ما نیز همانند کشورهای مختلف حرکت کرده است.

وی ادامه داد: در جلسه امروز ستاد نیز گزارشی در این زمینه ارائه شد و رئیس‌جمهور اعلام کردند براساس زمان‌بندی مشخص این کار انجام شود اما باید به این نکته توجه داشت که ما با موضوع تحریم و انتقال منابع مالی در دنیا مواجه هستیم. بی‌تردید با قول وزیر بهداشت این کار انجام می‌شود و جای نگرانی نیست. تاکید بر آن است که واکسنی را وارد کنیم که درجه ریسک آن پایین و درجه صحت آن بالا باشد. قطعا وزارت بهداشت به عنوان متولی و متخصص این موضوع موارد مختلفی را برای خرید این واکسن در نظر خواهد گرفت.

وزیر کشور درخصوص حمایت از تولید داخل و اقدامات انجام شده برای جلوگیری از تبدیل حمایت‌ها به ایجاد رانت گفت: سه چهارم فضای مجازی توسل به معاندین در جهت تحریک عواطف عمومی از خارج کشور ساپورت می‌شود. اما مردم باید بدانند که تلاش ما این است که واکسنی با درجه اطمینان بالا تامین شود. وزارت بهداشت طبقه‌بندی‌ای انجام داده که اولین گروه افراد بالای ۶۵ سال و با بیماری‌های زمینه‌ای واکسن را دریافت کنند چراکه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در این گروه قرار می‌گیرند اما حدود ۷۵ درصد فوتی‌های ناشی از این بیماری نیز از همین افراد هستند. در مرحله بعد کسانی که بیشترین مخاطره با توجه به تماس با افراد بیمار دارند همانند کادر درمان در اولویت بعدی هستند و همینطور اولویت‌بندی برای دریافت واکسن انجام شده است.

وی ادامه داد: از لحظه تولید واکسن به نسبت تامین نیاز واردات آن کاهش می‌یابد. موضوعی که در مورد کیت تست‌های کرونا ویروس نیز اتفاق افتاد و هنگامی که تولید داخلی این کیت‌ها انجام شد واردات آن قطع شد. در زمانی که تولید داخلی کیت‌ها آغاز شد ما پیش‌بینی ۱۰۰ هزار تست در روز را داشتیم اما در حال حاضر ۶۵ تا ۷۰ هزار تست روزانه انجام می‌شود که علت آن کاهش ابتلا و مراجعات بوده که درغالب طرح شهید سلیمانی زنجیره مبتلایان دنبال شده و خوشبختانه شاهد توفیقات بالایی در اجرای این طرح بوده‌ایم.

رحمانی فضلی در تشریح اعمال محدودیت‌ها نیز به موضوع پاندمی جهانی و درگیری همه کشورهای دنیا با کرونا ویروس اشاره کرد و افزود: بسیاری از کشورها که مدعی هستند امروز بیشترین آمار مرگ و میر را دارند و به طور کلی همه دنیا با این پاندمی درگیر هستند. در کشور ما نیز از اسفندماه فراز و فرودهایی را شاهد بوده‌ایم. این موضوع جدید بود و مواجه با آن در دنیا سابقه نداشت. تجربه و آزمون‌های متعددی به عمل آمد. در عرصه بین‌المللی و جهانی تلاش کردیم از همه تجربه‌ها استفاده کنیم و در داخل به لحاظ بومی شرایط مختلفی را در نظر گرفتیم و به صورت دقیق تجربه‌ها را مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم. ما در پیک سوم در برخی روزها با ۴۹۰ نفر فوتی و حتی نزدیک به ۵۰۰ نفر فوتی مواجه بودیم. از قبل همه دستگاه‌های درون قرارگاه عملیاتی وجود داشتند و کار می‌کردند اما در مقطعی احساس نیاز شد که هماهنگی و هم‌افزایی افزایش پیدا کند. در حقیقت توصیه حکیمانه مقام معظم رهبری موجب تشکیل این قرارگاه شد و بسیاری از تعارضات را حل و فصل کرد به شکلی که ایشان در تعارض امنیت، معیشت و سلامت اعلام کردند که سلامت اولویت است. همچنین ایشان تاکید کردند که ورود سریع به درمان انجام شود که لازمه آن افزایش تعداد تست‌ها بود. در ابتدا روزانه ۲۲ هزار تست انجام می‌شد که این رقم به ۴۴ هزار تست افزایش پیدا کرد و امروز به ۶۰ هزار تست روزانه رسیده و ظرفیت ۱۰۰ هزار تست نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: در اوایل آذرماه تعداد شهرهای قرمز به ۱۶۰ شهر رسیده بود. همچنین ۲۰۸ شهر نارنجی و ۸۰ شهر نیز زرد بود. اما امروز تعداد شهرهای قرمز به صفر رسیده، ۱۰۸ شهر نارنجی و ۳۴۰ شهر زرد داریم که نشان‌دهنده افول بیماری است. همچنین حدود هفت هزار و ۵۰۰ نفر از آذرماه یعنی شروع کار قرارگاه تا به امروز فوتی‌ها کم شده و در شرایطی که در برخی جاها با کمبود تخت مواجه بودیم از آذرماه تاکنون ۵۰ هزار نفر از بستری‌ها تقلیل پیدا کرده و از ۴۹۰ نفر فوتی روزانه به ۱۳۴ نفر کاهش پیدا کرده است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا با بیان اینکه در نخستین گام این قرارگاه حدود ۳۸۰ مورد مصوبات قبلی در ستاد مقابله با کرونا مورد ارزیابی و گزارش‌گیری قرار گرفت، افزود: از کمیته‌ها گزارشات را دریافت کردیم و جلسات به صورت مستمر و منظم برگزار شد. در این طرح تجربیات را مورد بررسی قرار دادیم و با دادن اختیارات به استان‌ها هدفمند و هوشمند کار را به پیش بردیم. همه شهرها به سه بخش قرمز، نارنجی و زرد تقسیم شدند و محدودیت‌های متناسب با آنها گذاشته شد. هر دوشنبه وضعیت شهرها توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود. تاکنون تعداد مبتلایان به کرونا ویروس یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، فوتی‌ها ۵۴ هزار نفر بوده که مرگ‌ها از آغاز طرح یک سوم تقلیل پیدا کرده و ابتلا یک چهارم تقلیل پیدا کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد اشاره کرد و افزود: در ابتدا که این طرح مطرح شد به آثار آن تا به این حدی که در عمل انجام شد، واقف نبودیم. در این طرح نیروی انتظامی کار بزرگی را انجام داد و با هماهنگی انجام شده توانستیم به صورت شبانه نزدیک به چهار میلیون اتومبیل را شناسایی کنیم که البته بسیاری از آنها در قالب تاکسی‌های اینترنتی مجوز داشتند اما یک میلیون و ۲۶۰ هزار خودرو جریمه شدند. در این مدت نیروی انتظامی در یک هزار و ۹۵۸ نقطه استقرار داشت. دو میلیون و ۵۰۰ تذکر داده شده و یک میلیون و ۵۰۰ خودرو که به صورت غیرقانونی قصد خروج از شهرهای دارای محدودیت را داشتند به داخل شهرها عودت داده شدند.

وی ادامه داد: قابل توجه است که در این مدت ۳۶ درصد از میزان تصادفات جاده‌ای و همچنین ۳۴ درصد از فوتی‌های ناشی از این تصادفات و ۲۸ درصد از مجروحین ناشی از این تصادفات کاهش پیدا کرده است. بی‌تردید هدف اجرای این طرح و نیروی انتظامی در مرحله اول به هیچ وجه اعمال جریمه نیست و اصل بر این است که به این محدودیت‌ها با هدف قطع زنجیره کرونا ویروس توجه شود و البته هزینه اقلیتی که رعایت نمی‌کنند را عموم مردم ندهند.

وزیر کشور درخصوص پیشنهاد اجرای منع تردد شبانه در شهرهای زرد گفت: در ابتدا منع تردد شبانه برای تهران و پس از آن برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت اجرایی شد. اما با توجه به آثار دیده شده از اجرای این طرح شهرهای قرمز و نارنجی این طرح را اجرا کردند و نهایتا در ستاد مطرح کردیم که با پیشنهاد روسای علوم پزشکی این محدودیت در شهرهای زرد هم اعمال شود. اجرای این طرح تاثیرگذاری زیادی داشته چراکه به صورت متوسط 51 درصد ابتلا به دلیل برگزاری دورهمی‌ها بوده که این محدودیت تاثیر بسیاری در برگزاری این دورهمی‌ها داشته است.

رحمانی فضلی با تاکید بر تاثیر بسزای اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: در این طرح مقرر شد تست‌ها در حد انبوه انجام شود و موضوع قرنطینه و همچنین درمان به صورت جدی پیگیری شود و در کنار آن کمک‌های مومنانه نیز پیگیری شود. این طرح در ابتدا از کرمانشاه آغاز شد و تسری پیدا کرد و خوشبختانه مردم، بسیج، هلال‌احمر، مساجد، نیروی انتظامی و بسیاری از دستگاه‌های دیگر کمک و همکاری موثری داشته‌اند به شکلی که این طرح به یکی از طرح‌هایی بدل شد که می‌تواند برای بحران‌های آینده به عنوان الگو مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله باکرونا در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص طرح تشکیک در آمار گفت: اصل بر این است که دشمن و معاندین که این تشکیک را مطرح می‌کنند هرگز به نفع ما حرف نمی‌زنند پس پایه اولیه طرح مساله مبتنی بر عناد و دشمنی است. با توجه به اطلاعاتی که دارم اعلام می‌کنم در کشورهایی اروپایی و آمریکا آمار روزانه فوتی‌ها که اعلام می‌شود براساس اعلام خود آنها واقعی نیست چراکه بیمارانی که بیماری زمینه‌ای داشته‌اند را در آمار کرونایی‌ها محسوب نمی‌کنند. اما در کشور ما وقتی اولین بیمار در دولت توسط وزیر بهداشت اعلام شد چهارشنبه بود که جمعه منتهی به پایان هفته انتخابات داشته‌ایم. آقای رئیس‌جمهور اعلام کردند که پس از پایان جلسه وزیر بهداشت اعلام کنند که دو نفر مبتلا داشته‌ایم تا مردم رعایت کنند. در آن جلسه پیشنهاد شد که شاید اعلام این خبر روی مشارکت انتخابات تاثیرگذار باشد. اما رئیس‌جمهور این موضوع را قبول نکردند. لذا اعلام می‌کنم که آمارهای روزانه ما درست و صحیح است.

وی در مورد عملیات روانی رسانه‌های معاند نیز گفت: این رسانه‌ها کار خود را انجام می‌دهند اما ویروس‌های ضعیف‌شده‌ای هستند که برای افکار عمومی ما پادتن تولید می‌کنند. وجود آنها با همه هزینه‌هایی که می‌کنند تاکنون و در دوره پس از انقلاب چه کار توانسته است انجام دهد. آیا توانسته‌اند مسیر ما را تغییر دهند و یا ما را منحرف کنند!

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درخصوص ازدحام جمعیت در وسایل حمل و نقل عمومی و عدم رعایت فاصله اجتماعی گفت: در بحث اتوبوس و مترو نیازی که وجود دارد متناسب ظرفیت نیست. در حوزه تاکسی خوشبختانه تاکسی‌های اینترنتی با توجه به آیین‌نامه‌ای که برای آنها تعیین شد متناسب با نیاز ظرفیت‌سازی کردند اما در اتوبوس دولت باید سوبسید پرداخت کند و با افزایش قیمت تولید اتوبوس کار کمی سخت شده است. رایانه را نمی‌توانیم برداریم چراکه قیمت بلیت افزایش چشمگیری خواهد داشت و در توان بخشی از جامعه نیست. دولت در این مدت به موضوع مترو و اتوبوس توجه داشته به شکلی که بیش از 50 درصد خطوط مترو ظرف هشت سال گذشته ساخته است. بازسازی چهار هزار و 200 اتوبوس انجام شده و 100 میلیارد تومان یارانه بلیت توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت شده است. همچنین در ستاد ملی مقابله با کرونا پنج هزار اتوبوس و تعدادی واگن که از طریق فروش نفت و تهاتر تامین می‌شود به تصویب رسیده است. ما به 30 هزار اتوبوس برای حمل و نقل عمومی در کل کشور نیاز داریم که در حال حاضر 21 هزار اتوبوس وجود دارند یعنی حدود 9 هزار اتوبوس کمبود داریم.

وزیر کشور درخصوص روند مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: آسیب‌های اجتماعی سرریز عملکرد، فعالیت، نحوه و چگونگی بخش‌های مختلف در کشور است. یعنی این موضوع در بحث‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، معماری، شهری و توزیع ظرفیت‌ها قابل بررسی است. شش جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد و مقرر بود تا به امروز دو جلسه دیگر با حضور ایشان برگزار شود که با موضوع شیوع کرونا این کار عملی نشد. جلسات شورای اجتماعی کشور نیز به صورت منظم برگزار شده و تنها در یک ماه گذشته به دلیل محدودیت‌ها در وزارت کشور این جلسه برگزار نشده است. در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید به این نکته توجه داشته باشیم که با یک عقب‌افتادگی 20 ساله در این حوزه مواجهیم. تا زمانی که نظام برنامه‌ریزی و نظام بودجه‌ریزی تفاوت درآمد بین شهر و روستا را رقم بزند افراد از روستا به حاشیه شهرها می‌آیند و در پی آن نیز آسیب‌های اجتماعی به وجود خواهد آمد. بی‌تردید راه اصولی توازن‌بخشی به مناطق از لحاظ امکانات، زیرساخت‌ها و فرصت‌هاست.

وزیر کشور درخصوص آمار آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: یکی از ضعف‌های اساسی ما ضعف کمبود اطلاعات و آمار و در پی آن ضعف تحلیل‌هاست. باید سیستمی وجود می‌داشت که آسیب‌های اجتماعی را رصد و آمار را جمع‌آوری می‌کرد. هر یک از دستگاه‌ها به اندازه نیاز خود آمار دارند اما این آمارها در هیچ کجا جمع‌آوری و رصد مداوم نمی‌شد. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در این حوزه در مرکز رصد وزارت کشور این آمارها جمع‌آوری و عده‌ای از متخصصین در حال تحلیل آنها هستند. البته باید در سال‌های آینده این موضوع تکمیل‌تر شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا درخصوص برگزاری انتخابات در سال آینده و احتمال وجود بیماری کرونا و تداوم شرایط اعمال محدودیت‌ها گفت: به لحاظ مشارکت یکی از مسائل مهم رقابت است. هر چه میزان رقابت واقعی‌تر و موثرتر شود در میزان مشارکت تاثیرگذار خواهد بود. با رعایت قانون باید در حوزه‌ها شرایط رقابتی را ایجاد کنیم که وقتی مردم مراجعه می‌کنند هر کس سلیقه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود را ببیند. موضوع دوم تبلیغات و دعوت مردم در عرصه حضور است که این بخش وظیفه صدا و سیماست و این تبلیغات باید آگهی‌بخش باشد.

وی ادامه داد: بحث سوم موضوع اطمینان مردم از صحت انتخابات و اجرای قانون است که بخشی از آن به وزارت کشور برمی‌گردد و بخشی نیز به شورای نگهبان که باید نظارت خود را به صورت دقیق اعمال کند. شرایط کنونی شرایط خاصی است و قطعا این شرایط عامل تعیین‌کننده‌ای از مشارکت است. در روز اخذ آرا جای نگرانی زیادی وجود ندارد چراکه با افزایش شعبات و افزایش ساعات رای‌گیری می‌توان راهکار مناسب را اجرایی کرد. 20 روز فرصت تبلیغات داریم که عمده فضاسازی انتخابات در این 20 روز است. در این دوره تجمعاتی در اماکن سر باز و سر بسته انجام می‌شد اما تا 28 خرداد نمی‌دانیم وضعیت چگونه می‌شود و آیا می‌توانیم اجازه این اقدامات را بدهیم یا خیر. امیدواریم باکشف واکسن این مشکل حل شود در غیر این صورت فضا را باید به صدا و سیما و فضای رسانه‌ای بکشانیم.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به قانون جامع انتخابات اشاره کرد و افزود: رئیس‌جمهور برای این قانون وقت بسیاری گذاشتند اما در مجلس قبلی و این دوره مجلس این کار انجام نشد و باز هم باید در سال آینده چهار انتخابات با چهار قانون اجرا کنیم که کار بسیار پیچیده‌ای است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها